Energieleveranciers spelen cruciale rol bij terugleversubsidie

Volgens de plannen van Wiebes, maakt de salderingsregeling in 2020 plaats voor een terugleversubsidie. Wiebes zegt in zijn Kamerbrief Stimuleringsbeleid lokale hernieuwbare elektriciteitsproductie dat burgers al op verschillende manieren bijdragen aan de energietransitie, maar dat daar nog meer mogelijk is.  

Wat was de aanleiding te stoppen met de salderingsregeling?

De salderingsregeling werd ingevoerd om de terugverdientijd van aangeschafte zonnepanelen terug te brengen naar ongeveer zeven jaar. Dit als stimulans voor huishoudens om zelf groene stroom op te wekken. De huidige salderingsregeling is zeer lucratief en zou door de daling van de kosten voor zonnepanelen bij ongewijzigd beleid leiden tot verdere overstimulering.

Bovendien stimuleert de salderingsregeling niet de toepassing van opslag en de vraag naar sturing (flexibiliteit). Het draagt daardoor niet bij aan de ontwikkelingen in de markt die nodig zijn voor de energietransitie. Daarnaast kost de regeling de Rijksoverheid relatief veel geld. Salderen legt het mede daardoor af tegen andere manieren om duurzame energie te stimuleren.

Voorop staat dat de salderingsregeling innovatie op gebied van flexibiliteit en opslag verstoort, en juist die innovatie is belangrijk voor het energiesysteem van morgen. Al enige tijd was duidelijk dat de overheid naar een andere regeling wilde. Energie-Nederland heeft steeds gepleit voor een gelijdelijke aanpassing zodat consumenten die vertrouwden op deze regeling niet te zeer worden benadeeld.

Wat houdt de terugleversubsidie in?

Ook bij de terugleversubsidie is het doel dat er een terugverdientijd van circa zeven jaar blijft. Bij deze subsidie wordt er een bedrag per teruggeleverde KWh (kilowattuur) uitgekeerd, met een maximum die wordt vastgesteld op basis van de capaciteit die de zonnepanelen hebben.

Voor het terugleveren van energie krijg je als consument dus naast de terugleververgoeding van je leverancier ook een subsidiebedrag. Totaal is dit lager dan het bedrag waarvan sprake was bij de salderingsregeling. Bij de nieuwe regeling worden mensen geprikkeld de eigen opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken, waarmee dus de opslag van energie wordt gestimuleerd.

Wat betekent dit voor de consument?

Voor de consumenten wordt het zo interessant om te investeren in opslag, om de energie die zij dan niet terugleveren op een later moment zelf te gebruiken. De vergoeding voor de elektriciteit die zij extra opwekken wordt geleidelijk afgebouwd waarmee een schokeffect wordt voorkomen.

Wat is de rol van de energieleveranciers?

De consument vraagt een subsidiebeschikking aan bij RVO. RVO geeft een beschikking, inclusief het maximumaantal kilowatturen wat teruggeleverd mag worden. Vervolgens geeft RVO aan de netbeheerder door dat er een beschikking is en het maximumaantal kilowatturen. Dit wordt door de netbeheerder vastgelegd in het aansluitingentregister waarmee deze informatie beschikbaar komt voor de energieleverancier.

Op basis van deze informatie kan de leverancier het voorschot van de consument aanpassen. Hierdoor kan de consument het financiële effect van zijn teruglevering direct terugzien. De totaal uit te keren subsidie voor de teruggeleverde kilowatturen, wordt vermeld op de energienota. Hierbij houdt de leverancier rekening met het maximum. De leverancier krijgt de uitgekeerde subsidie terug van RVO.

Is invoering per 2020 haalbaar?

Om de terugleversubsidie te realiseren, moet EZK de benodigde regelgeving organiseren. De energieleveranciers kunnen op basis daarvan hun processen gaan inrichten. Het wijzigen van processen kent binnen de energiesector vaste termijnen, wat betekent dat dit najaar de details en regeling al helemaal zouden moeten zijn uitgewerkt. Het is dus nog maar de vraag of dit alles op tijd gerealiseerd kan worden. Wellicht dat invoering op een later tijdstip realistischer is.

kamerbrief-stimuleringsbeleid-lokale-hernieuwbare-elektriciteitsproductie

Inbreng Energie-Nederland hoorzitting en debat Tweede Kamer prijsplafond

10 november 2022
Vandaag vindt er een hoorzitting plaats in de Tweede Kamer over het door minister Jetten voorgestelde prijsplafond. De CEO’s van Essent, Greenchoice en Eneco nemen hieraan deel. Aansluitend zal er een commissiedebat in de Tweede Kamer zijn over het prijsplafond.
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt hulp aan klanten via prijsplafond

7 november 2022
Minister Jetten heeft vandaag de Tweede Kamer geïnformeerd over onder andere het tijdelijke prijsplafond. Energie-Nederland is tevreden dat het kabinet (in de brief EZK-prijsplafond) de keuze heeft gemaakt voor een prijsplafond als compensatiemaatregel voor de hoge energierekening van huishoudens en
Lees verder

Energie-Nederland ondertekent intentieverklaring “Samen schuldregelingen redden” 

31 oktober 2022
Door de hogere energieprijzen hebben meer huishoudens moeite om hun energierekening te betalen. Bij deze groeiende groep zijn op dit moment niet altijd middelen of regelingen beschikbaar om te voorkomen dat nieuwe achterstanden ontstaan. Energie-Nederland ziet het als haar verantwoordelijkheid
Lees verder

Energie-Nederland is positief dat klanten minder snel kunnen worden afgesloten deze winter

25 oktober 2022
Vandaag heeft minister Jetten van Klimaat en Energie een tijdelijke aanscherping van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit, gas en warmte bekendgemaakt. Hierdoor kunnen huishoudens en andere kleinverbruikers minder snel afgesloten worden, als zij hun energierekening niet meer kunnen
Lees verder

Verplicht publiek eigendom warmtenetten vertraagt warmtetransitie

20 oktober 2022
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil de warmte-infrastructuur verplicht in publiek eigendom brengen in de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw). Naar verwachting wordt hierover morgen in de ministerraad besloten. Energie-Nederland vindt dit schadelijk, want het leidt tot vertraging van
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt definitief prijsplafond

4 oktober 2022
Vandaag heeft het kabinet bekendgemaakt hoe het prijsplafond voor een basisverbruik per 1 januari 2023 ingevuld gaat worden. Energie-Nederland is blij met dit besluit; het is hard nodig om huishoudens en andere kleinverbruikers te beschermen tegen de hoge energieprijzen. “We
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op standpunt ACM tariefswijzigingen energieleveranciers

28 september 2022
Energie-Nederland heeft met verbazing kennisgenomen van het standpunt van de ACM over de tariefwijzigingen van energieleveranciers en betreurt de maatschappelijke onrust die hierover is ontstaan. In de wet is vastgelegd dat voor consumenten een opzegtermijn van 30 dagen geldt. Door
Lees verder

Energie-Nederland is positief over compensatiepakket energierekening

20 september 2022
Komende weken meer duidelijkheid over gevolgen voor klanten Energie-Nederland is positief gestemd over het compensatiepakket, dat op onderdelen mede door de sector is voorbereid. De sector heeft de afgelopen tijd intensief en constructief overleg gevoerd met de betrokken ministeries. Het
Lees verder

Belangrijke commissie debatten in de Tweede Kamer

15 september 2022
Vandaag debatteert de Tweede Kamer over een aantal belangrijke onderwerpen Tijdens het commissiedebat Gasmarkt en Leveringszekerheid zal het Bescherm- en Herstelplan Gas (BH-G) besproken worden. Energie-Nederland benadrukt dat goede samenwerking met de sector belangrijk is voor de verdere concretisering van
Lees verder

Energie-Nederland is blij met plan van GroenLinks en PvdA voor compensatie van de energierekening maar pleit voor een inkomensafhankelijke energiebelastingvermindering

14 september 2022
Op 6 september presenteerden GroenLinks en PvdA een sympathiek plan voor de compensatie van de hoge energierekening tijdens het televisieprogramma Op1. Het voorstel betreft een maximumprijs voor het gemiddelde energiegebruik van een huishouden. Gebruikt een huishouden meer dan het gemiddelde,
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op NOS.nl artikel “Kabinet wil schulden overnemen van mensen die energie niet kunnen betalen”

12 september 2022
Wij begrijpen dat de hoge energieprijzen voor veel mensen zorgen met zich meebrengen. Daarom wordt er samen met overheid en energieleveranciers constructief samengewerkt aan oplossingen. Het kabinet en de energieleveranciers zijn in gesprek op welke wijze afsluitingen van energie deze
Lees verder
Energie-Nederland

Reactie Energie-Nederland op Kamerbrief over Wcw 15 juli 2022

18 juli 2022
Goed dat wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening dit najaar naar Raad van State gaat Energie-Nederland is blij dat minister Jetten op 15 juli jl. in de kamerbrief over de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw) aangeeft dat hij het wetsvoorstel dit najaar aan
Lees verder