Duurzaam Europa vereist ambitieuzer beleid

Wat is de toekomst van het Europese energiebeleid? Dit tweede artikel in de aanloop naar de EU-verkiezingen kijkt naar de grootste vraagstukken voor een duurzaam Europa. Het energiebeleid moet duurzamer, eerlijker en competitiever, stelt Eurelectric, de Europese brancheorganisatie voor energiebedrijven, in hun onlangs gepubliceerde manifest voor de Europese verkiezingen. Iedere stem vóór een Europese Energietransitie is daarom hard nodig.

Duurzamer

De EU moet zich meer inzetten om in 2045 een volledig CO2-neutrale energievoorziening aan te kunnen bieden. Ook de bevolking laat die voorkeur zien: onderzoek van Eurobarometer toonde al eerder de behoefte van Europese inwoners voor efficiënt energiegebruik om klimaatverandering tegen te gaan in een duurzaam Europa. Momenteel gebeurt 60% van de Europese elektriciteitsopwek zonder uitstoot van CO2 – in 2045 kan dat 100% zijn. Verduurzaming van vervuilende sectoren als de bouw en transport vereist meer aandacht van de EU. Bijvoorbeeld door gebruik van duurzame elektriciteit voor warmte in de industrie of voor de productie van waterstof mogelijk te maken.

Aandacht voor vernieuwing

Nieuwe technologie en innovatie vormen de ruggengraat van die Energietransitie. Om in 2030 aan de doelstellingen van het Parijsakkoord te kunnen voldoen en 40% minder CO2 uit te stoten, moet de EU 180 miljard euro extra investeren in schone technologie. De Europese financiering van vernieuwende technologieën moet daarom meer aandacht krijgen. Met een sterke langetermijnplanning kan de EU bereiken dat bestedingen aan onderzoek, ontwikkeling en innovatieve projecten effectief worden ingezet.

Eerlijker

De Energietransitie moet sociaal verantwoord worden uitgerold voor alle inwoners en regio’s. De overgang naar een klimaatneutrale economie zal namelijk gepaard gaan met knelpunten en hick-ups die gevolgen hebben voor onder andere werkgelegenheid en leefomstandigheden. Met een nieuw investeringsfonds kan de EU de energietransitie versoepelen voor bedrijven, regio’s en gemeenschappen die vaak nog in grote mate afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om middelen voor omscholing van werknemers en voor het creëren van duurzame banen.

Grip op energieprijzen

Inwoners van de Europese Unie voelen de energietransitie ook in de portemonnee. In de afgelopen tien jaar zijn de energieprijzen continu gestegen. Tussen 2008 en 2017 met maar liefst 70% (zie afbeelding). De energierekening van de gemiddelde Europeaan omvat daardoor gemiddeld een derde van alle belastingen en heffingen. Dat ontmoedigt het gebruik van duurzame energie. De EU moet zich daarom inzetten om energieprijzen onder controle te houden. Dat vereist een controversieel debat met lidstaten over hervorming van de belastingen, zodat die eerlijker uitpakken de Energietransitie niet bemoeilijken, maar deze juist stimuleren.

Energieprijzen in een duurzaam Europa
De gemiddelde energieprijzen voor Europese huishoudens zijn sinds 2008 flink gestegen.
Bron: Eurostat.

Competitiever

Een duurzaam Europa mag de concurrentiepositie van de industrie niet in de weg staan. Decarbonisatie, nieuwe technologieën en veranderende businessmodellen leggen echter onvermijdelijk een grote druk op bedrijven en kunnen prijzen beïnvloeden. Een ambitieuze industriële langetermijnstrategie is vereist om ervoor te zorgen dat Europa concurrerend blijft op de wereldmarkt en haar sociale markteconomie kan behouden. Daarvoor moeten industriële bedrijven en EU gezamenlijk een grotere focus leggen op schone technologie, het verder terugbrengen van afvalproductie en milieuverontreiniging en op de nodige investeringen in duurzame werkgelegenheid.

Een stem voor Europa: een stem voor een sterke duurzame energiesector

In een eerder artikel over de Europese verkiezingen werd duidelijk hoezeer Nederlandse energiewetgeving afhankelijk is van Europees energiebeleid. Een sterke en verenigde Europese Unie is een vereiste voor een energiesector die de ambitieuze klimaat- en energieagenda met succes tot uitvoering kan brengen. Om nationale regeringen en parlementen in positie te brengen om de meest urgente uitdagingen in de Energietransitie aan te kunnen pakken.

Energie-Nederland: waarmaken Klimaatakkoord katalysator voor groen herstel

20 mei 2020
De energietransitie vergt dat energie- en netwerkbedrijven jaarlijks miljarden aan investeringen doen. Met hun investeringskracht kunnen energiebedrijven de Nederlandse economie en werkgelegenheid een forse impuls geven. Zeker als er een versnelling mogelijk is versterken investeringen in de energietransitie de weg
Lees verder

Reactie Energie-Nederland PBL-studie biomassa: significante rol biomassa voor CO2-neutrale en circulaire economie bevestigd

8 mei 2020
De vandaag verschenen PBL-studie naar beschikbaarheid en toepassingsmogelijkheden van duurzame biomassa bevestigt de noodzakelijkheid van biomassa voor het realiseren van de klimaatdoelen. De studie biedt een goede basis voor de SER voor haar binnenkort uit te brengen advies over een integraal duurzaamheidskader; voor de toepassing van biomassa voor productie/inzet van materialen, voor energie en brandstoffen, in de land­bouw als grondverbeteraar en als grondstof voor de chemische industrie.
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op kabinetsvisie groen gas en Waterstof

