Houd commerciële warmteactiviteiten buiten het netwerkbedrijf

Reactie Energie-Nederland op ACM-advies over rol netwerkbedrijf bij warmte 

Energie-Nederland onderschrijft de analyse van ACM dat een uitbreiding van commerciële warmte-activiteiten van het netwerkbedrijf alleen kan door deze activiteiten buiten het netwerkbedrijf te plaatsen. ACM stelt dat dit risico’s wegneemt die zich wel voordoen wanneer de activiteiten van een netwerkbedrijf worden uitgebreid met pro­duc­tie, handel en levering van warmte. Energie-Nederland is blij met deze oplossingsrichting en het advies van ACM, omdat dit verstoring van het gelijke speelveld op de warmtemarkt voorkomt. Verstoring zou leiden tot een stilvallen van private investeringen in warmtenetten. De oplossing die de ACM aandraagt is werkbaar, relatief eenvoudig te organiseren en gewoon mogelijk binnen bestaande wetgeving.

Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) advies uitgebracht over de mogelijke uitbreiding van de taken van netbeheerders of net­werkbedrijven als integraal warmtebedrijf op de warmtemarkt, dus inclusief productie, handel en levering. Op 26 maart 2020 publiceerde ACM dit advies op haar website.

Belang gelijk speelveld
ACM concludeert dat het bij de concurrentie om de warmtemarkt van belang is dat alle publieke en private partijen zowel juridisch als feitelijk gelijke mogelijkheden hebben om door een gemeente te worden aangewezen. Ook concludeert zij dat netbeheerders niet verantwoordelijk kunnen zijn voor integrale warmtevoorzieningen, omdat dit de onafhankelijke positie van de netbeheerder aantast en in strijd is met het Europese recht. Energie-Nederland onderschrijft deze conclusies en vindt dat in het belang van een betaalbare transitie moet worden vastgehouden aan het gelijke speelveld in de energiemarkt.

Energie-Nederland is van mening dat het zelfs onder strikte voorwaarden onmogelijk is om een gelijk speelveld te realiseren tussen een netwerkbedrijf en andere warmtebedrijven. ACM concludeert ook dat zij daar zorgen over heeft. Het vergt in haar ogen zeer strikte voorwaarden en regulering over transparan­tie en kostentoedeling. Alleen onder die strikte voorwaarden is volgens de ACM de onafhankelijkheid van het netbeheer verzekerd, de leveringszekerheid van elektriciteit en aardgas geborgd en wordt voorkomen dat kruissubsidies naar en bevoordeling van andere onderdelen van het netwerkbedrijf plaats kan vinden. Aan deze voor­waar­den zijn in de prak­tijk veel risico’s verbonden. ACM vraagt zich dan ook af of onder deze strikte voorwaarden de voordelen van een integrale warmteverantwoordelijkheid van netwerkbedrijven opwegen tegen de nadelen. Het leidt tot een complexer toezicht en een verzwaring van de toezicht­lasten voor de be­tref­fende bedrijven en de ACM. De belangrijkste notie van ACM is haar verwachting dat de genoem­de risico’s ook met een aanvullend pakket aan maatregelen niet volledig en effectief zijn te mitige­ren, omdat ACM hoe dan ook maar in beperkte mate “onder de motorkap” van alle bedrijfsonderdelen van het netwerkbedrijf, inclusief de netbeheerder, kan kijken (zie pagina 13 van het advies).

Benut zo veel mogelijk kennis en innovatiekracht
Het advies van ACM heeft betrekking op de integrale warmteketen. Dat wil zeggen; niet alleen transport en distributie, maar ook de productie, levering en handel van warmte. Energie-Nederland wijst erop dat samenwerking op het gebied van transport en distributie tussen warmtebedrijven en netwerkbedrijven al tot de mogelijkheden behoort binnen de huidige wetgeving. Waar nodig of gewenst, zoeken warmtebedrij­ven die samenwerking op, zoals ook blijkt uit de huidige praktijk.
Energie-Nederland vindt het belangrijk dat die praktijk wordt doorgezet, zodat zo veel mogelijk kennis en innovatiekracht voor de toekomstige warmtemarkt wordt benut. Zie daarvoor ook de eerder gepubliceerde ‘leidraad voor een transparante en toekomstbestendige organisatie van warmtenetten’.

Energie-Nederland verwelkomt Routekaart Elektrificatie die de grote potentie van elektriciteit voor de industrie laat zien

14 oktober 2021
Vier stappen naar grootschalige inzet van duurzame elektriciteit in de industrie Voor 2030 is minimaal 30 TWh extra elektriciteit nodig voor de elektrificatie van de industrie en moet er 10 GW extra windenergie ontwikkeld worden op zee. Dit is dus
Lees verder

Ingrijpen in warmtetarieven onverstandig – inbreng Energie-Nederland voor Commissiedebat EZK

13 oktober 2021
De afgelopen weken staan in het teken van de stijgende energieprijzen. De stijgende energieprijzen raken huishoudens en bedrijven hard. Energie-Nederland waardeert de inzet van kabinet en kamer om de ergste gevolgen te verkleinen. De stijgende prijzen hebben ook gevolgen voor
Lees verder
Nationaal Isolatieprogramma

