Energieleveranciers spelen cruciale rol bij terugleversubsidie

Volgens de plannen van Wiebes, maakt de salderingsregeling in 2020 plaats voor een terugleversubsidie. Wiebes zegt in zijn Kamerbrief Stimuleringsbeleid lokale hernieuwbare elektriciteitsproductie dat burgers al op verschillende manieren bijdragen aan de energietransitie, maar dat daar nog meer mogelijk is.  

Wat was de aanleiding te stoppen met de salderingsregeling?

De salderingsregeling werd ingevoerd om de terugverdientijd van aangeschafte zonnepanelen terug te brengen naar ongeveer zeven jaar. Dit als stimulans voor huishoudens om zelf groene stroom op te wekken. De huidige salderingsregeling is zeer lucratief en zou door de daling van de kosten voor zonnepanelen bij ongewijzigd beleid leiden tot verdere overstimulering.

Bovendien stimuleert de salderingsregeling niet de toepassing van opslag en de vraag naar sturing (flexibiliteit). Het draagt daardoor niet bij aan de ontwikkelingen in de markt die nodig zijn voor de energietransitie. Daarnaast kost de regeling de Rijksoverheid relatief veel geld. Salderen legt het mede daardoor af tegen andere manieren om duurzame energie te stimuleren.

Voorop staat dat de salderingsregeling innovatie op gebied van flexibiliteit en opslag verstoort, en juist die innovatie is belangrijk voor het energiesysteem van morgen. Al enige tijd was duidelijk dat de overheid naar een andere regeling wilde. Energie-Nederland heeft steeds gepleit voor een gelijdelijke aanpassing zodat consumenten die vertrouwden op deze regeling niet te zeer worden benadeeld.

Wat houdt de terugleversubsidie in?

Ook bij de terugleversubsidie is het doel dat er een terugverdientijd van circa zeven jaar blijft. Bij deze subsidie wordt er een bedrag per teruggeleverde KWh (kilowattuur) uitgekeerd, met een maximum die wordt vastgesteld op basis van de capaciteit die de zonnepanelen hebben.

Voor het terugleveren van energie krijg je als consument dus naast de terugleververgoeding van je leverancier ook een subsidiebedrag. Totaal is dit lager dan het bedrag waarvan sprake was bij de salderingsregeling. Bij de nieuwe regeling worden mensen geprikkeld de eigen opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken, waarmee dus de opslag van energie wordt gestimuleerd.

Wat betekent dit voor de consument?

Voor de consumenten wordt het zo interessant om te investeren in opslag, om de energie die zij dan niet terugleveren op een later moment zelf te gebruiken. De vergoeding voor de elektriciteit die zij extra opwekken wordt geleidelijk afgebouwd waarmee een schokeffect wordt voorkomen.

Wat is de rol van de energieleveranciers?

De consument vraagt een subsidiebeschikking aan bij RVO. RVO geeft een beschikking, inclusief het maximumaantal kilowatturen wat teruggeleverd mag worden. Vervolgens geeft RVO aan de netbeheerder door dat er een beschikking is en het maximumaantal kilowatturen. Dit wordt door de netbeheerder vastgelegd in het aansluitingentregister waarmee deze informatie beschikbaar komt voor de energieleverancier.

Op basis van deze informatie kan de leverancier het voorschot van de consument aanpassen. Hierdoor kan de consument het financiële effect van zijn teruglevering direct terugzien. De totaal uit te keren subsidie voor de teruggeleverde kilowatturen, wordt vermeld op de energienota. Hierbij houdt de leverancier rekening met het maximum. De leverancier krijgt de uitgekeerde subsidie terug van RVO.

Is invoering per 2020 haalbaar?

Om de terugleversubsidie te realiseren, moet EZK de benodigde regelgeving organiseren. De energieleveranciers kunnen op basis daarvan hun processen gaan inrichten. Het wijzigen van processen kent binnen de energiesector vaste termijnen, wat betekent dat dit najaar de details en regeling al helemaal zouden moeten zijn uitgewerkt. Het is dus nog maar de vraag of dit alles op tijd gerealiseerd kan worden. Wellicht dat invoering op een later tijdstip realistischer is.

kamerbrief-stimuleringsbeleid-lokale-hernieuwbare-elektriciteitsproductie

Hogere warmtetarieven in 2022 door hogere energieprijzen

23 december 2021
Op 23 december 2021 maakte ACM de maximum warmtetarieven voor het jaar 2022 bekend. Energie-Nederland licht in dit artikel toe hoe de warmtetarieven tot stand komen. In Nederland is zo’n 5% van de huishoudens aangesloten op een warmtenet. Veel van
Lees verder

