De Klimaatwet biedt kansen en risico’s

De Klimaatwet wordt actueel nu de schriftelijke behandeling van de Klimaatwet (ingediend door VVD, D66, CU, CDA, PVDA, SP,GL) is begonnen. Medy van der Laan: ‘Het is natuurlijk een mooi resultaat dat een wetsvoorstel dat over klimaat gaat politiek zo breed wordt gesteund. Er is toch een duidelijke versnelling gaande in Nederland waar het gaat om maatschappelijk aandacht voor klimaatbeleid. Dat is heel positief’.

Wat zijn de kansen?
“Nederland zet een duidelijke stip op de horizon. Voor de Elektriciteitssector is dat 100% CO2-neutraal in 2050. Als sector kunnen we ons daar in vinden. De stip leidt tot concrete maatregelen zodat die doelen ook gehaald worden; denk aan slimme subsidiesystemen om hernieuwbare energie aan te jagen. Juist het meerjarige karakter van deze wet nodigt ook uit om meerjarig beleid te maken waarbij duidelijk is wanneer subsidie begint en ophoudt. Duidelijkheid is goed voor het investeringsklimaat en dat is cruciaal als je doelen wil bereiken.”

En de risico’s?
“Met een Nederlandse Klimaatwet met ‘nationale’ doelen ontstaat ook de neiging om ‘nationaal’ beleid te maken op terreinen waar we sinds jaren Brussel hebben gevraagd om regie te voeren’.“Het EU ETS is de waarborg dat de grootste vervuiler in Europa als eerste betaalt.  Dat is heel efficient en zorgt voor een gelijk speelveld. Het kan ook niet anders. De elektriciteitsmarkt is puur Europees. Nationale maatregelen ‘bovenop’ het ETS veroorzaken alleen maar extra uitstoot in het buitenland en reduceren dus geen CO2.  Maar ze veroorzaken wel directe economische schade aan Nederlandse bedrijven en geven ook serieus grote risico’s voor de leveringszekerheid. Bovendien: Het Europese beleid werkt! De huidige CO2 marktprijs is bijna verdrievoudigd ten opzicht van vorige jaar en dat toont aan dat het EU ETS werkt”.

Wat kan beter?
“De Klimaatwet die nu besproken wordt heeft geen helder borgingssysteem. Je zou verwachten dat bij dergelijke ambitieuze doelen ook een extern orgaan wordt benoemd die bewaakt dat doelen ook leiden tot realistisch beleid. Nu moet de Kamer zelf evalueren of er voldoende beleid wordt gemaakt, terwijl de Kamer daar zelf verantwoordelijk voor is. Dan houdt de Tweede Kamer dus toezicht op zichzelf.”

Laagdrempelige transitie

Dialoog over een Laagdrempelige Energietransitie in volle gang

12 juni 2020
Op 23 april is het rapport over een laagdrempelige energietransitie met een live-webinar registratie gelanceerd. Het was meteen duidelijk: het onderwerp leeft en is zeer actueel. Het rapport is een welkom perspectief op het ‘van gas los’ adagium in de gebouwde omgeving en een aanvulling op het Klimaatakkoord, zo blijkt uit de eerste dialoogsessies . Met zo'n 50 vertegenwoordigers, branchegenoten, overheidsvertegenwoordigers en leden zijn de kansen en uitdagingen verder verkend.
Lees verder

Energie-Nederland: waarmaken Klimaatakkoord katalysator voor groen herstel

20 mei 2020
De energietransitie vergt dat energie- en netwerkbedrijven jaarlijks miljarden aan investeringen doen. Met hun investeringskracht kunnen energiebedrijven de Nederlandse economie en werkgelegenheid een forse impuls geven. Zeker als er een versnelling mogelijk is versterken investeringen in de energietransitie de weg
Lees verder

Reactie Energie-Nederland PBL-studie biomassa: significante rol biomassa voor CO2-neutrale en circulaire economie bevestigd

8 mei 2020
De vandaag verschenen PBL-studie naar beschikbaarheid en toepassingsmogelijkheden van duurzame biomassa bevestigt de noodzakelijkheid van biomassa voor het realiseren van de klimaatdoelen. De studie biedt een goede basis voor de SER voor haar binnenkort uit te brengen advies over een integraal duurzaamheidskader; voor de toepassing van biomassa voor productie/inzet van materialen, voor energie en brandstoffen, in de land­bouw als grondverbeteraar en als grondstof voor de chemische industrie.
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op kabinetsvisie groen gas en Waterstof

