Houd commerciële warmteactiviteiten buiten het netwerkbedrijf

Reactie Energie-Nederland op ACM-advies over rol netwerkbedrijf bij warmte 

Energie-Nederland onderschrijft de analyse van ACM dat een uitbreiding van commerciële warmte-activiteiten van het netwerkbedrijf alleen kan door deze activiteiten buiten het netwerkbedrijf te plaatsen. ACM stelt dat dit risico’s wegneemt die zich wel voordoen wanneer de activiteiten van een netwerkbedrijf worden uitgebreid met pro­duc­tie, handel en levering van warmte. Energie-Nederland is blij met deze oplossingsrichting en het advies van ACM, omdat dit verstoring van het gelijke speelveld op de warmtemarkt voorkomt. Verstoring zou leiden tot een stilvallen van private investeringen in warmtenetten. De oplossing die de ACM aandraagt is werkbaar, relatief eenvoudig te organiseren en gewoon mogelijk binnen bestaande wetgeving.

Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) advies uitgebracht over de mogelijke uitbreiding van de taken van netbeheerders of net­werkbedrijven als integraal warmtebedrijf op de warmtemarkt, dus inclusief productie, handel en levering. Op 26 maart 2020 publiceerde ACM dit advies op haar website.

Belang gelijk speelveld
ACM concludeert dat het bij de concurrentie om de warmtemarkt van belang is dat alle publieke en private partijen zowel juridisch als feitelijk gelijke mogelijkheden hebben om door een gemeente te worden aangewezen. Ook concludeert zij dat netbeheerders niet verantwoordelijk kunnen zijn voor integrale warmtevoorzieningen, omdat dit de onafhankelijke positie van de netbeheerder aantast en in strijd is met het Europese recht. Energie-Nederland onderschrijft deze conclusies en vindt dat in het belang van een betaalbare transitie moet worden vastgehouden aan het gelijke speelveld in de energiemarkt.

Energie-Nederland is van mening dat het zelfs onder strikte voorwaarden onmogelijk is om een gelijk speelveld te realiseren tussen een netwerkbedrijf en andere warmtebedrijven. ACM concludeert ook dat zij daar zorgen over heeft. Het vergt in haar ogen zeer strikte voorwaarden en regulering over transparan­tie en kostentoedeling. Alleen onder die strikte voorwaarden is volgens de ACM de onafhankelijkheid van het netbeheer verzekerd, de leveringszekerheid van elektriciteit en aardgas geborgd en wordt voorkomen dat kruissubsidies naar en bevoordeling van andere onderdelen van het netwerkbedrijf plaats kan vinden. Aan deze voor­waar­den zijn in de prak­tijk veel risico’s verbonden. ACM vraagt zich dan ook af of onder deze strikte voorwaarden de voordelen van een integrale warmteverantwoordelijkheid van netwerkbedrijven opwegen tegen de nadelen. Het leidt tot een complexer toezicht en een verzwaring van de toezicht­lasten voor de be­tref­fende bedrijven en de ACM. De belangrijkste notie van ACM is haar verwachting dat de genoem­de risico’s ook met een aanvullend pakket aan maatregelen niet volledig en effectief zijn te mitige­ren, omdat ACM hoe dan ook maar in beperkte mate “onder de motorkap” van alle bedrijfsonderdelen van het netwerkbedrijf, inclusief de netbeheerder, kan kijken (zie pagina 13 van het advies).

Benut zo veel mogelijk kennis en innovatiekracht
Het advies van ACM heeft betrekking op de integrale warmteketen. Dat wil zeggen; niet alleen transport en distributie, maar ook de productie, levering en handel van warmte. Energie-Nederland wijst erop dat samenwerking op het gebied van transport en distributie tussen warmtebedrijven en netwerkbedrijven al tot de mogelijkheden behoort binnen de huidige wetgeving. Waar nodig of gewenst, zoeken warmtebedrij­ven die samenwerking op, zoals ook blijkt uit de huidige praktijk.
Energie-Nederland vindt het belangrijk dat die praktijk wordt doorgezet, zodat zo veel mogelijk kennis en innovatiekracht voor de toekomstige warmtemarkt wordt benut. Zie daarvoor ook de eerder gepubliceerde ‘leidraad voor een transparante en toekomstbestendige organisatie van warmtenetten’.

