Flex delen over de grens blijft moeilijk en inefficient

onbalansmarkt

Het meeste recente voorstel van de nationale netbeheerders voor Europese integratie van de onbalansmarkt is geen echte harmonisatie. Dat is de reactie van Energie-Nederland op het voorstel voor implementatie van een platform voor integratie van het mFRR onbalansproduct.

Flex is kans voor Europese onbalansmarkt

De Europese integratie van de onbalansmarkt zou het mogelijk moeten maken dat er een grotere pool aan flexmiddelen ontstaat. Dit is efficiënter dan flex lokaal of per land te regelen. Dit is zeer belangrijk bij de transitie naar een CO2 neutrale energievoorziening. Opwek via zon en wind zorgen daarbij voor meer onzekerheid. Voor deze integratie consulteren de gezamenlijke nationale transmissienetbeheerders een voorstel voor implementatie van een platform voor Europese integratie van het mFRR onbalansproduct. In Nederland is dit product bekend als reservermogen en noodvermogen. Beide producten worden incidenteel ingezet door TenneT als aanvulling op het regelvermogen.

Marktwerking als basis voor balancering

Energie-Nederland pleit voor een model waar marktpartijen volledig de financiële verantwoordelijkheid krijgen/houden voor hun onbalansen. Dat is het verschil tussen wat een partij aangeeft wat hij gaat doen – en wat er uiteindelijk daadwerkelijk is gebeurd in het elektriciteitssysteem. De transmissienetbeheerder moet alleen reserves activeren als er ook daadwerkelijk een onbalans is opgetreden. Dit systeem kennen we in Nederland al vanaf het begin van de liberalisering en heeft geleid tot een concurrerende markt met innovatieve flexproducten. In onze ogen is dit ook de geest van de Energie Balanceringsverordening op basis waarvan het voorstel wordt gedaan.

Voorstel leidt niet tot harmonisatie

In onze ogen voldoet het voorstel maar ten dele aan deze verordening. Om een efficiënte markt te krijgen moet het product in alle landen gelijk zijn. Het voorstel harmoniseert maar ten dele. Sterker nog, eigenlijk staan er twee standaardproducten omschreven. Ook de activeringsfilosofie wordt niet geharmoniseerd, wat leidt tot verstoring van marktprijzen en verschillend gebruik van de verschillende onbalansproducten. Tenslotte staat het voorstel ook zogenaamde elastische vraag van TSOs toe. Aan deze optie kleven vele nadelen en het is in onze ogen niet te verenigen met de reactieve rol van de TSO. Overigens wordt in dit voorstel (evenals het voorstel voor aFRR, dat vorige maand werd geconsulteerd) de interactie tussen de producten niet behandeld, wat volgens ons essentieel is. Het voorstel voor de beprijzing van onbalans wordt pas later gedaan. Dit maakt de beoordeling van het huidige voorstel lastig.

Ook prikkels harmoniseren

Samengevat maken de transmissienetbeheerders weinig echte keuzes en lijkt het erop of de verschillende transmissienetbeheerders elkaar vooral als concurrenten zien. Dit gaat niet leiden tot een gelijk speelveld. Mogelijk dat een deel van het gebrek aan samenwerking komt door verschillende prikkels in de regulering van de verschillende landen. Hier ligt een uitdaging voor de toezichthouders die een beslissing over het voorstel moeten nemen.

 

response E-NL consultation mFFR-IF final

Versnellen van elektrificatie in de industrie is een topprioriteit

20 januari 2022
Vandaag is de Routekaart Elektrificatie toegelicht aan de Tweede Kamer. Het Coalitieakkoord zet fors in op het stimuleren van het aanbod hernieuwbare energie. Het is belangrijk om de vraag naar duurzame elektriciteit ook te vergroten, zodat investeren in duurzame opwek
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt Routekaart Elektrificatie die de grote potentie van elektriciteit voor de industrie laat zien

14 oktober 2021
Vier stappen naar grootschalige inzet van duurzame elektriciteit in de industrie Voor 2030 is minimaal 30 TWh extra elektriciteit nodig voor de elektrificatie van de industrie en moet er 10 GW extra windenergie ontwikkeld worden op zee. Dit is dus
Lees verder

Goed dat RES 1.0 er ligt. Nu aan de slag met de uitvoering.

