Gedragscode Consument en Energieleverancier
Energieleveranciers willen bijdragen aan het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt. Daarom heeft Energie-Nederland de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld. In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die erop aan kunnen spreken als het toch nog mis gaat.
Toepassen van de gedragscode
De gedragscode geldt voor contacten tussen de energieleverancier (of een bedrijf dat namens een energiebedrijf opereert) en een consument aangaande de werving, het aangaan, de voortzetting en de beëindiging van leveringsovereenkomsten voor energie en daaraan gerelateerde contacten. Energieleveranciers die de gedragscode toepassen, geven aan dat zij:
– consumenten goed zullen voorlichten,
– bij het werven van klanten consumenten op een goede en eerlijke manier benaderen,
– een wisseling van leverancier voor de consument op een zo goed mogelijke manier afwikkelen.
Belangrijke wijzigingen
Per 1 januari 2021 is een nieuwe gedragscode van kracht. Naast de aanpassingen aan de actuele wet- en regelgeving zijn de belangrijkste wijzigingen er op gericht om de kwaliteit bij klantenwerving verder te verbeteren. Een energieleverancier kan zo de kwaliteit in de gehele keten beter borgen: van leverancier, via distributieplatform en intermediair tot de individuele verkoper die het verkoopgesprek met de consument voert. De wijzigingen hebben daarom betrekking op onder andere de afspraken tussen leveranciers en intermediairs voor alle kanalen, verder aangescherpte afspraken voor verkoop aan de deur, en een uitgebreidere klachtenprocedure. Bovendien sluiten deze wijzigingen naadloos aan bij de doelstelling en werkwijze van het Centraal Intermediair Register Energiemarkt (CIRE). Dit register vergroot de transparantie in de markt van (intermediaire) verkoop van energiecontracten.
Overzicht van leveranciers die de gedragscode Consument en Energieleverancier toepassen.
- Allround Hollands Energie BV
- All in Power
- AllureNRG
- CEN BV – Woonenergie
- Clean Energy BV
- Conceptsnsolutions BV
- Coöperatie OM | Nieuwe Energie
- Delta Energie BV
- DGB Energie BV
- Discount Energie BV
- E-Bascuul BV
- E&G Trading Wholesale BV
- ELIX B.V.
- Eneco Consumenten BV
- Energie van Ons
- Energiedirect BV
- Energyhouse BV
- EnergyNext BV
- EnergyZero BV
- ENGIE Nederland Retail BV
- ENGIE UnitedConsumers Energie BV
- Essent Retail Energie BV
- Frank Energie B.V.
- Greenchoice BV
- Gulf Gas and Power BV
- Hezelaer Energy BV
- Holthausen Clean Energy BV
- HVC Energie BV
- IKEHU B.V.
- Innova Energie BV
- Kikker Energie BV
- MAIN energie BV
- Mega Energie BV
- NeoSmart energie BV
- Nieuw-Hollands Energiebedrijf BV
- Nutsservices BV – NLE en BudgetEnergie
- Om | Nieuwe Energie
- Open Source Energie
- Oxxio Nederland BV
- Powerpeers BV
- Pure Energie BV
- ServiceHouse BV
- Shell Energy Retail BV
- Terzake Energie
- Tibber Netherlands BV
- Total Gas and Power Nederland BV
- Un2 Energy B.V.
- Van Helder/HLO Energie BV
- Vandebron Energie BV
- Vattenfall Sales Nederland NV
- Ventum BV
- Vrij op Naam BV
- 50+ Energie BV
- Zeker Energie BV
NB: Leveranciers is gevraagd opnieuw een verklaring te ondertekenen over uitvoering van de aangepaste gedragscode per 1 januari 2021. De lijst met leveranciers waarvan een nieuwe toetredingsverklaring is ontvangen zal de komende periode daarom nog regelmatig worden geactualiseerd.
Aanvullende verklaring voor leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen
15 december 2021: Vereniging Energie-Nederland heeft samen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afspraken gemaakt over leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen. Deze afspraken zijn opgenomen in een aanvullende verklaring bij de Gedragscode Consument en Energieleverancier en gaan over de manier waarop energieleveranciers klanten kunnen voorlichten over de voordelen en risico’s van deze leveringsovereenkomsten.
Aanvullende verklaring energieleveranciers bij Gedragscode Consument en EnergieleverancierOverzicht van energieleveranciers die de aanvullende verklaring over dynamische prijscontracten hebben ondertekend:
- All in Power
- easyEnergy
- EnergyNext
- EnergyZero
- Elix
- Frank Energie
- IKEHU B.V.
- Innova Energie
- NieuweStroom
- Sepa Green
- Tibber
- Terzake Energie
- Van de Bron Energie B.V.

Reactie Energie-Nederland op extra klimaatmaatregelen van het kabinet
26 april 2023
Expertteam Energiesysteem 2050: “CO2-neutraal elektriciteitssysteem in 2035 vergt drastisch grotere investeringen in infrastructuur”. Daarvoor zijn forse beleidskeuzes nodig.
13 april 2023
Reactie Energie-Nederland op artikel Follow the Money over lobbyverbod Cora van Nieuwenhuizen
4 april 2023
Rapportage EZK aan de Tweede Kamer laat zien dat prijsplafond werkt
3 april 2023
Publicatie artikel Energie-Nederland, NVDE, NWEA en Holland Solar in Binnenlands Bestuur
29 maart 2023
Reactie Energie-Nederland op publicatie ACM Rendementsmonitor Warmte
23 maart 2023
Windgebied aangewezen voor offshore waterstofproductie
22 maart 2023
Publicatie IBO
16 maart 2023
Eerste reactie op EU commissievoorstel voor herziening ontwerp elektriciteitsmarkt
15 maart 2023
Energiebranche: provincies kunnen het verschil maken in energietransitie
14 maart 2023
Position paper ACER: Energie-Nederland bezorgd over toename van complexe regels
13 maart 2023