SER: biomassa noodzakelijk voor het realiseren van de doelen Klimaatakkoord 2030

Energie-Nederland ziet het SER-advies, naast het PBL-rapport, als een belangrijke tussenstap naar een breed duurzaamheidskader voor biomassa. Die bieden goede aankno­pings­pun­ten voor het verder doorontwikkelen van een verantwoorde inzet van duurzame biomassa in de transitie naar een CO2-neutrale en circulaire economie in 2050.

Voor Energie-Nederland is cruciaal dat, zoals de SER ook schrijft, dat afbouw van subsidies voor biomassa voor warmte pas mogelijk is als er duurzame alternatieven daadwerkelijk beschikbaar zijn. Verder van belang:

  • Biomassa moet duurzaam zijn, ongeacht de toepassing. Het rapport bevestigt dat voor energie­toe­passingen, zoals voor warmte voor woningen en elektriciteitsvoorziening, al de meeste duurzaamheids­voor­waarden gelden. Deze duurzaamheids­voor­waarden moeten dus verbreed worden naar alle toepassingen van biomassa.
  • Het SER-rapport bevestigt, in lijn met het recente PBL-rapport[1] en met studies van het IPCC, dat biomassa voor energie opwekking cruciaal is voor het halen van de klimaatdoelstellingen, als alternatief voor fossiele brandstoffen.
  • Over biomassa voor energietoepassingen zegt de SER:
    • De inzet van biomassa voor warmte in de gebouwde omgeving is nodig zolang er geen andere betaalbare duurzame alternatieven in voldoende mate beschikbaar zijn. Even­tu­ele afbouw van sub­sidies kan als er daadwerkelijk duurzame, rendabele alternatieven beschikbaar zijn (zoals onder meer geothermie), zodat de doe­len uit het Klimaatakkoord in de gebouwde omgeving worden gereali­seerd.
    • De inzet van biomassa (vast of gasvormig) voor flexibel vermogen, piekwarmte en het verwarmen van oude stadskernen blijft mogelijk langer een pijler in een betrouwbare energievoorziening. Er is immers nog onvoldoende zicht op de ontwikkeling van alter­natieven om biomassa daarvoor uit te sluiten.
  • Biomassa voor energietoepassingen draagt bij aan het ontwikkelen van goede cascadering. Energietoepassingen kunnen helpen om de groei van volumes voor andere (nieuwe) toepas­sin­gen op gang te brengen. Ook kan het verbranden van reststromen die overblijven bij bio-raffi­na­ge, een extra inkomstenstroom opleveren, wat de de bio-raffinage eerder rendabel maakt.
  • Goed dat aandacht besteed wordt aan schone lucht. Dat vinden de energiebedrijven ook be­lang­rijk. De grotere centrales hebben al zeer lage emissies vanwege de strenge eisen. Voor de kleinere centrales zullen de emissievoorwaarden aangescherpt worden.

Energie-Nederland merkt wel op dat er breed onjuiste beelden bestaan dat biomassa niet zou bijdra­gen aan het realiseren van de doelen van het Klimaatakkoord en dat het niet duurzaam zou zijn. Die beelden vinden geen basis in het SER-advies of het PBL-rapport. Het risico is dat die beelden ertoe leiden dat sub­sidies die nodig zijn om de doelen van het Klimaatakkord te halen, te snel worden afgebouwd.

Energie-Nederland vraagt de Nederlandse overheid de randvoorwaarden te scheppen voor een ver­antwoorde inzet van duurzame biomassa in de transitie naar een CO2-neutrale en circulaire econo­mie in 2050. Gegeven de onjuiste beelden die breed in de maatschappij leven, is het ook van belang dat stakeholders, zeker ook de overheid, het bredere publiek goed  blijven informe­ren over de feiten en over de keuzes die nodig zijn voor die transitie.

 

[1] PBL, 8 mei 2020: Beschikbaarheid en toepassingsmogelijkheden van duurzame biomassa

 

KVGN en Energie-Nederland sturen gezamenlijke aanbevelingen aan informateur Hamer

7 juni 2021
De voorzitters van KVGN en Energie-Nederland, Jan Willem van Hoogstraten en Medy van der Laan hebben gezamenlijk een brief aan informateur Mariette Hamer gestuurd waarin zij aanbevelingen doen om de klimaatdoelen van 2030 en 2050 te realiseren. Daarvoor is, vinden beide organisaties, een integrale visie op zowel het klimaatbeleid als de energievoorziening essentieel, aangevuld met daarbij passende ondersteunende instrumenten.
Lees verder

Actieagenda: 5 acties om nu vol in te zetten op de laagdrempelige energietransitie in de gebouwde omgeving