5 juli 2021
Op 1 juli hebben 26 van de 30 RES-regio’s hun RES 1.0 ingediend. Daar hebben gemeenten, provincies en waterschappen hun goedkeuring gegeven. Een mooie mijlpaal. Want hiermee is een belangrijke afspraak uit het Klimaatakkoord ingevuld en zijn we weer een stap verder met het realiseren van de afgesproken 35 TWh hernieuwbare elektriciteitsopwekking op land in 2030. Daarnaast bevatten de RES’sen plannen op hoofdlijnen voor het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving.
Lees verder

Transitie krijgt nieuwe energie met de inzet van jong talent

3 juni 2021
De energietransitie draait om de toekomst! Veel van de huidige energieprofessionals zullen de afronding van de transitie echter niet gaan meemaken in hun werkende leven. De toekomstige generatie op de arbeidsmarkt wel. In Nederland zijn diverse initiatieven gestart om die nieuwe groep van jong talent in de energietransitie in te zetten. Energie-Nederland sprak met 2 initiatiefnemers, Albert Bloem van Talent voor Transitie en Jacob Froling van het Nationaal Energietraneeship.
Lees verder

Ontbijtsessie: Hoe bereiken we duurzame mobiliteit?

1 juni 2021
In 2050 zal ook de mobiliteitssector volledig CO2-vrij moeten zijn. Hoe gaan we dit bereiken en wat moeten we dan echt anders gaan doen? Energie-Nederland bracht tijdens de laatste ontbijtsessie van dit seizoen twee sprekers bij elkaar met ieder hun eigen visie op duurzame mobiliteit nu en in de toekomst.
Lees verder

Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen.

19 mei 2021
Begin deze maand was Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen. Deze podcast serie gaat over leiders in de woningmarkt. Medy ging met Leaders in Wonen in gesprek over de vraagstukken rondom verduurzaming die spelen binnen de
Lees verder

OTE publiceert Rapporten ‘Leveringszekerheid Elektriciteitsvoorziening’ en ‘Wendbaar en Adaptief Energiesysteem’  

29 maart 2021
De Overlegtafel Energievoorziening (OTE) heeft onlangs twee rapporten opgeleverd, die beide ingaan op consequenties van de energietransitie op ons energiesysteem. Het rapport ‘Leveringszekerheid Elektriciteitsvoorziening’ gaat in op de maatregelen die genomen kunnen worden wanneer de balans tussen vraag en aanbod
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Henri Bontenbal (CDA)

11 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Joris Thijssen (PvdA)

9 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Mark Harbers (VVD)

4 maart 2021
De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus
Lees verder

Reactie Energie-Nederland doorrekening plannen verkiezingen PBL

1 maart 2021
Vanochtend heeft het PBL een rapport uitgebracht met de effecten van de plannen uit de verkiezingsprogramma’s op de leefomgeving. Energie-Nederland ziet in het rapport de bevestiging dat de onderzochte partijen doorgaan met de ingezette energietransitie. Daarnaast wordt door een aantal
Lees verder

5 Vragen aan Niels Redeker over ‘Bestemming Parijs, wegwijzer voor klimaatkeuzes’

17 februari 2021
Een nieuw kabinet moet besluiten nemen hoe Nederland het door de EU aangescherpte klimaatdoel, van 49 naar 55 procent CO2 reductie in 2030 gaat bereiken. In het rapport ‘Bestemming Parijs: wegwijzer voor klimaatkeuzes’ presenteert een ambtelijke studiegroep de mogelijkheden om de klimaatdoelen te halen. Energie-Nederland ging in gesprek met Niels Redeker, plaatsvervangend directeur Klimaat bij het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat over de inhoud van het rapport.
Lees verder