De energietransitie móet

De energietransitie móet; dat is een open deur. Het moet om de klimaatdoelstellingen te halen, maar wel met zoveel mogelijk bestaande spullen. De maatregelen die in dat kader moeten worden genomen, zullen moeten voldoen aan – in ieder geval – drie criteria. Ze moeten betaalbaar zijn, de zekerheid van levering niet in de waagschaal stellen en zinvol zijn. Deze criteria moeten er ook voor zorgen dat wij over een jaar of 7 á 8 niet weer spijt krijgen van eerder genomen drastische maatregelen, zoals bij de eerdere ombouw van gas naar kolen na de oliecrises in de jaren ‘70/’80.

Zinvolheid is subjectief
Betaalbaarheid is duidelijk; dat gaat over kosten en wie die kosten moeten dragen. Zekerheid ook; er moet in de toekomst geen onderbreking ontstaan van de beschikbaarheid van elektriciteit en warmte. Zinvolheid is subjectiever. Wat mij betreft betekent het dat de maatregelen op minimaal Europese schaal bijdragen aan lagere CO2-emissies, maar ook dat we zodanige maatregelen nemen dat de transitie op zich (bijv. meer wind op zee) ook wordt gefaciliteerd binnen het energie-systeem.

Een belangrijke sleutel voor alle drie criteria is gebruik te maken van bestaande spullen of “assets”. Dat lijkt logisch, maar we doen het niet. We willen nog wel nadenken over het gebruik van bestaande gasinfrastructuur voor waterstof, maar dan houdt het wel een beetje op.

Het prijskaartje en technische opgave
De drie moderne centrales zijn inderdaad als zodanig (op basis van kolen dus) bedoeld en gebouwd. Maar ze kunnen in principe ook draaien op andere brandstoffen. Daar hangen natuurlijk wel een prijskaartje en een technische opgave aan. Toch kunnen deze centrales in de toekomst bij uitstek een rol vervullen om het toenemend aandeel aanbod gestuurd vermogen (vooral wind) te faciliteren. Zij zijn uitermate gunstig gelegen op kustlocaties, waar ze de fluctuaties van aan land komende windenergie kunnen balanceren.

Op basis van het dogma “kolen zijn slecht en dus moeten die centrales uit” gaan we de fout in en dat is zonde. Het ontneemt aan de eigenaren van de centrales ook het vertrouwen om ze geschikt te maken voor andere brandstoffen.

Idealiter geven we deze centrales een batterijfunctie, want we hebben tenslotte behoefte aan duurzaam flexibel vermogen. Dat kan misschien met waterstof, maar dat vergt een ingrijpende ombouw.

Kolen vervangen door metaalbrandstof
Ik zou willen bepleiten om serieus te onderzoeken of het mogelijk is de kolen te vervangen door metaalbrandstof, zonder ingrijpende ombouw van de centrales. Het principe is dat in plaats van kolen ijzerstof wordt verbrand. Het gecorrodeerde restmateriaal kan vervolgens met overvloedige wind- of zonne-energie worden geregenereerd en vervolgens weer worden verbrand op momenten dat dit nodig is (als er geen wind is). Dit proces is CO2-vrij. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de TU-Eindhoven, is veelbelovend, maar de technologie moet worden opgeschaald om de haalbaarheid te toetsen.

Wij moeten de kolencentrales de ruimte geven dit te onderzoeken en vermijden dat het huidige beleid leidt tot vroegtijdige sluiting. Het voldoet aan alle hierboven genoemde criteria. Tevens wordt een nieuwe lock-in voor aardgas vermeden en het zou mogelijk enorme schadeclaims van de kolencentrales kunnen voorkomen.

Hans Schoenmakers, managing director van Uniper Benelux

5 Vragen aan Niels Redeker over ‘Bestemming Parijs, wegwijzer voor klimaatkeuzes’

17 februari 2021
Een nieuw kabinet moet besluiten nemen hoe Nederland het door de EU aangescherpte klimaatdoel, van 49 naar 55 procent CO2 reductie in 2030 gaat bereiken. In het rapport ‘Bestemming Parijs: wegwijzer voor klimaatkeuzes’ presenteert een ambtelijke studiegroep de mogelijkheden om de klimaatdoelen te halen. Energie-Nederland ging in gesprek met Niels Redeker, plaatsvervangend directeur Klimaat bij het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat over de inhoud van het rapport.
Lees verder

Energie-Nederland steunt integrale aanpak en ondertekent actieagenda wonen

17 februari 2021
Energie-Nederland ondertekent actieagenda wonen: samen werken aan goed en duurzaam wonen De komende tien jaar 1 miljoen huizen bouwen, zodat er meer betaalbare huur- en koopwoningen beschikbaar komen. Voor starters en doorstromers en voor alle inkomens en generaties. Samen de
Lees verder

Update Regionale Energiestrategie: hoe staan we ervoor?