Isoleren moet sneller, slimmer en socialer

13 september 2021
Het Nederlandse isolatiebeleid moet op de schop: het isoleren van woningen moet sneller, slimmer en socialer. ChristenUnie, CDA en GroenLinks, ondersteund door maatschappelijke partners NVDE, Natuur & Milieu, Consumentenbond, Koninklijke Bouwend Nederland, Energie Nederland, Techniek Nederland en VENIN,  slaan de
Lees verder

Cora van Nieuwenhuizen wordt nieuwe voorzitter Vereniging Energie-Nederland

31 augustus 2021
De Algemene Ledenvergadering van brancheorganisatie Vereniging Energie-Nederland heeft Cora van Nieuwenhuizen vanmorgen benoemd tot voorzitter. Zij zal op 1 oktober 2021 aantreden en neemt het stokje over van Medy van der Laan die 6 jaar aan het roer stond.
Lees verder

Energie-Nederland uit zorgen over Europese herziening biedzones

3 augustus 2021
Energie-Nederland is van mening dat bij de indeling in biedzones gekeken moet worden naar de goede werking van de markt als geheel. Het efficiënt managen van congesties is daarbij één aspect. Maar er is meer. Opsplitsing van biedzones leidt onherroepelijk tot lagere liquiditeit. Dat betekent dat het duurder wordt om risico’s af te dekken. Daarbij gaat het niet alleen om de day-ahead markten, maar zeker ook om de termijnmarkten en de intraday- en onbalansmarkten. Met name de marktintegratie van productie uit zon en wind zal moeilijker en dus duurder worden. Maar ook de werking van de retailmarkt ondervindt nadelen van een minder liquide groothandelsmarkt.
Lees verder

Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++, vooral voor duurzame warmte

22 juli 2021
Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++ in 2022, vooral voor duurzame warmte.
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op ‘Fit for 55’ pakket

14 juli 2021
De Europese Commissie publiceert onder de naam Fit-For-55 diverse wetsvoorstellen om de Europese wetgeving in lijn te brengen met het Europese doel van 55% minder CO2 uitstoot in 2030. Energie-Nederland steunt de duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.
Lees verder

Warmtetransitie in de gebouwde omgeving: tandje erbij echt nodig!

8 juli 2021
Op 6 juli presenteerde Maarten van Poelgeest, de voorzitter van het Uitvoeringsoverleg Gebouwde Omgeving, het Ecorys-rapport over de onrendabele top voor de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. De hoofdconclusie is helder: met het bestaande beleid komen we in 2030 uit op 1,7 MTon CO2-reductie, de helft van de 3,4 MTon uit het Klimaatakkoord. Er zijn dus extra stappen nodig om het doel te halen. “Een tandje erbij”, zegt Van Poelgeest. Verder is Energie-Nederland verheugd dat het rapport nadrukkelijk inzet op twee sporen: de wijkaanpak (of gebiedsgerichte aanpak) én het individuele spoor, waar vooral huiseigenaren worden verleid om verduurzamingsstappen te zetten, bijvoorbeeld op natuurlijke momenten als een verbouwing.
Lees verder

Goed dat RES 1.0 er ligt. Nu aan de slag met de uitvoering.

5 juli 2021
Op 1 juli hebben 26 van de 30 RES-regio’s hun RES 1.0 ingediend. Daar hebben gemeenten, provincies en waterschappen hun goedkeuring gegeven. Een mooie mijlpaal. Want hiermee is een belangrijke afspraak uit het Klimaatakkoord ingevuld en zijn we weer een stap verder met het realiseren van de afgesproken 35 TWh hernieuwbare elektriciteitsopwekking op land in 2030. Daarnaast bevatten de RES’sen plannen op hoofdlijnen voor het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving.
Lees verder

Standaardwerk Zó werkt energie in Nederland zet de basis voor een stevig gesprek over de energietransitie

30 juni 2021
Vandaag verschijnt het standaardwerk ‘Zo werkt energie in Nederland’. Een initiatief van 21 partijen in en om de energiesector onder leiding van de Argumentenfabriek. In navolging van andere standaardwerken geeft Zó werkt energie in Nederland inzicht in de werking van ons energiesysteem met heldere visualisaties, overzichtelijke schema’s en bondige teksten. Het complexe energiesysteem in Nederland wordt teruggebracht tot de kern. Zo objectief en feitelijk mogelijk. Het standaardwerk is tot stand gekomen met de kennis van de 21 betrokken partners en vele deskundigen en een must have voor professionals die in en rondom de wereld van energie in Nederland (gaan) werken.
Lees verder

Selecties van bedrijven voor warmtenetten vereisen altijd transparante selectieprocedures

25 juni 2021
De ACM-notitie 'Marktmodellen warmte en rol netwerkbedrijven' van 24 juni is zeer duidelijk: bij de selectie van een integraal warmtebedrijf, een warmtenetbeheerder of een warmteleverancier moeten gemeenten een open, transparante en non-discriminatoire procedure doorlopen.
Lees verder

Vol inzetten op verdere verduurzaming gebouwde omgeving

22 juni 2021
Wij roepen het nieuwe kabinet op om vol in te zetten op de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Hoe gaan we dit bereiken?
Lees verder