Energieleveranciers spelen cruciale rol bij terugleversubsidie

Volgens de plannen van Wiebes, maakt de salderingsregeling in 2020 plaats voor een terugleversubsidie. Wiebes zegt in zijn Kamerbrief Stimuleringsbeleid lokale hernieuwbare elektriciteitsproductie dat burgers al op verschillende manieren bijdragen aan de energietransitie, maar dat daar nog meer mogelijk is.  

Wat was de aanleiding te stoppen met de salderingsregeling?

De salderingsregeling werd ingevoerd om de terugverdientijd van aangeschafte zonnepanelen terug te brengen naar ongeveer zeven jaar. Dit als stimulans voor huishoudens om zelf groene stroom op te wekken. De huidige salderingsregeling is zeer lucratief en zou door de daling van de kosten voor zonnepanelen bij ongewijzigd beleid leiden tot verdere overstimulering.

Bovendien stimuleert de salderingsregeling niet de toepassing van opslag en de vraag naar sturing (flexibiliteit). Het draagt daardoor niet bij aan de ontwikkelingen in de markt die nodig zijn voor de energietransitie. Daarnaast kost de regeling de Rijksoverheid relatief veel geld. Salderen legt het mede daardoor af tegen andere manieren om duurzame energie te stimuleren.

Voorop staat dat de salderingsregeling innovatie op gebied van flexibiliteit en opslag verstoort, en juist die innovatie is belangrijk voor het energiesysteem van morgen. Al enige tijd was duidelijk dat de overheid naar een andere regeling wilde. Energie-Nederland heeft steeds gepleit voor een gelijdelijke aanpassing zodat consumenten die vertrouwden op deze regeling niet te zeer worden benadeeld.

Wat houdt de terugleversubsidie in?

Ook bij de terugleversubsidie is het doel dat er een terugverdientijd van circa zeven jaar blijft. Bij deze subsidie wordt er een bedrag per teruggeleverde KWh (kilowattuur) uitgekeerd, met een maximum die wordt vastgesteld op basis van de capaciteit die de zonnepanelen hebben.

Voor het terugleveren van energie krijg je als consument dus naast de terugleververgoeding van je leverancier ook een subsidiebedrag. Totaal is dit lager dan het bedrag waarvan sprake was bij de salderingsregeling. Bij de nieuwe regeling worden mensen geprikkeld de eigen opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken, waarmee dus de opslag van energie wordt gestimuleerd.

Wat betekent dit voor de consument?

Voor de consumenten wordt het zo interessant om te investeren in opslag, om de energie die zij dan niet terugleveren op een later moment zelf te gebruiken. De vergoeding voor de elektriciteit die zij extra opwekken wordt geleidelijk afgebouwd waarmee een schokeffect wordt voorkomen.

Wat is de rol van de energieleveranciers?

De consument vraagt een subsidiebeschikking aan bij RVO. RVO geeft een beschikking, inclusief het maximumaantal kilowatturen wat teruggeleverd mag worden. Vervolgens geeft RVO aan de netbeheerder door dat er een beschikking is en het maximumaantal kilowatturen. Dit wordt door de netbeheerder vastgelegd in het aansluitingentregister waarmee deze informatie beschikbaar komt voor de energieleverancier.

Op basis van deze informatie kan de leverancier het voorschot van de consument aanpassen. Hierdoor kan de consument het financiële effect van zijn teruglevering direct terugzien. De totaal uit te keren subsidie voor de teruggeleverde kilowatturen, wordt vermeld op de energienota. Hierbij houdt de leverancier rekening met het maximum. De leverancier krijgt de uitgekeerde subsidie terug van RVO.

Is invoering per 2020 haalbaar?

Om de terugleversubsidie te realiseren, moet EZK de benodigde regelgeving organiseren. De energieleveranciers kunnen op basis daarvan hun processen gaan inrichten. Het wijzigen van processen kent binnen de energiesector vaste termijnen, wat betekent dat dit najaar de details en regeling al helemaal zouden moeten zijn uitgewerkt. Het is dus nog maar de vraag of dit alles op tijd gerealiseerd kan worden. Wellicht dat invoering op een later tijdstip realistischer is.

kamerbrief-stimuleringsbeleid-lokale-hernieuwbare-elektriciteitsproductie
Energie-Nederland

Reactie Energie-Nederland op Kamerbrief over Wcw 15 juli 2022

18 juli 2022
Goed dat wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening dit najaar naar Raad van State gaat Energie-Nederland is blij dat minister Jetten op 15 juli jl. in de kamerbrief over de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw) aangeeft dat hij het wetsvoorstel dit najaar aan
Lees verder
Energie-Nederland

