Vanaf 1 januari 2021 Gedragscode Consument en Energieleverancier aangescherpt
Energie-Nederland scherpt de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten aan in de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020. Zo wil de sector de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten verhogen. De aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020 gaat op 1 januari 2021 in.
In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die eropaan kunnen spreken als het toch nog mis gaat. De aanpassingen komen voort uit de wens van de energieleveranciers meer verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen.
De belangrijkste wijzigingen zijn er daarom op gericht om de kwaliteit bij klantenwerving verder te verbeteren. Een energieleverancier kan zo de kwaliteit in de gehele keten borgen: van leverancier, via distributieplatform en intermediair tot de individuele verkoper die het verkoopgesprek met de consument voert. De wijzigingen hebben daarom betrekking op onder andere de afspraken tussen leveranciers en intermediairs voor alle kanalen, verder aangescherpte afspraken voor verkoop aan de deur, en een uitgebreidere klachtenprocedure. Bovendien sluiten deze wijzigingen naadloos aan bij de doelstelling en werkwijze van het Centraal Intermediair Register Energiemarkt (CIRE). Dit register vergroot de transparantie in de markt van (intermediaire) verkoop van energiecontracten.
Om te zorgen dat er voldoende tijd is om de verbeteringen te implementeren gaat de nieuwe gedragscode vanaf 1 januari 2021 gelden.
Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020-def

Inbreng Energie-Nederland hoorzitting en debat Tweede Kamer prijsplafond
9 november 2022
Blijf inzetten op uitrol congestiemanagement en invoeren verzwaren-tenzij tenders
9 november 2022
Reactie Energie-Nederland op de vijf belangrijkste maatregelen die de Europese Commissie voorstelt voor het herinrichten van de gasmarkt
8 november 2022
Energie-Nederland verwelkomt hulp aan klanten via prijsplafond
7 november 2022
Dag van het Klimaatakkoord & aanbieding routekaart waterstof
3 november 2022
KEV 2022; Een klein stapje de goede kant op, maar snel aanvullend beleid nodig om klimaatdoelen te behalen
3 november 2022
Energie-Nederland betreurt de uitspraak over Porthos
2 november 2022
Energie-Nederland ondertekent intentieverklaring “Samen schuldregelingen redden”
31 oktober 2022
Energie-Nederland is positief dat klanten minder snel kunnen worden afgesloten deze winter
25 oktober 2022
Verplicht publiek eigendom warmtenetten vertraagt warmtetransitie
20 oktober 2022
Reactie op voorstel Europese Commissie om in te grijpen in de gasmarkt
20 oktober 2022