Consument leidt transitie naar nieuwe energiemarkt

schermafbeelding-2017-01-10-om-12-01-44

De energiemarkt verandert in hoog tempo: steeds vaker zal de consument ook elektriciteit produceren en mogelijk ook zelf opslaan. Bovendien ontstaan door de komst van de slimme meter nieuwe mogelijkheden voor flexibele tarieven.

Hoe zich dit gaat ontwikkelen is ongewis, maar vast staat dat de consument leidend is bij al deze veranderingen. Dat is de kernboodschap van het position paper ‘Consument leidt transitie naar nieuwe energiemarkt’.

 

In het position paper licht Energie-Nederland toe welke ontwikkelingen er op stapel staan. Welke nieuwe mogelijkheden brengt dit mee voor de consument? De combinatie van eigen productie, eigen opslag en het plannen van het eigen verbruik geeft de energieconsument veel meer mogelijkheden om flexibeler met zijn verbruik om te gaan. De consument zal daardoor steeds vaker voor keuzes staan als: sla ik de energie uit mijn zonnepanelen zelf op of lever ik die terug aan het net?

De energieleverancier verandert mee

In de visie van Energie-Nederland gaat ook de rol van de energieleverancier op de helling. De rol van energieleverancier verbreedt naar die van energiedienstenaanbieder. Daarnaast blijft de leverancier ook in zijn nieuwe rol het centrale aanspreekpunt voor de energieconsument. Immers elke consument met een aansluiting op het net heeft net als nu wettelijke en administratieve verantwoordelijkheden. De leverancier blijft de consument daarin ondersteunen. Zo biedt de leverancier leveringszekerheid op momenten dat voor de energieconsument het verbruik hoger is dan zijn eigen productie en regelt de teruglevering als de productie hoger is dan het verbruik.

Belang data en onafhankelijkheid ondersteuning nemen toe

In de nieuwe energiemarkt is het noodzakelijk dat de benodigde data betrouwbaar en tijdig beschikbaar zijn. Dit stelt hoge eisen aan de kwaliteit van enerzijds de infrastructuur. Bijvoorbeeld snelle plaatsing en goede werking van slimme meters, en anderzijds de processen voor informatie-uitwisseling, vastgelegd in nieuwe sector- en prestatieafspraken. Dit alles onderstreept het belang dat de bijkomende marktfacilitering echt onafhankelijk moet zijn. Alleen dan kunnen de energieconsument en de energiedienstenaanbieder invulling geven aan hun nieuwe rol in de energiemarkt en bijdragen aan de energietransitie.

transitienieuweenergiemarkt-1

Workshop Renewable Heating and Cooling from the Dutch perspective

6 december 2019
Op 3 december hield Energie-Nederland met Euroheat & Power een zeer geslaagde workshop over hernieuwbare warmte en koeling. Er waren ruim 50 beleidsmakers, marktpartijen en publieke partijen uit diverse EU-lidstaten aanwezig. Ze gingen in gesprek met zes mensen die werken
Lees verder

Podcast ‘Blik op Energie’ over de verduurzaming thuis

6 december 2019
‘Blik op Energie’ is de nieuwe podcast van Essent met actuele en maatschappelijke onderwerpen in de veranderende wereld van energie. Hoe gaan we Nederland enthousiast krijgen om te verduurzamen? We staan aan de vooravond van een energietransitie die noodzakelijk is
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op afbouw salderingsregeling

29 november 2019
Energie-Nederland onderschrijft de noodzaak voor een houdbare, betaalbare en toekomstbestendige nieuwe regeling. Maar de nu gekozen variant kent nogal wat nadelen, onder andere voor de consument. Daarom heeft Energie-Nederland in de internetconsultatie haar zorgen geuit. De sector heeft bij het
Lees verder

Leidraad voor transparante en toekomstbestendige organisatie van warmtenetten

29 november 2019
Voor de warmtetransitie in de gebouwde omgeving zijn er verschillende mogelijk­heden als alternatief voor aardgas. Die opties zijn nu elektrisch verwarmen, met bijvoorbeeld een (hybride) warmtepomp, verwarmen met duurzaam gas of verwarmen met aansluiting op een collectief warmtenet. Gemeenten hebben de
Lees verder

Handreiking participatie in duurzame energieprojecten gepubliceerd

28 november 2019
Door de energietransitie zal het Nederlandse landschap er de komende jaren anders uit gaan zien. Met de komst van lokale, schone energiebronnen als zon en wind wordt onze Nederlandse energievoorziening steeds zichtbaarder, ook in de fysieke omgeving. Draagvlak en acceptatie
Lees verder

Sociale innovaties silver bullet energietransitie?

28 november 2019
Heb je al eens gehoord van ‘peak-shaven met je buren’, van ‘mobiliteitsgeluk’, een ‘leefstraat’ of van een ‘buurtbatterij’? Ja? Mooi! Grote kans dat je dan al bekend bent met concrete voorbeelden van sociale innovaties. Nee? Hieronder een korte wrap-up van
Lees verder
Reactie ACM-rapport Vangnetregeling

Verkoop energiecontracten moet eerlijk en transparant

20 november 2019
Verkoop energiecontracten moet eerlijk en transparant
Lees verder

Energie-Nederland stuurt brief aan Kassa over onjuiste weergave ‘schriftelijkheidsvereiste’

17 oktober 2019
In de afgelopen maanden heeft consumentenprogramma Kassa uitgebreid aandacht besteed aan misstanden bij telefonische verkoop van energiecontracten. Het is goed en terecht dat het programma dit aan de kaak stelt en energieleveranciers trekken zich dit ook aan. Tot twee keer
Lees verder
besparingsmarkt

Keurmerk voor intermediairs in energiemarkt goede stap

7 oktober 2019
Er komt een keurmerk voor intermediairs in de energiemarkt. Verkopers van energiecontracten kunnen zich hier registreren, waarmee een belangrijke stap naar zelfregulering in de verkoop van energiecontracten is gezet. Het keurmerk is een initiatief van een groep energieleveranciers die samenwerken
Lees verder
Reactie ACM-rapport Vangnetregeling

Reactie ACM-rapport Vangnetregeling

18 juli 2019
Energie-Nederland blijft van mening dat de Vangnetregulering Energie kan worden afgeschaft, omdat deze niet past bij een volwassen, dynamische markt.
Lees verder

Inzet energieleveranciers voor energiebesparing consument heeft positief effect

12 juli 2019
De inzet van energieleveranciers om consumenten aan te sporen tot energiebesparend gedrag werpt vruchten af. Gerichte informatie en aanbiedingen van de leverancier droegen bij aan een forse groei van het aantal applicaties waarmee consumenten inzicht krijgen in hun verbruik. Eind
Lees verder
Consumentenbescherming

Reactie Energie-Nederland op motie ‘consumentenbescherming’

24 juni 2019
Volgens Energie-Nederland is nauwelijks sprake van gedupeerde consumenten door onvoldoende bescherming op de Nederlandse energiemarkt.
Lees verder