KEV 2022; Een klein stapje de goede kant op, maar snel aanvullend beleid nodig om klimaatdoelen te behalen

3 november 2022
Op 1 november is de Klimaat-en Energieverkenning 2022 gepubliceerd. De conclusie is dat we maar met kleine stappen de goede kant op gaan; er is dan ook snel extra kabinetsbeleid nodig om de reductiedoelen te behalen. De broeikasgasuitstoot in Nederland
Lees verder

Energie-Nederland betreurt de uitspraak over Porthos

2 november 2022
Energie-Nederland betreurt de uitspraak over Porthos, hierdoor gaat kostbare tijd verloren en wordt de energietransitie vertraagd. Projecten om CO2 te besparen, denk aan de bouw van windmolenparken, moeten snel doorgang kunnen vinden om de ambitieuze doelstellingen van 55% CO2 reductie
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op consultatie Subsidieregeling opschaling hernieuwbare waterstofproductie via elektrolyse

29 augustus 2022
Het ministerie van EZK heeft een consultatie gehouden over Subsidieregeling opschaling hernieuwbare waterstofproductie via elektrolyse. Energie-Nederland is blij te zien dat er op korte termijn een regeling wordt opengesteld voor de opschaling van waterstofproductie via elektrolyse. Door nu de eerste projecten
Lees verder

Goede werking termijnmarkt is een belangrijk criterium bij herziening biedzones

1 augustus 2022
Verbetering in de allocatie van grenscapaciteit is mogelijk Energie-Nederland heeft een zienswijze ingediend op een consultatie van ACER over de ontwikkeling van de termijnmarkten op de groothandelsmarkt voor elektriciteit. Energie-Nederland is blij dat ACER aandacht vraagt voor de werking van
Lees verder
Energie-Nederland

Reactie Energie-Nederland op Kamerbrief over Wcw 15 juli 2022

18 juli 2022
Goed dat wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening dit najaar naar Raad van State gaat Energie-Nederland is blij dat minister Jetten op 15 juli jl. in de kamerbrief over de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw) aangeeft dat hij het wetsvoorstel dit najaar aan
Lees verder

Europese Commissie komt met plannen om de Europese energievoorziening toekomstbestendig te maken

19 mei 2022
De Europese Commissie wil zo snel mogelijk de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen uit Rusland terugdringen. Dit heeft de Commissie gisteren bekend gemaakt middels de presentatie van het REPowerEU plan. Zij wil de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen terugdringen door een versnelling
Lees verder

Klimaatdoelen gebouwde omgeving verder uit beeld door Kabinetsbesluit biomassa

26 april 2022
Biomassa in de gebouwde omgeving is noodzakelijk om de klimaatdoelen op tijd te halen. Dit bleek in 2020 uit het SER-advies Biomassa in balans en het PBL-advies Uitfasering houtige biogrondstoffen voor warmtetoepassingen. Het PBL-advies gaf aan dat nieuwe subsidies voor houtige biomassa
Lees verder

Energiebesparing wordt aangejaagd met Nationaal Isolatieprogramma

6 april 2022
Op 2 april is een landelijke campagne gestart om huishoudens en ondernemers met praktische besparingstips te stimuleren om op korte termijn energie te besparen. Specifiek voor het isoleren van woningen helpt het kabinet met het Nationaal Isolatieprogramma. Het programma is er
Lees verder

Energie-Nederland blij met Rijksbijdrage aardgasvrije wijken voor 14 gemeenten

11 maart 2022
Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) heeft tijdens het Congres Aardgasvrije Wijken op 10 maart de nieuwe selectie van 14 aardgasvrije wijken bekend gemaakt. Het totaal van het Programma Aardgasvrije Wijken komt daarmee uit op 64 wijken. Energie-Nederland steunt
Lees verder

Versnellen van elektrificatie in de industrie is een topprioriteit

20 januari 2022
Vandaag is de Routekaart Elektrificatie toegelicht aan de Tweede Kamer. Het Coalitieakkoord zet fors in op het stimuleren van het aanbod hernieuwbare energie. Het is belangrijk om de vraag naar duurzame elektriciteit ook te vergroten, zodat investeren in duurzame opwek
Lees verder

Hogere warmtetarieven in 2022 door hogere energieprijzen

23 december 2021
Op 23 december 2021 maakte ACM de maximum warmtetarieven voor het jaar 2022 bekend. Energie-Nederland licht in dit artikel toe hoe de warmtetarieven tot stand komen. In Nederland is zo’n 5% van de huishoudens aangesloten op een warmtenet. Veel van
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op coalitieakkoord

16 december 2021
Het coalitieakkoord is ambitieus. Nederland wil koploper zijn in Europa bij het tegengaan van de opwarming van de aarde en heeft daarvoor stevige doelen gesteld; vóór 2030 een minimale CO2-reductie van 55%. Ze richt haar beleid zelfs op 60% reductie
Lees verder