Clean Energy Package heeft grote impact op Nederlandse energiemarkt

Binnen het Europees parlement en de diverse lidstaten wordt momenteel druk onderhandeld over de inhoud van het Clean Energy Package. Energie-Nederland heeft de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor vijf onderwerpen die van grote betekenis zijn voor de Nederlandse energiemarkt. 

Koppeling tussen doelen voor hernieuwbare energie en energie-efficiency en ETS

Binnen de nieuwe richtlijnen worden doelen gesteld voor hernieuwbare energie en energie-efficiëntie. Energie-Nederland streeft naar het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie. Maar maakt zich zorgen over het directe effect dat deze doelstellingen hebben op het EU ETS. Een hoger aandeel duurzame energie of een verminderd energiegebruik leiden immers tot een lagere vraag naar CO2-rechten. Hierdoor wordt fossiele opwek eerder goedkoper dan duurder. De wetgeving moet daarom zo worden aangepast dat de CO2-rechten die met deze nieuwe maatregelen worden uitgespaard ook uit de markt worden gehaald.

Garantie van oorsprong zijn belangrijk voor een groene energiemarkt

Energieleveranciers die zelf groene stroom opwekken kunnen met behulp van de garantie van oorsprong klanten zelf-opgewekte (groene)stroom aanbieden. De Europese Commissie wil voorkomen dat groene stroom producenten ‘dubbele’ subsidies ontvangen en wil bedrijven verplichten deze garanties te veilen. Nederlandse groene stroomproducenten krijgen echter geen dubbele subsidies. Door het Nederlands tendersysteem is de opbrengst van de garantie namelijk ingeprijsd in de subsidie/kostenvergoeding. Voor de keuzevrijheid van de consument is het van belang dat ze ook kunnen kiezen voor een leverancier die zelf de groene stroom opwekt.

Eisen aan de inzet van bio-massa

De inzet van biomassa is een belangrijk instrument in de verduurzaming van de energiemarkt. Het voorstel van de Europese Commissie beperkt subsidie voor biomassa tot gebruik in centrales die zowel warmte als elektriciteit produceren. Het feit dat op een bepaalde locatie behoefte is aan elektriciteit wil niet zeggen dat op die locatie ook vraag is naar warmtelevering. Dit is erg afhankelijk van de omstandigheden, zoals de aard van de bebouwde omgeving. Deze eis kan ertoe leiden dat een elektriciteitsproducent gedwongen wordt te kiezen voor een minder duurzame technologie dan biomassa. Energie-Nederland pleit voor een techniek neutrale regeling voor biomassa.

Europese marktintegratie door Regional Operational Centers (ROC’s)

Het integreren van de elektriciteitsmarkten in Europa is een cruciaal onderdeel van de energietransitie. Met een grotere weersafhankelijkheid door opwek uit zon en wind is het noodzakelijk dat binnen de EU stroom gemakkelijk kan worden geïmporteerd en geëxporteerd. De Europese Commissie heeft nu voorgesteld om Regional Operational Centres (ROC’s) in te richten die bindende operationele beslissingen kunnen nemen. Energie-Nederland steunt dit voorstel. Het is een eerste stap om de Europese elektriciteitsmachine daadwerkelijk als één machine aan te sturen. Een ROC kan de netcapaciteit aan de markt toewijzen zonder dat dit verstoord wordt door de belangen van individuele transmissienetbeheerders.

Aggregators moeten programmaverantwoordelijkheid hebben

Een aggregator verzamelt flexibiliteit bij bedrijven of huishoudens en biedt dit (geaggregeerde) volume aan op de markt. De voorstellen van de Europese Commissie zijn onduidelijkheid over de programmaverantwoordelijkheid van aggregators. Dit botst met het principe dat de balans op het net (van vraag en aanbod waardoor de frequentie 50hz blijft) wordt gevormd doordat programmaverantwoordelijken hoeveelheden energie inkopen, verkopen en eventueel afschakelen zodanig dat vraag en aanbod in balans zijn.