4 juni 2021
Met een actieagenda met daarin vijf acties doet Energie-Nederland de oproep om nú echt werk te maken van een laagdrempelige ener­gietransitie.
Lees verder

Oproep Energie-Nederland aan nieuw kabinet: De energietransitie vraagt om besturen met lef

4 juni 2021
Op 3 juni verstuurde Energie-Nederland een oproep aan een nieuw kabinet om de komende regeerperiode belangrijke besluiten te nemen die nodig zijn om de Klimaatdoelstellingen van 2030 te halen.
Lees verder

Transitie krijgt nieuwe energie met de inzet van jong talent

3 juni 2021
De energietransitie draait om de toekomst! Veel van de huidige energieprofessionals zullen de afronding van de transitie echter niet gaan meemaken in hun werkende leven. De toekomstige generatie op de arbeidsmarkt wel. In Nederland zijn diverse initiatieven gestart om die nieuwe groep van jong talent in de energietransitie in te zetten. Energie-Nederland sprak met 2 initiatiefnemers, Albert Bloem van Talent voor Transitie en Jacob Froling van het Nationaal Energietraneeship.
Lees verder

Ontbijtsessie: Hoe bereiken we duurzame mobiliteit?

1 juni 2021
In 2050 zal ook de mobiliteitssector volledig CO2-vrij moeten zijn. Hoe gaan we dit bereiken en wat moeten we dan echt anders gaan doen? Energie-Nederland bracht tijdens de laatste ontbijtsessie van dit seizoen twee sprekers bij elkaar met ieder hun eigen visie op duurzame mobiliteit nu en in de toekomst.
Lees verder

Overheid neemt ook private schulden gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagen affaire over

28 mei 2021
Het kabinet heeft aangegeven ook de private schulden van gedupeerde ouders over te nemen. Energie-Nederland is blij dat er een goede oplossing gevonden is. Samen met de koepels van private schuldeisers werkt Energie-Nederland nu aan een goede en snelle uitvoering van de plannen.
Lees verder

Advies aan nieuwe regering: zet in op grootschalige elektrificatie

27 mei 2021
Elektriciteit uit de hernieuwbare bronnen wind en zon wordt dé kern voor de verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening. Daarvoor moet een komend kabinet in elk geval vier belangrijke knopen doorhakken. NWEA, Holland Solar en Energie- Nederland hebben een agenda met beleidsaanbevelingen opgesteld die vandaag is aangeboden aan de Tweede Kamer.
Lees verder

Nationaal Isolatie Programma, waar wachten we nog op?

20 mei 2021
Op dinsdag 18 mei vroeg Natuur & Milieu aandacht van de Tweede Kamer voor de 2,7 miljoen slecht geïsoleerde huizen in Nederland, met 270 kartonnen huizen. Elk huis staat symbool voor tienduizend slecht geïsoleerde woningen; woningen waar te veel aardgas
Lees verder

Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen.

19 mei 2021
Begin deze maand was Medy van der Laan te gast bij Leaders in Wonen. Deze podcast serie gaat over leiders in de woningmarkt. Medy ging met Leaders in Wonen in gesprek over de vraagstukken rondom verduurzaming die spelen binnen de
Lees verder

Energie-Nederland pleit met brede coalitie voor forse extra inzet voor de transitie gebouwde omgeving

22 april 2021
Energie-Nederland pleit met brede coalitie voor forse extra inzet voor de transitie gebouwde omgeving om de doelen Klimaatakkoord te kunnen halen Energie-Nederland heeft samen met Bouwend Nederland, Consumentenbond, Natuur & Milieu, Netbeheer Nederland en NVDE een inbreng geschreven voor het
Lees verder

Marieke Visser per 1 april nieuwe PA-manager Energie-Nederland

31 maart 2021
Energie-Nederland kondigt met veel plezier aan dat Marieke Visser de nieuwe Public Affairs Manager van Energie-Nederland wordt. Met ingang van 1 april 2021 zal zij Marco Bosman opvolgen, die de functie afgelopen tijd ad interim heeft ingevuld. Marieke is al
Lees verder

OTE publiceert Rapporten ‘Leveringszekerheid Elektriciteitsvoorziening’ en ‘Wendbaar en Adaptief Energiesysteem’  

29 maart 2021
De Overlegtafel Energievoorziening (OTE) heeft onlangs twee rapporten opgeleverd, die beide ingaan op consequenties van de energietransitie op ons energiesysteem. Het rapport ‘Leveringszekerheid Elektriciteitsvoorziening’ gaat in op de maatregelen die genomen kunnen worden wanneer de balans tussen vraag en aanbod
Lees verder