Nieuwe Warmtewet goede basis voor groei en innovatie in collectieve warmte
Op 22 juni is de consultatie van de Wet Collectieve Warmtevoorziening (WCW) gestart. Hieronder staan de kernpunten van de zienswijze van Energie-Nederland. De complete zienswijze vindt u via Zienswijze Consultatie Wet Collectieve Warmtevoorziening
Een goede Warmtewet stimuleert gezonde concurrentie op de warmtemarkt
Energie-Nederland staat voor een warmtemarkt waarbij zowel publieke als private bedrijven op basis van een gelijk speelveld en op basis van een redelijk rendement investeren in de inbreiding en uitbreiding van bestaande en nieuwe collectieve warmtesystemen.
Om die reden verwelkomt Energie-Nederland de nieuwe opzet voor de Warmtewet. Met de aandacht voor leveringszekerheid, duurzaamheid en betaalbaarheid onderstreept deze wet het belang van duurzame warmtelevering voor het bereiken van de doelen uit het Klimaatakkoord. Energie-Nederland steunt de lijn in het concept wetsvoorstel om gemeenten de regie te geven in de lokale warmtetransitie en vindt de keuze voor een integrale verantwoordelijkheid van het warmtebedrijf daarbij een correct en belangrijk uitgangspunt. Verschillende organisatievormen blijven daarbij mogelijk.
Tegelijk maakt het concept wetsontwerp ook duidelijk hoe complex het geheel is van aanwijzen van kavels en warmtebedrijven, het verduurzamen van de warmtelevering, het zorgen voor betaalbaarheid en leveringszekerheid, etc.
Voor Energie-Nederland zijn onderstaande drie punten zeer van belang om de beoogde doelen van de wetgever en de doelen van het Klimaatakkoord te realiseren.
- Aanwijzen van warmtebedrijf in een open, transparante, non-discriminatoir procedure
Een belangrijke voorwaarde is dat alle spelers die aan de criteria om een warmtebedrijf te exploiteren kunnen voldoen, gelijke kans hebben bij het meedingen naar een aanwijzing voor een nieuwe warmtekavel. Dit vraagt een open, transparante en non-discriminatoire procedure. Dat betekent dus dat gemeentelijke warmtebedrijven en private warmtebedrijven op gelijke voorwaarden meedingen bij het uitgeven van een nieuwe warmtekavel. - Concurrentie versterkt innovatie en brengt de doelen van het Klimaatakkoord sneller dichterbij
Voor het halen van de doelen uit het Klimaatakkoord hebben we zoveel mogelijk (grote en kleine) publieke en private initiatieven nodig, voor het realiseren van innovatieve, lokaal passende en kosteneffectieve oplossingen. ACM gaf in maart 2020 al aan dat de aard van het aandeelhouderschap (publiek of privaat) niet relevant als je kijkt naar de warmtemarkt.[2] Je ziet in de warmtemarkt al publieke bedrijven (zoals Warmtebedrijf Eindhoven, Stadsverwarming Purmerend, HVC Groep) naast private bedrijven en coöperaties (zoals Eneco, Traais Energie Collectief, Vaanster, Ennatuurlijk, Eteck).
Ook netwerkbedrijven (zoals Firan en Enpuls) kunnen actief blijven op de warmtemarkt met infrastructurele activiteiten, zoals de aanleg van een warmtenet. De exploitatie van een warmtenet zal echter altijd onderdeel moeten zijn van de integrale exploitatie en verantwoordelijkheid van een aangewezen warmtebedrijf. - Integraliteit is logisch uitgangspunt omdat warmtesystemen lokaler zijn dan elektriciteits- en gassystemen
Minister Wiebes licht in de Kamerbrief van december 2019[1] toe dat integraliteit voor warmte een noodzakelijk uitgangspunt is. Daarmee bedoelt hij dat de warmteleverancier integraal verantwoordelijk is voor de keten (vanaf warmtebron tot aan levering aan de klant); dat hoeft overigens niet te betekenen dat de leverancier alle rollen in de keten zelf uitvoert. De leverancier kan contractuele afspraken hebben met bijvoorbeeld een partij die de warmte-infrastructuur aanlegt en onderhoudt.
De Minister gaat ook in op de technische/economische kenmerken en het lokale karakter van warmtesystemen. Dat is anders dan de systemen voor elektriciteit en gas. Hij geeft aan dat de voordelen van een scheiding van levering en transport, zoals in de elektriciteit- en gasmarkt, bij collectieve warmtesystemen doorgaans niet opwegen tegen de nadelen. Energie-Nederland steunt het uitgangspunt van integraliteit.
De consequentie van dit uitgangspunt is wel dat concurrentie op de markt niet mogelijk is, maar wel concurrentie om de markt. Dat betekent dat (publieke of private) warmtebedrijven gedurende langere tijd een exclusief recht op een warmtenet hebben. Daar moet uiteraard adequaat toezicht op zijn met het oog op borging van de continuïteit en de betaalbaarheid. Het voortbouwen op het bestaande toezichtregime van ACM is daarvoor een goede basis. - Bestaande posities moeten worden gerespecteerd
Het geconsulteerde wetsvoorstel is op een aantal punten niet duidelijk over bestaande situaties, onder meer over het eigendom van bestaande warmtenetten. Dat maakt inbreuk op het eigendomsrecht. Energie-Nederland vindt het voor het behoud van investeringsbereidheid noodzakelijk dat het wetsvoorstel de garantie geeft dat bestaande eigendoms- en contractrechten hun volledige waarde behouden en in stand blijven ook na inwerkingtreding van de nieuwe wet.
Ter versterking van de nieuwe opzet van de Warmtewet ziet Energie-Nederland ruimte voor een aantal verbeteringen. Een aantal belangrijke punten dat in de zienswijze verder is uitgewerkt, is:
- gemeenten zouden meer aandacht moeten geven aan betaalbaarheid wanneer zij een warmtebedrijf aanwijzen voor een warmtekavel;
- het ontheffingenregime behoeft verruiming voor vernieuwende en kleine collectieve systemen;
- bestaande rechten van warmtebedrijven moeten in het overgangsrecht langer en beter gerespecteerd worden.
[2] ACM-advies maart 2020 over rollen in warmtemarkt

Inbreng Energie-Nederland hoorzitting en debat Tweede Kamer prijsplafond
10 november 2022
Blijf inzetten op uitrol congestiemanagement en invoeren verzwaren-tenzij tenders
9 november 2022
Reactie Energie-Nederland op de vijf belangrijkste maatregelen die de Europese Commissie voorstelt voor het herinrichten van de gasmarkt
8 november 2022
Energie-Nederland verwelkomt hulp aan klanten via prijsplafond
7 november 2022
Dag van het Klimaatakkoord & aanbieding routekaart waterstof
3 november 2022
KEV 2022; Een klein stapje de goede kant op, maar snel aanvullend beleid nodig om klimaatdoelen te behalen
3 november 2022
Energie-Nederland betreurt de uitspraak over Porthos
2 november 2022
Energie-Nederland is positief dat klanten minder snel kunnen worden afgesloten deze winter
25 oktober 2022
Verplicht publiek eigendom warmtenetten vertraagt warmtetransitie
20 oktober 2022
Reactie op voorstel Europese Commissie om in te grijpen in de gasmarkt
20 oktober 2022
Europese Commissie besluit in te grijpen in de elektriciteitsmarkt
30 september 2022