6 mei 2020
Energie-Nederland is blij met de kabinetsvisie waterstof en de routekaart voor groen gas die minister Wiebes op 30 maart in een drietal brieven aan de Tweede Kamer bekendmaakte. Het kabinet zet duidelijk in op duurzame en CO2-vrije gassen in het energiesysteem. In een position paper aan de Tweede Kamer zet Energie-Nederland uiteen hoe visie en routekaart realiteit kunnen worden.  
Lees verder
Laagdrempelige energietransitie

Webinar laagdrempelige energietransitie terugkijken en Q&A met Gigi van Rhee

30 april 2020
Vorige week donderdag publiceerden we het rapport over een laagdrempelige energietransitie in de gebouwde omgeving. De webinar met presentaties van Stratelligence-directeur Gigi van Rhee en Medy van der Laan kunt u nu terugkijken op de webpagina over de laagdrempelige energietransitie. Uiteraard is ook het rapport terug te vinden op deze pagina.
Lees verder

Brede waarborgen gewenst in verbrede SDE++ voor realisatie afspraken Klimaatakkoord

30 april 2020
Onderzoek naar een betere koppeling tussen elektrificatie en meer duurzame opwek in de SDE++ is gewenst, evenals een robuuste routekaart voor de verdere ontwikkeling van elektrificatie in de industrie. Die suggesties legt Energie-Nederland voor aan de Tweede Kamer in haar position paper over de verbreding van de SDE++.
Lees verder
Laagdrempelige transitie

Grotere CO2-winst door ‘laagdrempelige’ aanpak gebouwde omgeving  

23 april 2020
Hoe kan de energietransitie laagdrempeliger worden voor huiseigenaren? Hoe krijgen we hen meer ‘als vanzelf’ mee in de verduurzamingsopgave van de eigen woning? Kunnen we daarbij in 2030 zelfs boven het in het klimaatakkoord gestelde doel voor de gebouwde omgeving komen? Dit was de inzet voor ‘Een Laagdrempelige transitie’, een onderzoek door Stratelligence, in opdracht van Energie-Nederland.
Lees verder
Verduurzaming woningen

Digitale presentatie rapport over een laagdrempelige transitie

21 april 2020
Hoe kan de haalbaarheid van de energietransitie in de gebouwde omgeving worden vergroot? Dit is de ondertitel en de hoofdvraag in het rapport 'Een laagdrempelige energietransitie'. Op donderdag 23 april, om 16.00 uur zal Energie-Nederland dit presenteren en toelichten in een speciale webinar waarvoor u zich hier kunt registreren.
Lees verder

Startmotor geeft warmtetransitie vaart

17 april 2020
Warmtebedrijven, woningkoepel  Aedes en 35 woningcorporaties sloten deze week het zogeheten Startmotorakkoord, die aansluiting van 100.000 huurwoningen op warmtenetten mogelijk maakt. Energie-Nederland is blij met de impuls en denkt dat het zeker vaart brengt in de warmtetransitie.   
Lees verder
Waterstof

Heldere kabinetsvisie op rol waterstof en Groen gas in duurzaam CO2-vrij energiesysteem

2 april 2020
Energie-Nederland is blij met de heldere kabinetsvisie waterstof en groen gas die minister Wiebes op 30 maart in een drietal brieven aan de Tweede Kamer bekendmaakte. Het kabinet stippelt een duidelijke route uit voor de opmars van duurzame en CO2-vrije gassen in het energiesysteem. Voor waterstof past dit goed bij de eigen visie van Energie-Nederland, waarin ook is aangegeven hoe een gefaseerde aanpak eruit kan zien. 
Lees verder

Energie-Nederland vreest risico’s van door ministerie gekozen afbouwvariant salderingsregeling

31 maart 2020
Energie-Nederland steunt het voorstel van het ministerie van EZK voor het afbouwen van de salderingsregeling, maar heeft grote bezwaren tegen de gekozen voorkeursvariant. De sector voorziet veel onrust bij zonnepaneelbezitters, omdat de regeling zorgt voor een complexe energienota waarbij het controleren met de eigen meterstanden onnavolgbaar wordt.
Lees verder
Leveringszekerheid

Beroep ACER-beslissing over beprijzing onbalansenergie

31 maart 2020
Energie-Nederland heeft beroep aangetekend tegen de ACER-beslissing over de beprijzing van onbalansenergie. Dit besluit hangt samen met twee andere besluiten van ACER over het implementatiekader van Europese platforms voor aFRR en mFRR (in Nederland regel- en reservevermogen). Deze twee platforms moeten zorgen voor integratie van de activering van onbalansenergie uit de betreffende reserveproducten.
Lees verder