Vanaf vandaag is de btw op de levering van energie verlaagd naar 9%

1 juli 2022
Vanaf 1 juli wordt het btw-tarief voor de levering van elektriciteit, gas en warmte verlaagd van 21% naar 9%. De verlaging is bedoeld om de gevolgen van de stijgende energieprijzen en aanhoudende inflatie voor de consument enigszins te dempen. Het
Lees verder

ACM moet tarieven afleversets warmte 2020 aanpassen na beroep van Energie-Nederland

5 mei 2022
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft in een beroepsprocedure bepaald dat ACM de maximumtarieven voor huur van afleversets warmte voor 2020 moet aanpassen. Energie-Nederland, die het beroep heeft aangespannen, is blij met de uitspraak. Afleversets zorgen voor
Lees verder

Energieleveranciers gaan er vanuit dat minnelijke schuldregeling bij voldoende perspectief door kan lopen

25 april 2022
Door de hoge energieprijzen staat een deel van de lopende schuldregelingen onder druk. De NVVK roept leden en ketenpartners op om met elkaar te voorkomen dat schuldregelingen stranden en kwetsbare mensen mogelijk zonder energie komen te zitten. De hoge energietarieven
Lees verder
Energie-Nederland

Energietoeslag voor huishoudens met een minimum inkomen

6 april 2022
Huishoudens met een inkomen rond het sociaal minimum krijgen – naast de eerder aangekondigde compensatie op de energierekening en de BTW-verlaging die per 1 juli ingaat tot eind dit jaar – eenmalig ongeveer €800 extra om de hogere energierekening te betalen.
Lees verder

Energiebesparing wordt aangejaagd met Nationaal Isolatieprogramma

6 april 2022
Op 2 april is een landelijke campagne gestart om huishoudens en ondernemers met praktische besparingstips te stimuleren om op korte termijn energie te besparen. Specifiek voor het isoleren van woningen helpt het kabinet met het Nationaal Isolatieprogramma. Het programma is er
Lees verder
Logo MFF BAS

Uitwisselen energiedata efficiënter en transparanter door nieuwe governance

5 april 2022
Om slimme energie-oplossingen te ontwikkelen die de energietransitie kunnen faciliteren, is het delen van data cruciaal. We hebben immers informatie nodig over waar, hoe en wanneer we onze energie gebruiken en opwekken. Informatie die ons vertelt hoe we het beste
Lees verder

Actieplan energieleveranciers voor energiehulproute

31 maart 2022
Gezien het toenemende aantal vragen rondom de energierekening bij zowel gemeentelijke instanties als de energiebedrijven zelf, hebben Eneco, Essent, Greenchoice, Vattenfall, NSR (stichting Nederlandse Schuldhulproute) en SchuldenLabNL het initiatief genomen om een actieplan tegen energiearmoede te ontwikkelen. Hiermee willen zij
Lees verder

Energie-Nederland vernieuwt convenant met NVVK

24 februari 2022
Snel schuldenrust, slimme procedures rond schuldregelingen en lagere administratieve lasten: dat biedt het nieuwe convenant dat Vereniging Energie-Nederland namens haar leden afsloot met de NVVK. Juist in een periode dat de energieprijzen stijgen is dit een welkome stap voor financiële
Lees verder

Hogere warmtetarieven in 2022 door hogere energieprijzen

23 december 2021
Op 23 december 2021 maakte ACM de maximum warmtetarieven voor het jaar 2022 bekend. Energie-Nederland licht in dit artikel toe hoe de warmtetarieven tot stand komen. In Nederland is zo’n 5% van de huishoudens aangesloten op een warmtenet. Veel van
Lees verder

Voorstel maatregelen voor een robuuste retailmarkt

22 december 2021
De prijzen voor energie zijn de afgelopen tijd flink gestegen. De hoge prijzen op de groothandelsmarkten voor gas en elektriciteit zijn een uitdaging voor energieleveranciers. In het geval van een (aanhoudende) koude winterperiode in combinatie met de huidige prijspieken op
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op coalitieakkoord

16 december 2021
Het coalitieakkoord is ambitieus. Nederland wil koploper zijn in Europa bij het tegengaan van de opwarming van de aarde en heeft daarvoor stevige doelen gesteld; vóór 2030 een minimale CO2-reductie van 55%. Ze richt haar beleid zelfs op 60% reductie
Lees verder