Houd commerciële warmteactiviteiten buiten het netwerkbedrijf

Reactie Energie-Nederland op ACM-advies over rol netwerkbedrijf bij warmte 

Energie-Nederland onderschrijft de analyse van ACM dat een uitbreiding van commerciële warmte-activiteiten van het netwerkbedrijf alleen kan door deze activiteiten buiten het netwerkbedrijf te plaatsen. ACM stelt dat dit risico’s wegneemt die zich wel voordoen wanneer de activiteiten van een netwerkbedrijf worden uitgebreid met pro­duc­tie, handel en levering van warmte. Energie-Nederland is blij met deze oplossingsrichting en het advies van ACM, omdat dit verstoring van het gelijke speelveld op de warmtemarkt voorkomt. Verstoring zou leiden tot een stilvallen van private investeringen in warmtenetten. De oplossing die de ACM aandraagt is werkbaar, relatief eenvoudig te organiseren en gewoon mogelijk binnen bestaande wetgeving.

Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) advies uitgebracht over de mogelijke uitbreiding van de taken van netbeheerders of net­werkbedrijven als integraal warmtebedrijf op de warmtemarkt, dus inclusief productie, handel en levering. Op 26 maart 2020 publiceerde ACM dit advies op haar website.

Belang gelijk speelveld
ACM concludeert dat het bij de concurrentie om de warmtemarkt van belang is dat alle publieke en private partijen zowel juridisch als feitelijk gelijke mogelijkheden hebben om door een gemeente te worden aangewezen. Ook concludeert zij dat netbeheerders niet verantwoordelijk kunnen zijn voor integrale warmtevoorzieningen, omdat dit de onafhankelijke positie van de netbeheerder aantast en in strijd is met het Europese recht. Energie-Nederland onderschrijft deze conclusies en vindt dat in het belang van een betaalbare transitie moet worden vastgehouden aan het gelijke speelveld in de energiemarkt.

Energie-Nederland is van mening dat het zelfs onder strikte voorwaarden onmogelijk is om een gelijk speelveld te realiseren tussen een netwerkbedrijf en andere warmtebedrijven. ACM concludeert ook dat zij daar zorgen over heeft. Het vergt in haar ogen zeer strikte voorwaarden en regulering over transparan­tie en kostentoedeling. Alleen onder die strikte voorwaarden is volgens de ACM de onafhankelijkheid van het netbeheer verzekerd, de leveringszekerheid van elektriciteit en aardgas geborgd en wordt voorkomen dat kruissubsidies naar en bevoordeling van andere onderdelen van het netwerkbedrijf plaats kan vinden. Aan deze voor­waar­den zijn in de prak­tijk veel risico’s verbonden. ACM vraagt zich dan ook af of onder deze strikte voorwaarden de voordelen van een integrale warmteverantwoordelijkheid van netwerkbedrijven opwegen tegen de nadelen. Het leidt tot een complexer toezicht en een verzwaring van de toezicht­lasten voor de be­tref­fende bedrijven en de ACM. De belangrijkste notie van ACM is haar verwachting dat de genoem­de risico’s ook met een aanvullend pakket aan maatregelen niet volledig en effectief zijn te mitige­ren, omdat ACM hoe dan ook maar in beperkte mate “onder de motorkap” van alle bedrijfsonderdelen van het netwerkbedrijf, inclusief de netbeheerder, kan kijken (zie pagina 13 van het advies).

Benut zo veel mogelijk kennis en innovatiekracht
Het advies van ACM heeft betrekking op de integrale warmteketen. Dat wil zeggen; niet alleen transport en distributie, maar ook de productie, levering en handel van warmte. Energie-Nederland wijst erop dat samenwerking op het gebied van transport en distributie tussen warmtebedrijven en netwerkbedrijven al tot de mogelijkheden behoort binnen de huidige wetgeving. Waar nodig of gewenst, zoeken warmtebedrij­ven die samenwerking op, zoals ook blijkt uit de huidige praktijk.
Energie-Nederland vindt het belangrijk dat die praktijk wordt doorgezet, zodat zo veel mogelijk kennis en innovatiekracht voor de toekomstige warmtemarkt wordt benut. Zie daarvoor ook de eerder gepubliceerde ‘leidraad voor een transparante en toekomstbestendige organisatie van warmtenetten’.