6 mei 2020
Energie-Nederland is blij met de kabinetsvisie waterstof en de routekaart voor groen gas die minister Wiebes op 30 maart in een drietal brieven aan de Tweede Kamer bekendmaakte. Het kabinet zet duidelijk in op duurzame en CO2-vrije gassen in het energiesysteem. In een position paper aan de Tweede Kamer zet Energie-Nederland uiteen hoe visie en routekaart realiteit kunnen worden.  
Lees verder
Laagdrempelige energietransitie

Webinar laagdrempelige energietransitie terugkijken en Q&A met Gigi van Rhee

30 april 2020
Vorige week donderdag publiceerden we het rapport over een laagdrempelige energietransitie in de gebouwde omgeving. De webinar met presentaties van Stratelligence-directeur Gigi van Rhee en Medy van der Laan kunt u nu terugkijken op de webpagina over de laagdrempelige energietransitie. Uiteraard is ook het rapport terug te vinden op deze pagina.
Lees verder

Brede waarborgen gewenst in verbrede SDE++ voor realisatie afspraken Klimaatakkoord

30 april 2020
Onderzoek naar een betere koppeling tussen elektrificatie en meer duurzame opwek in de SDE++ is gewenst, evenals een robuuste routekaart voor de verdere ontwikkeling van elektrificatie in de industrie. Die suggesties legt Energie-Nederland voor aan de Tweede Kamer in haar position paper over de verbreding van de SDE++.
Lees verder
Laagdrempelige transitie

Grotere CO2-winst door ‘laagdrempelige’ aanpak gebouwde omgeving  

23 april 2020
Hoe kan de energietransitie laagdrempeliger worden voor huiseigenaren? Hoe krijgen we hen meer ‘als vanzelf’ mee in de verduurzamingsopgave van de eigen woning? Kunnen we daarbij in 2030 zelfs boven het in het klimaatakkoord gestelde doel voor de gebouwde omgeving komen? Dit was de inzet voor ‘Een Laagdrempelige transitie’, een onderzoek door Stratelligence, in opdracht van Energie-Nederland.
Lees verder
Verduurzaming woningen

Digitale presentatie rapport over een laagdrempelige transitie

21 april 2020
Hoe kan de haalbaarheid van de energietransitie in de gebouwde omgeving worden vergroot? Dit is de ondertitel en de hoofdvraag in het rapport 'Een laagdrempelige energietransitie'. Op donderdag 23 april, om 16.00 uur zal Energie-Nederland dit presenteren en toelichten in een speciale webinar waarvoor u zich hier kunt registreren.
Lees verder

Startmotor geeft warmtetransitie vaart

17 april 2020
Warmtebedrijven, woningkoepel  Aedes en 35 woningcorporaties sloten deze week het zogeheten Startmotorakkoord, die aansluiting van 100.000 huurwoningen op warmtenetten mogelijk maakt. Energie-Nederland is blij met de impuls en denkt dat het zeker vaart brengt in de warmtetransitie.   
Lees verder

Tijdelijk uitstel betaling EB/ODE om bedrijven in coronacrisis te ondersteunen

3 april 2020
Energieleveranciers treffen voorbereidingen voor het vanaf volgende week kunnen uitvoeren van een regeling die bedrijven tijdelijk uitstel biedt voor betaling van Energiebelasting en ODE. De regeling is onderdeel van het pakket belastingmaatregelen dat staatssecretaris Vijlbrief gisteren bekendmaakte, bedoeld om ondernemers tijdens de coronacrisis te ondersteunen.
Lees verder
Waterstof

Heldere kabinetsvisie op rol waterstof en Groen gas in duurzaam CO2-vrij energiesysteem

2 april 2020
Energie-Nederland is blij met de heldere kabinetsvisie waterstof en groen gas die minister Wiebes op 30 maart in een drietal brieven aan de Tweede Kamer bekendmaakte. Het kabinet stippelt een duidelijke route uit voor de opmars van duurzame en CO2-vrije gassen in het energiesysteem. Voor waterstof past dit goed bij de eigen visie van Energie-Nederland, waarin ook is aangegeven hoe een gefaseerde aanpak eruit kan zien. 
Lees verder

Energie-Nederland vreest risico’s van door ministerie gekozen afbouwvariant salderingsregeling

31 maart 2020
Energie-Nederland steunt het voorstel van het ministerie van EZK voor het afbouwen van de salderingsregeling, maar heeft grote bezwaren tegen de gekozen voorkeursvariant. De sector voorziet veel onrust bij zonnepaneelbezitters, omdat de regeling zorgt voor een complexe energienota waarbij het controleren met de eigen meterstanden onnavolgbaar wordt.
Lees verder
Leveringszekerheid

Beroep ACER-beslissing over beprijzing onbalansenergie

31 maart 2020
Energie-Nederland heeft beroep aangetekend tegen de ACER-beslissing over de beprijzing van onbalansenergie. Dit besluit hangt samen met twee andere besluiten van ACER over het implementatiekader van Europese platforms voor aFRR en mFRR (in Nederland regel- en reservevermogen). Deze twee platforms moeten zorgen voor integratie van de activering van onbalansenergie uit de betreffende reserveproducten.
Lees verder