Kabinet zet leveringszekerheid op het spel met voorstel nationale CO2-prijs

hoogspanningsnet

Het kabinet zet de leveringszekerheid op het spel. Vandaag besloten ze om een CO2-minimumprijs in te voeren voor Nederlandse elektriciteitsproducenten. Dat besluit is teleurstellend en niet te verantwoorden op basis van de risico’s. Eerder onderzoek door Frontier Economics in opdracht van minister Wiebes, wees duidelijk op die gevaren.

Ernstig risico voor leveringszekerheid

Het kabinet geeft aan dat de risico’s voor de Nederlandse elektriciteitsvoorziening in overweging zijn genomen bij de invoering. Daar is echter geen enkele zekerheid voor. Sterker nog: het kabinet houdt onverkort vast aan invoering. Een klein prijsverschil in de markt kan echter volgens Frontier al voldoende zijn om Nederlandse gascentrales langjarig uit bedrijf te nemen. Hierdoor komt de leveringszekerheid ernstig in het geding. Daarom is een andere oplossing nodig voor een adequate en effectieve CO2-beprijzing. Energie-Nederland onderschrijft het belang daarvan nadrukkelijk.

Wij pleiten daarom al jaren voor het versterken van het Europese ETS en vooruitlopend daarop een hogere CO2-prijs samen met onze buurlanden. Het kabinet gaat die route verkennen, maar zet in eigen land toch door. Dat is niet te begrijpen. Dit kabinetsvoorstel met louter een nationale maatregel laat buitenlandse producenten ongemoeid en leidt tot import van elektriciteit met veel hogere CO2-uitstoot. Het kabinet geeft met dit besluit een verkeerd signaal voor het investeringsklimaat in Nederland. Energie-Nederland wil daarom in gesprek met het kabinet over een oplossing.

Een nationale minimumprijs vermindert geen CO2-uitstoot

Een minimum CO2-prijs voor Nederlandse producenten maakt de stroom die zij produceren duurder. Omdat buitenlandse concurrenten deze heffing niet hoeven te betalen zal import nationale productie uit de markt drukken. Deze ernstige verstoring van de concurrentiepositie van Nederlandse centrales leidt volgens het onderzoek van Frontier Economics tot sluiting van moderne gascentrales in Nederland. Dit heeft grote risico’s voor de leveringszekerheid tot gevolg. Bovendien komt de werkgelegenheid in de sector hiermee onnodig in gevaar

Voor de komende transitie zijn deze gascentrales juist nodig om fluctuaties in vraag en aanbod van zon en wind op te vangen. Daarnaast geeft het Frontier-onderzoek aan dat een eventuele winst in CO2-reductie verdwijnt door de hogere CO2-uitstoot van de geïmporteerde stroom. Al deze risico’s en nadelen treden niet op wanneer het kabinet kiest voor een aanpak om met onze buurlanden tot betere CO2-beprijzing te komen. Ook dat heeft onderzoek door Frontier aangetoond.

Energie-Nederland verwelkomt Routekaart Elektrificatie die de grote potentie van elektriciteit voor de industrie laat zien

14 oktober 2021
Vier stappen naar grootschalige inzet van duurzame elektriciteit in de industrie Voor 2030 is minimaal 30 TWh extra elektriciteit nodig voor de elektrificatie van de industrie en moet er 10 GW extra windenergie ontwikkeld worden op zee. Dit is dus
Lees verder

Cora van Nieuwenhuizen wordt nieuwe voorzitter Vereniging Energie-Nederland

31 augustus 2021
De Algemene Ledenvergadering van brancheorganisatie Vereniging Energie-Nederland heeft Cora van Nieuwenhuizen vanmorgen benoemd tot voorzitter. Zij zal op 1 oktober 2021 aantreden en neemt het stokje over van Medy van der Laan die 6 jaar aan het roer stond.
Lees verder

Energie-Nederland uit zorgen over Europese herziening biedzones

3 augustus 2021
Energie-Nederland is van mening dat bij de indeling in biedzones gekeken moet worden naar de goede werking van de markt als geheel. Het efficiënt managen van congesties is daarbij één aspect. Maar er is meer. Opsplitsing van biedzones leidt onherroepelijk tot lagere liquiditeit. Dat betekent dat het duurder wordt om risico’s af te dekken. Daarbij gaat het niet alleen om de day-ahead markten, maar zeker ook om de termijnmarkten en de intraday- en onbalansmarkten. Met name de marktintegratie van productie uit zon en wind zal moeilijker en dus duurder worden. Maar ook de werking van de retailmarkt ondervindt nadelen van een minder liquide groothandelsmarkt.
Lees verder

Selecties van bedrijven voor warmtenetten vereisen altijd transparante selectieprocedures

25 juni 2021
De ACM-notitie 'Marktmodellen warmte en rol netwerkbedrijven' van 24 juni is zeer duidelijk: bij de selectie van een integraal warmtebedrijf, een warmtenetbeheerder of een warmteleverancier moeten gemeenten een open, transparante en non-discriminatoire procedure doorlopen.
Lees verder

Transitie krijgt nieuwe energie met de inzet van jong talent

3 juni 2021
De energietransitie draait om de toekomst! Veel van de huidige energieprofessionals zullen de afronding van de transitie echter niet gaan meemaken in hun werkende leven. De toekomstige generatie op de arbeidsmarkt wel. In Nederland zijn diverse initiatieven gestart om die nieuwe groep van jong talent in de energietransitie in te zetten. Energie-Nederland sprak met 2 initiatiefnemers, Albert Bloem van Talent voor Transitie en Jacob Froling van het Nationaal Energietraneeship.
Lees verder

Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen.

19 mei 2021
Begin deze maand was Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen. Deze podcast serie gaat over leiders in de woningmarkt. Medy ging met Leaders in Wonen in gesprek over de vraagstukken rondom verduurzaming die spelen binnen de
Lees verder

Uitslag Verkiezingen 2021: Op naar een Regeerakkoord met ambitie voor de energietransitie

18 maart 2021
Op 15, 16 en 17 maart is Nederland weer naar de stembus geweest. Nu is het tijd voor de kabinetsformatie en het opstellen van het Regeerakkoord. Voor het realiseren van een succesvolle energietransitie zijn duidelijke afspraken en maatregelen van groot belang. Er is geen tijd te verliezen. Energie-Nederland zet op een rij wat er nodig is voor een succesvolle energietransitie.
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Henri Bontenbal (CDA)

11 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Joris Thijssen (PvdA)

9 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Mark Harbers (VVD)

4 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

5 Vragen aan Niels Redeker over ‘Bestemming Parijs, wegwijzer voor klimaatkeuzes’

17 februari 2021
Een nieuw kabinet moet besluiten nemen hoe Nederland het door de EU aangescherpte klimaatdoel, van 49 naar 55 procent CO2 reductie in 2030 gaat bereiken. In het rapport ‘Bestemming Parijs: wegwijzer voor klimaatkeuzes’ presenteert een ambtelijke studiegroep de mogelijkheden om de klimaatdoelen te halen. Energie-Nederland ging in gesprek met Niels Redeker, plaatsvervangend directeur Klimaat bij het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat over de inhoud van het rapport.
Lees verder

Update Regionale Energiestrategie: hoe staan we ervoor?

16 februari 2021
Op 1 juli 2021 wordt de RES 1.0 opgeleverd. Hierin worden de algemene zoekgebieden uit de Concept RES van 2020  vertaald naar concrete locaties voor de opwek van duurzame energie. Na deze mijlpaal start de realisatiefase: het uitvoeren van projecten
Lees verder