16 februari 2021
Op 1 juli 2021 wordt de RES 1.0 opgeleverd. Hierin worden de algemene zoekgebieden uit de Concept RES van 2020  vertaald naar concrete locaties voor de opwek van duurzame energie. Na deze mijlpaal start de realisatiefase: het uitvoeren van projecten
Lees verder

Klimaatdoelen 2030 nu al race tegen de klok

16 februari 2021
Studie CE- Delft toont lange doorlooptijden elektrificatie en groene waterstof Elektrificatietrajecten moeten in 2021 starten om met zekerheid operationeel te kunnen zijn in 2030. Dat is de hoofdconclusie van een onderzoek van CE-Delft in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame
Lees verder

Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving

12 februari 2021
Samenvatting reactie Energie-Nederland op E-wet: Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving Energie-Nederland juicht het toe dat de Elektriciteits- en Gaswet worden samengevoegd, gemoderniseerd en aangepast aan de Richtlijnen en Verordeningen van het EU Clean Energy Package. Met het wetsvoorstel
Lees verder

VeWa: 2020 – Veiligheid behoeft continue aandacht

5 februari 2021
De VeWa draagt bij aan het procesmatig en veilig werken met warmtevoorzieningssystemen. De VeWa is in 2015 grondig herzien, met veel aandacht voor de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van het document. De nieuwe uitgave, de VeWa: 2020, kent slechts enkele inhoudelijke aanpassingen. De lay-out is verder geoptimaliseerd en er is een digitaal document beschikbaar met snelkoppelingen om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten.
Lees verder

Ontbijtsessie: Uitdagingen Regionale Energiestrategie (RES) na 2030

26 januari 2021
Op dit moment zijn veel regio’s druk bezig met het afmaken van de RES 1.0, welke op 21 juli 2021 aangeboden zullen worden aan het NP RES. Maar, voor welke uitdagingen staan we als we doorkijken na 2030? Energie-Nederland bracht tijdens de ontbijtsessie van 26 januari 2021 drie sprekers bij elkaar om verder in te gaan op dit onderwerp. Hoe denken zij over de uitdagingen die ons na 2030 te wachten staan?
Lees verder

Update: Gevolgen avondklok voor energie- en warmtesector

22 januari 2021
Gisteren is door de Tweede Kamer ingestemd met het invoeren van een avondklok; een verbod om buiten te zijn tussen 21.00 en 04.30. De avondklok gaat in vanaf zaterdag 23 januari tot en met 9 februari. In dit bericht vindt u meer informatie over wat deze avondklok betekent voor werknemers in de energie- en warmtesector
Lees verder

Verkiezingen 2021: Overzicht standpunten politieke partijen energietransitie

13 januari 2021
Op 17 maart dit jaar gaan we weer met zijn allen naar de stembus. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het volgende kabinet zal immers een grote rol spelen in de verdere verduurzaming van ons energiesysteem. Hoe denken de grootste politieke partijen over onderwerpen als elektriciteit, mobiliteit en energiebesparing? Aan de hand van vier hoofdthema’s heeft Energie-Nederland een overzicht gemaakt met de standpunten van de verschillende politieke partijen.
Lees verder

Hoe gaat de EU zich voorbereiden op het verhoogde 55%-reductiedoel? En welke impact heeft dit op Nederlandse bedrijven?

12 januari 2021
Op 11 december 2020 zijn de regeringsleiders van de 27 EU-Lidstaten akkoord gegaan met het verhogen van het EU broeikasgasemissie-reductiedoel voor 2030 van 40% naar ten minste 55% ten opzichte van 1990. De nieuwe doelstelling is inmiddels ingediend bij de UNFCCC als nieuwe bijdrage van de EU aan de uitvoering van het Parijsakkoord. Hoe nu verder?
Lees verder

In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier

12 januari 2021
De energiesector wil de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten bij een overstap van leverancier verhogen. Een van de initiatieven die zij genomen heeft is de aanscherping van de Gedragscode Consument en Energieleverancier, waarin de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten staan. Per 1 januari is de aangescherpte gedragscode van kracht. Naar aanleiding daarvan ging Energie-Nederland in gesprek met Lars van de Braak, Teammanager Directie Consumenten bij de ACM, over de visie van de ACM op werving en de waarde van de gedragscode.
Lees verder

Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020

5 januari 2021
Energieleveranciers willen bijdragen aan het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt. Daarom heeft Energie-Nederland de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld. In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die erop aan kunnen spreken als het toch nog mis gaat.
Lees verder