Lees hier de brief aan de Tweede Kamer

Brief Energie-Nederland inzake voortgang Clean Energy Package

Selecties van bedrijven voor warmtenetten vereisen altijd transparante selectieprocedures

25 juni 2021
De ACM-notitie 'Marktmodellen warmte en rol netwerkbedrijven' van 24 juni is zeer duidelijk: bij de selectie van een integraal warmtebedrijf, een warmtenetbeheerder of een warmteleverancier moeten gemeenten een open, transparante en non-discriminatoire procedure doorlopen.
Lees verder

Transitie krijgt nieuwe energie met de inzet van jong talent

3 juni 2021
De energietransitie draait om de toekomst! Veel van de huidige energieprofessionals zullen de afronding van de transitie echter niet gaan meemaken in hun werkende leven. De toekomstige generatie op de arbeidsmarkt wel. In Nederland zijn diverse initiatieven gestart om die nieuwe groep van jong talent in de energietransitie in te zetten. Energie-Nederland sprak met 2 initiatiefnemers, Albert Bloem van Talent voor Transitie en Jacob Froling van het Nationaal Energietraneeship.
Lees verder

Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen.

19 mei 2021
Begin deze maand was Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen. Deze podcast serie gaat over leiders in de woningmarkt. Medy ging met Leaders in Wonen in gesprek over de vraagstukken rondom verduurzaming die spelen binnen de
Lees verder

Uitslag Verkiezingen 2021: Op naar een Regeerakkoord met ambitie voor de energietransitie

18 maart 2021
Op 15, 16 en 17 maart is Nederland weer naar de stembus geweest. Nu is het tijd voor de kabinetsformatie en het opstellen van het Regeerakkoord. Voor het realiseren van een succesvolle energietransitie zijn duidelijke afspraken en maatregelen van groot belang. Er is geen tijd te verliezen. Energie-Nederland zet op een rij wat er nodig is voor een succesvolle energietransitie.
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Henri Bontenbal (CDA)

11 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Joris Thijssen (PvdA)

9 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Mark Harbers (VVD)

4 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

5 Vragen aan Niels Redeker over ‘Bestemming Parijs, wegwijzer voor klimaatkeuzes’

17 februari 2021
Een nieuw kabinet moet besluiten nemen hoe Nederland het door de EU aangescherpte klimaatdoel, van 49 naar 55 procent CO2 reductie in 2030 gaat bereiken. In het rapport ‘Bestemming Parijs: wegwijzer voor klimaatkeuzes’ presenteert een ambtelijke studiegroep de mogelijkheden om de klimaatdoelen te halen. Energie-Nederland ging in gesprek met Niels Redeker, plaatsvervangend directeur Klimaat bij het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat over de inhoud van het rapport.
Lees verder

Update Regionale Energiestrategie: hoe staan we ervoor?

16 februari 2021
Op 1 juli 2021 wordt de RES 1.0 opgeleverd. Hierin worden de algemene zoekgebieden uit de Concept RES van 2020  vertaald naar concrete locaties voor de opwek van duurzame energie. Na deze mijlpaal start de realisatiefase: het uitvoeren van projecten
Lees verder

Klimaatdoelen 2030 nu al race tegen de klok

16 februari 2021
Studie CE- Delft toont lange doorlooptijden elektrificatie en groene waterstof Elektrificatietrajecten moeten in 2021 starten om met zekerheid operationeel te kunnen zijn in 2030. Dat is de hoofdconclusie van een onderzoek van CE-Delft in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame
Lees verder

Hoe gaat de EU zich voorbereiden op het verhoogde 55%-reductiedoel? En welke impact heeft dit op Nederlandse bedrijven?

12 januari 2021
Op 11 december 2020 zijn de regeringsleiders van de 27 EU-Lidstaten akkoord gegaan met het verhogen van het EU broeikasgasemissie-reductiedoel voor 2030 van 40% naar ten minste 55% ten opzichte van 1990. De nieuwe doelstelling is inmiddels ingediend bij de UNFCCC als nieuwe bijdrage van de EU aan de uitvoering van het Parijsakkoord. Hoe nu verder?
Lees verder

In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier

12 januari 2021
De energiesector wil de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten bij een overstap van leverancier verhogen. Een van de initiatieven die zij genomen heeft is de aanscherping van de Gedragscode Consument en Energieleverancier, waarin de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten staan. Per 1 januari is de aangescherpte gedragscode van kracht. Naar aanleiding daarvan ging Energie-Nederland in gesprek met Lars van de Braak, Teammanager Directie Consumenten bij de ACM, over de visie van de ACM op werving en de waarde van de gedragscode.
Lees verder