5 Vragen aan Niels Redeker over ‘Bestemming Parijs, wegwijzer voor klimaatkeuzes’

17 februari 2021
Een nieuw kabinet moet besluiten nemen hoe Nederland het door de EU aangescherpte klimaatdoel, van 49 naar 55 procent CO2 reductie in 2030 gaat bereiken. In het rapport ‘Bestemming Parijs: wegwijzer voor klimaatkeuzes’ presenteert een ambtelijke studiegroep de mogelijkheden om de klimaatdoelen te halen. Energie-Nederland ging in gesprek met Niels Redeker, plaatsvervangend directeur Klimaat bij het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat over de inhoud van het rapport.
Lees verder

Energie-Nederland steunt integrale aanpak en ondertekent actieagenda wonen

17 februari 2021
Energie-Nederland ondertekent actieagenda wonen: samen werken aan goed en duurzaam wonen De komende tien jaar 1 miljoen huizen bouwen, zodat er meer betaalbare huur- en koopwoningen beschikbaar komen. Voor starters en doorstromers en voor alle inkomens en generaties. Samen de
Lees verder

Update Regionale Energiestrategie: hoe staan we ervoor?

16 februari 2021
Op 1 juli 2021 wordt de RES 1.0 opgeleverd. Hierin worden de algemene zoekgebieden uit de Concept RES van 2020  vertaald naar concrete locaties voor de opwek van duurzame energie. Na deze mijlpaal start de realisatiefase: het uitvoeren van projecten
Lees verder

Klimaatdoelen 2030 nu al race tegen de klok

16 februari 2021
Studie CE- Delft toont lange doorlooptijden elektrificatie en groene waterstof Elektrificatietrajecten moeten in 2021 starten om met zekerheid operationeel te kunnen zijn in 2030. Dat is de hoofdconclusie van een onderzoek van CE-Delft in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame
Lees verder

Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving

12 februari 2021
Samenvatting reactie Energie-Nederland op E-wet: Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving Energie-Nederland juicht het toe dat de Elektriciteits- en Gaswet worden samengevoegd, gemoderniseerd en aangepast aan de Richtlijnen en Verordeningen van het EU Clean Energy Package. Met het wetsvoorstel
Lees verder

VeWa: 2020 – Veiligheid behoeft continue aandacht

5 februari 2021
De VeWa draagt bij aan het procesmatig en veilig werken met warmtevoorzieningssystemen. De VeWa is in 2015 grondig herzien, met veel aandacht voor de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van het document. De nieuwe uitgave, de VeWa: 2020, kent slechts enkele inhoudelijke aanpassingen. De lay-out is verder geoptimaliseerd en er is een digitaal document beschikbaar met snelkoppelingen om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten.
Lees verder

Ontbijtsessie: Uitdagingen Regionale Energiestrategie (RES) na 2030

26 januari 2021
Op dit moment zijn veel regio’s druk bezig met het afmaken van de RES 1.0, welke op 21 juli 2021 aangeboden zullen worden aan het NP RES. Maar, voor welke uitdagingen staan we als we doorkijken na 2030? Energie-Nederland bracht tijdens de ontbijtsessie van 26 januari 2021 drie sprekers bij elkaar om verder in te gaan op dit onderwerp. Hoe denken zij over de uitdagingen die ons na 2030 te wachten staan?
Lees verder

Verkiezingen 2021: Overzicht standpunten politieke partijen energietransitie

13 januari 2021
Op 17 maart dit jaar gaan we weer met zijn allen naar de stembus. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het volgende kabinet zal immers een grote rol spelen in de verdere verduurzaming van ons energiesysteem. Hoe denken de grootste politieke partijen over onderwerpen als elektriciteit, mobiliteit en energiebesparing? Aan de hand van vier hoofdthema’s heeft Energie-Nederland een overzicht gemaakt met de standpunten van de verschillende politieke partijen.
Lees verder

Hoe gaat de EU zich voorbereiden op het verhoogde 55%-reductiedoel? En welke impact heeft dit op Nederlandse bedrijven?

12 januari 2021
Op 11 december 2020 zijn de regeringsleiders van de 27 EU-Lidstaten akkoord gegaan met het verhogen van het EU broeikasgasemissie-reductiedoel voor 2030 van 40% naar ten minste 55% ten opzichte van 1990. De nieuwe doelstelling is inmiddels ingediend bij de UNFCCC als nieuwe bijdrage van de EU aan de uitvoering van het Parijsakkoord. Hoe nu verder?
Lees verder

In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier

12 januari 2021
De energiesector wil de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten bij een overstap van leverancier verhogen. Een van de initiatieven die zij genomen heeft is de aanscherping van de Gedragscode Consument en Energieleverancier, waarin de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten staan. Per 1 januari is de aangescherpte gedragscode van kracht. Naar aanleiding daarvan ging Energie-Nederland in gesprek met Lars van de Braak, Teammanager Directie Consumenten bij de ACM, over de visie van de ACM op werving en de waarde van de gedragscode.
Lees verder

Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020

5 januari 2021
Energieleveranciers willen bijdragen aan het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt. Daarom heeft Energie-Nederland de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld. In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die erop aan kunnen spreken als het toch nog mis gaat.
Lees verder