Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter

bespaar-app

Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing, real time inzicht en het optimaal afstemmen van vraag en aanbod op basis van de slimme meter. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de bijdrage van de slimme meter aan energiebesparing onderzocht en komt tot de conclusie dat die veel lager is dan verwacht, o.a. door het ontbreken van een gratis display. Energie-Nederland meent dat er veel meer nodig is om consumenten te verleiden tot meer energiebesparing, zoals klantgerichte producten en maatwerk. Maar boven alles blijkt de consument meer tijd nodig te hebben om in actie te komen. Want de consument is nauwelijks geïnteresseerd in besparing, aldus het PBL.

Inzicht is een eerste stap, maar consumenten verleiden kost tijd
Inzicht in het energieverbruik ligt aan de basis van gedrag dat leidt tot energiebesparing, maar dat komt pas tot stand als de consument hier ook aandacht voor heeft en oprecht geïnteresseerd is. De grootste fout die we kunnen maken is kiezen voor ‘one size fits all’. De consument verleiden tot actie kost tijd en vraagt om maatwerk. Dat zal veel meer effect hebben dan het meeleveren van een gratis display.

Manke vergelijking
De lagere resultaten worden volgens het PBL veroorzaakt doordat er niet standaard een gratis display voor in huis wordt meegeleverd. Het PBL verwijst naar onderzoek in het Verenigd Koninkrijk, waar standaard een display wordt meegeleverd en na plaatsing van de slimme meter hoge besparingspercentages worden behaald. In het VK ligt de kwaliteit van de woningvoorraad substantieel lager dan in Nederland. Energiebesparingsmaatregelen als isolatie hebben daar dan ook veel meer effect. Daarnaast wordt de slimme meter, anders dan in Nederland, aangeboden door de leverancier die zijn klanten direct aan de meter gekoppelde besparende diensten kan aanbieden.

Samenwerking markt en consument
De uitrol van slimme meters is pas twee jaar gaande, we hebben nog vier jaar te gaan. Wil de uitrol van slimme meters leiden tot de gewenste besparing, is het van groot belang consumenten daarbij te betrekken met een passend aanbod. De leveranciers hebben informatie nodig van de netbeheerders over wanneer slimme meters worden geplaatst bij consumenten. Op basis van deze planning kunnen marktpartijen direct contact opnemen met consumenten om te bekijken welke product en diensten het beste aansluiten bij hun wensen en besparingsdoelen. Dat zijn er veel. Een overzicht staat op www.energieverbruiksmanagers.nl met 52 producten en diensten die gebruik maken van de slimme meter, variërend van multifunctionele displays, tot apps en software met brede en gebruiksvriendelijke toepassingen.

Energieleveranciers gaan er vanuit dat minnelijke schuldregeling bij voldoende perspectief door kan lopen

25 april 2022
Door de hoge energieprijzen staat een deel van de lopende schuldregelingen onder druk. De NVVK roept leden en ketenpartners op om met elkaar te voorkomen dat schuldregelingen stranden en kwetsbare mensen mogelijk zonder energie komen te zitten. De hoge energietarieven
Lees verder

Energiebesparing wordt aangejaagd met Nationaal Isolatieprogramma

6 april 2022
Op 2 april is een landelijke campagne gestart om huishoudens en ondernemers met praktische besparingstips te stimuleren om op korte termijn energie te besparen. Specifiek voor het isoleren van woningen helpt het kabinet met het Nationaal Isolatieprogramma. Het programma is er
Lees verder

Actieplan energieleveranciers voor energiehulproute

31 maart 2022
Gezien het toenemende aantal vragen rondom de energierekening bij zowel gemeentelijke instanties als de energiebedrijven zelf, hebben Eneco, Essent, Greenchoice, Vattenfall, NSR (stichting Nederlandse Schuldhulproute) en SchuldenLabNL het initiatief genomen om een actieplan tegen energiearmoede te ontwikkelen. Hiermee willen zij
Lees verder

Energie-Nederland en de ACM maken afspraken over energiecontracten met dynamische prijzen

15 december 2021
Vereniging Energie-Nederland heeft samen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afspraken gemaakt over leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen. Deze afspraken zijn opgenomen in een aanvullende verklaring bij de Gedragscode Consument en Energieleverancier en gaan over de manier waarop energieleveranciers klanten
Lees verder

Transitie krijgt nieuwe energie met de inzet van jong talent

3 juni 2021
De energietransitie draait om de toekomst! Veel van de huidige energieprofessionals zullen de afronding van de transitie echter niet gaan meemaken in hun werkende leven. De toekomstige generatie op de arbeidsmarkt wel. In Nederland zijn diverse initiatieven gestart om die nieuwe groep van jong talent in de energietransitie in te zetten. Energie-Nederland sprak met 2 initiatiefnemers, Albert Bloem van Talent voor Transitie en Jacob Froling van het Nationaal Energietraneeship.
Lees verder

Nationaal Isolatie Programma, waar wachten we nog op?

20 mei 2021
Op dinsdag 18 mei vroeg Natuur & Milieu aandacht van de Tweede Kamer voor de 2,7 miljoen slecht geïsoleerde huizen in Nederland, met 270 kartonnen huizen. Elk huis staat symbool voor tienduizend slecht geïsoleerde woningen; woningen waar te veel aardgas
Lees verder

Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen.

19 mei 2021
Begin deze maand was Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen. Deze podcast serie gaat over leiders in de woningmarkt. Medy ging met Leaders in Wonen in gesprek over de vraagstukken rondom verduurzaming die spelen binnen de
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Henri Bontenbal (CDA)

11 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Joris Thijssen (PvdA)

9 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Mark Harbers (VVD)

4 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

5 Vragen aan Niels Redeker over ‘Bestemming Parijs, wegwijzer voor klimaatkeuzes’

17 februari 2021
Een nieuw kabinet moet besluiten nemen hoe Nederland het door de EU aangescherpte klimaatdoel, van 49 naar 55 procent CO2 reductie in 2030 gaat bereiken. In het rapport ‘Bestemming Parijs: wegwijzer voor klimaatkeuzes’ presenteert een ambtelijke studiegroep de mogelijkheden om de klimaatdoelen te halen. Energie-Nederland ging in gesprek met Niels Redeker, plaatsvervangend directeur Klimaat bij het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat over de inhoud van het rapport.
Lees verder

In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier

12 januari 2021
De energiesector wil de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten bij een overstap van leverancier verhogen. Een van de initiatieven die zij genomen heeft is de aanscherping van de Gedragscode Consument en Energieleverancier, waarin de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten staan. Per 1 januari is de aangescherpte gedragscode van kracht. Naar aanleiding daarvan ging Energie-Nederland in gesprek met Lars van de Braak, Teammanager Directie Consumenten bij de ACM, over de visie van de ACM op werving en de waarde van de gedragscode.
Lees verder