Interview Sjef Peeraer, CEO van Nuts Groep: “NLE en Budget Energie passen als puzzelstukken in elkaar!”

De energiebranche is volop in transitie. Er zijn grote maatschappelijke vraagstukken waar we mee worden geconfronteerd, maar ook veranderende technologie en klantvragen doen een beroep op de wendbaarheid van de branche. Elke maand spreken we prominenten uit het energieveld over hun visie op de sector en de energietransitie. Dit keer praten we met Sjef Peeraer, CEO van de Nuts Groep en bestuurslid van Energie-Nederland over de overname van NLE door Nuts Groep en de toekomst van zijn bedrijf. In het interwiew vertelt hij vol enthousiasme over zijn ambities: “NLE en Budget Energie passen als puzzelstukken in elkaar!”

Door de overname van NLE is Nuts Groep nu de vierde grootste speler in het veld. Hoe kijk jij daar naar?
Klopt. Met ons merk Budget Energie hadden we zo’n 300.000 klanten. Met NLE erbij verdubbelen we. Maar laten we niet overdrijven. Natuurlijk zijn we wat groter geworden, maar er zijn reuzen in Nederland. Daar blijven wij een kleine speler bij. Als we boven de miljoen klanten komen begint het klantenbestand wat substantie te krijgen.

Wat is, naast schaalvergroting, de reden dat jullie NLE overnemen?
NLE is heel sterk in innovatieve proposities en marketing. Daar zit echt een geweldig team dat al direct na de liberalisering met baanbrekende campagnes de markt heeft opengebroken. Bij Budget Energie hebben we ons voornamelijk op de techniek gericht. Wij willen wat we doen zo goed mogelijk doen en met zo min mogelijk mensen en fouten. We zetten dus zwaar in op techniek en IT. Ik noem onze Budget Energie mensen altijd liefkozend energienerds. Ze hebben een enorme drive om onze processen en IT steeds weer te verbeteren. Met die kennis kunnen we de backoffice van NLE efficiënter maken. Zij kunnen ons op hun beurt versterken in de innovatie en werving. De skills en culturen van beide bedrijven passen als puzzelstukken in elkaar, de combinatie wordt onverslaanbaar.

Jullie staan bekend als prijsvechter in de markt. Hoe is dat zo ontstaan?
Ingegeven door mijn zorg over het CO2-probleem heb ik in Atoomstroom opgericht, een merk voor kernenergie-liefhebbers. Als CO2 een bedreiging voor de wereld is, mogen we best wat zwaarder inzetten op kernenergie, zo was de gedachte. Door de ramp met de kerncentrales in Fukushima bleek Atoomstroom niet meer te verkopen. We konden op dat moment niets beters verzinnen dan een prijsvechter lanceren. Budget Energie is uit nood geboren. Daardoor kwamen we er wel achter dat mensen puur op prijs de keuze voor hun energieleverancier maken. Dat is de basis voor onze lage-kosten-strategie geworden.

Wat zijn de gevolgen van jullie overname?
De schaalvergroting zorgt ervoor dat we effectiever kunnen concurreren. Daardoor veroorzaken we prijsconcurrentie. Dat is goed voor de consument. Andere bedrijven moeten in navolging ook hun marges verlagen. Ik zie dat echt als een mooi spel, waar bijna iedereen van profiteert.

NLE positioneert zich naast energie-prijsvechter ook als telecomprovider. Vanwaar die keuze? En hoe verhoudt Budget Energie zich daartoe?
Internet en energie passen goed bij elkaar. Het zijn allebei vaste lasten die een substantieel deel van je maandbudget opmaken. Het moet werken en je wilt er zo min mogelijk aan betalen of gedoe van hebben. We zien dus ook dat klanten heel gemakkelijk beide producten bij NLE afnemen. Kijk, ik zie energieleveranciers als administratiekantoren. De klantbehandeling, de administratie voor energielevering en telecom is grotendeels hetzelfde. Vandaar dat we het een logische combinatie vinden. We gaan onderzoeken of dit soort pakketten ook voor klanten van het merk Budget Energie aantrekkelijk zijn. Mogelijk gaan we dan Budget Internet aanbieden.

Wat voor een rol zie jij voor Budget Energie en NLE in de energietransitie?
We hebben maar een heel beperkte rol. Zoals gezegd zijn we eigenlijk een administratiekantoor.
We doen niet meer dan energieverbruik registreren, energie inkopen en facturen maken. Wat wij kunnen doen (en dat doen we ook) is onze stroom groen inkopen. We kunnen onze klanten bewust maken van hun verbruik en ze tips voor besparen geven. Dat is alles. Natuurlijk wil ik ook dat we sneller naar een duurzame wereld gaan. Dat was ook de drive achter Atoomstroom en de start-ups in windenergie en elektrisch rijden waar ik actief in was. Door sommige politici of beleidsmakers wordt ons als energieleveranciers alleen een rol in de schoenen geschoven die we, in mijn ogen, niet hebben.

Hoe komt het dan dat jullie die rol krijgen?
De verwarring komt denk ik door de generieke term ‘energiebedrijf’, waaronder we allemaal geschaard worden. Je hebt energieproductie en energielevering. Dat zijn twee verschillende takken van sport, waar geen synergie tussen zit. Het is daarom niet logisch om binnen één bedrijf beide activiteiten uit te voeren. De transitie moet, vrees ik, niet van energieleveranciers maar vooral van energieproducenten komen: dáár kan het verschil gemaakt worden in de verduurzaming. Wij kopen die duurzame energie slechts in en blijven gewoon braaf onze factuurtjes maken.

Zie jij een verdienmodel in het geven van besparingsadvies en tips aan jullie klanten?
Er is een verschil tussen de positionering van NLE en Budget Energie. NLE heeft verschillende hele mooie producten op dat gebied, zoals een slimme thermostaat en inzicht apps. Vanuit Budget Energie geven we geen actief advies. We gaan er vanuit dat onze klanten niet erg in energie geïnteresseerd zijn. We willen ze dan ook niet lastigvallen met leuke weetjes over energie of adviezen over besparen. Door alle zorgen rondom klimaat en de nadruk op besparen vergeten we weleens dat je voor veel fijne dingen van het leven stroom of gas nodig hebt. Je zou je bijna schuldig voelen als je in bad gaat, Netflix kijkt of soep kookt. Bij Budget Energie benadrukken we daarom de gedachte: als je onze energie verbruikt, geniet daar dan ook van. Doe er iets leuks mee!


U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten