Vanaf 1 januari 2021 Gedragscode Consument en Energieleverancier aangescherpt
Energie-Nederland scherpt de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten aan in de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020. Zo wil de sector de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten verhogen. De aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020 gaat op 1 januari 2021 in.
In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die eropaan kunnen spreken als het toch nog mis gaat. De aanpassingen komen voort uit de wens van de energieleveranciers meer verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen.
De belangrijkste wijzigingen zijn er daarom op gericht om de kwaliteit bij klantenwerving verder te verbeteren. Een energieleverancier kan zo de kwaliteit in de gehele keten borgen: van leverancier, via distributieplatform en intermediair tot de individuele verkoper die het verkoopgesprek met de consument voert. De wijzigingen hebben daarom betrekking op onder andere de afspraken tussen leveranciers en intermediairs voor alle kanalen, verder aangescherpte afspraken voor verkoop aan de deur, en een uitgebreidere klachtenprocedure. Bovendien sluiten deze wijzigingen naadloos aan bij de doelstelling en werkwijze van het Centraal Intermediair Register Energiemarkt (CIRE). Dit register vergroot de transparantie in de markt van (intermediaire) verkoop van energiecontracten.
Om te zorgen dat er voldoende tijd is om de verbeteringen te implementeren gaat de nieuwe gedragscode vanaf 1 januari 2021 gelden.
Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020-def

Gazprom en Wingas niet langer lid Vereniging Energie-Nederland
25 februari 2022
Energie-Nederland vernieuwt convenant met NVVK
24 februari 2022
Congestiemanagement: het elektriciteitsnet beter benutten
16 februari 2022
Naar een toekomstbestendige energiebelasting
10 februari 2022
Breed actieteam aan de slag met grootste knelpunten stroomnet
28 januari 2022
Versnellen van elektrificatie in de industrie is een topprioriteit
20 januari 2022
Fijne feestdagen namens Energie-Nederland
23 december 2021
Hogere warmtetarieven in 2022 door hogere energieprijzen
23 december 2021
Voorstel maatregelen voor een robuuste retailmarkt
22 december 2021
Reactie Energie-Nederland op coalitieakkoord
16 december 2021
Energie-Nederland en de ACM maken afspraken over energiecontracten met dynamische prijzen
15 december 2021