Voorstel maatregelen voor een robuuste retailmarkt

22 december 2021
De prijzen voor energie zijn de afgelopen tijd flink gestegen. De hoge prijzen op de groothandelsmarkten voor gas en elektriciteit zijn een uitdaging voor energieleveranciers. In het geval van een (aanhoudende) koude winterperiode in combinatie met de huidige prijspieken op
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op coalitieakkoord

16 december 2021
Het coalitieakkoord is ambitieus. Nederland wil koploper zijn in Europa bij het tegengaan van de opwarming van de aarde en heeft daarvoor stevige doelen gesteld; vóór 2030 een minimale CO2-reductie van 55%. Ze richt haar beleid zelfs op 60% reductie
Lees verder

Energie-Nederland en de ACM maken afspraken over energiecontracten met dynamische prijzen

15 december 2021
Vereniging Energie-Nederland heeft samen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afspraken gemaakt over leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen. Deze afspraken zijn opgenomen in een aanvullende verklaring bij de Gedragscode Consument en Energieleverancier en gaan over de manier waarop energieleveranciers klanten
Lees verder

Rendement warmtebedrijven daalt door forse investeringen in de warmtetransitie

8 december 2021
Vandaag publiceerde toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) de Rendementsmonitor Warmte 2019-2020. Het gemiddelde rendement van de warmtesector is in 2020 gedaald naar 4,2%. ACM: “De daling komt vooral doordat warmtebedrijven de afgelopen jaren meer hebben geïnvesteerd in de aanleg
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op de maatregelen van het kabinet voor de stijgende energierekening

21 oktober 2021
De hoge energieprijzen zorgen voor een stijging van de energierekening. Dat raakt huishoudens en bedrijven hard en het is begrijpelijk dat men hier bezorgd over is. Vereniging Energie-Nederland deelt deze zorgen en is daarom blij dat het kabinet heeft besloten
Lees verder

Reactie op eenzijdig beïndigen van energielevering

14 oktober 2021
Energie-Nederland krijgt veel vragen over het eenzijdig opzeggen van energie leveringscontracten door DGB en Enstroga. Deze energieleveranciers zijn geen lid van Energie-Nederland en we onderschrijven de reactie van ACM op het eenzijdig beëindigen van energielevering    
Lees verder

Ingrijpen in warmtetarieven onverstandig – inbreng Energie-Nederland voor Commissiedebat EZK

13 oktober 2021
De afgelopen weken staan in het teken van de stijgende energieprijzen. De stijgende energieprijzen raken huishoudens en bedrijven hard. Energie-Nederland waardeert de inzet van kabinet en kamer om de ergste gevolgen te verkleinen. De stijgende prijzen hebben ook gevolgen voor
Lees verder

Prijsvorming op de Nederlandse gas- en elektriciteitsmarkt

30 september 2021
De energierekening stijgt door hoge energieprijzen op de groothandelsmarkt. Vrije prijsvorming betekent dat prijzen zullen stijgen in tijden van schaarste, dit is belangrijk voor leveringszekerheid. Net zo goed zullen er periodes zijn met lage prijzen. Wanneer consumenten kiezen voor een vaste prijs voor
Lees verder

Energie-Nederland uit zorgen over Europese herziening biedzones

3 augustus 2021
Energie-Nederland is van mening dat bij de indeling in biedzones gekeken moet worden naar de goede werking van de markt als geheel. Het efficiënt managen van congesties is daarbij één aspect. Maar er is meer. Opsplitsing van biedzones leidt onherroepelijk tot lagere liquiditeit. Dat betekent dat het duurder wordt om risico’s af te dekken. Daarbij gaat het niet alleen om de day-ahead markten, maar zeker ook om de termijnmarkten en de intraday- en onbalansmarkten. Met name de marktintegratie van productie uit zon en wind zal moeilijker en dus duurder worden. Maar ook de werking van de retailmarkt ondervindt nadelen van een minder liquide groothandelsmarkt.
Lees verder

Selecties van bedrijven voor warmtenetten vereisen altijd transparante selectieprocedures

25 juni 2021
De ACM-notitie 'Marktmodellen warmte en rol netwerkbedrijven' van 24 juni is zeer duidelijk: bij de selectie van een integraal warmtebedrijf, een warmtenetbeheerder of een warmteleverancier moeten gemeenten een open, transparante en non-discriminatoire procedure doorlopen.
Lees verder

Vol inzetten op verdere verduurzaming gebouwde omgeving

22 juni 2021
Wij roepen het nieuwe kabinet op om vol in te zetten op de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Hoe gaan we dit bereiken?
Lees verder