Consument leidt transitie naar nieuwe energiemarkt

schermafbeelding-2017-01-10-om-12-01-44

De energiemarkt verandert in hoog tempo: steeds vaker zal de consument ook elektriciteit produceren en mogelijk ook zelf opslaan. Bovendien ontstaan door de komst van de slimme meter nieuwe mogelijkheden voor flexibele tarieven.

Hoe zich dit gaat ontwikkelen is ongewis, maar vast staat dat de consument leidend is bij al deze veranderingen. Dat is de kernboodschap van het position paper ‘Consument leidt transitie naar nieuwe energiemarkt’.

 

In het position paper licht Energie-Nederland toe welke ontwikkelingen er op stapel staan. Welke nieuwe mogelijkheden brengt dit mee voor de consument? De combinatie van eigen productie, eigen opslag en het plannen van het eigen verbruik geeft de energieconsument veel meer mogelijkheden om flexibeler met zijn verbruik om te gaan. De consument zal daardoor steeds vaker voor keuzes staan als: sla ik de energie uit mijn zonnepanelen zelf op of lever ik die terug aan het net?

De energieleverancier verandert mee

In de visie van Energie-Nederland gaat ook de rol van de energieleverancier op de helling. De rol van energieleverancier verbreedt naar die van energiedienstenaanbieder. Daarnaast blijft de leverancier ook in zijn nieuwe rol het centrale aanspreekpunt voor de energieconsument. Immers elke consument met een aansluiting op het net heeft net als nu wettelijke en administratieve verantwoordelijkheden. De leverancier blijft de consument daarin ondersteunen. Zo biedt de leverancier leveringszekerheid op momenten dat voor de energieconsument het verbruik hoger is dan zijn eigen productie en regelt de teruglevering als de productie hoger is dan het verbruik.

Belang data en onafhankelijkheid ondersteuning nemen toe

In de nieuwe energiemarkt is het noodzakelijk dat de benodigde data betrouwbaar en tijdig beschikbaar zijn. Dit stelt hoge eisen aan de kwaliteit van enerzijds de infrastructuur. Bijvoorbeeld snelle plaatsing en goede werking van slimme meters, en anderzijds de processen voor informatie-uitwisseling, vastgelegd in nieuwe sector- en prestatieafspraken. Dit alles onderstreept het belang dat de bijkomende marktfacilitering echt onafhankelijk moet zijn. Alleen dan kunnen de energieconsument en de energiedienstenaanbieder invulling geven aan hun nieuwe rol in de energiemarkt en bijdragen aan de energietransitie.

transitienieuweenergiemarkt-1

Vol inzetten op verdere verduurzaming gebouwde omgeving

22 juni 2021
Wij roepen het nieuwe kabinet op om vol in te zetten op de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Hoe gaan we dit bereiken?
Lees verder

Actieagenda: 5 acties om nu vol in te zetten op de laagdrempelige energietransitie in de gebouwde omgeving

4 juni 2021
Met een actieagenda met daarin vijf acties doet Energie-Nederland de oproep om nú echt werk te maken van een laagdrempelige ener­gietransitie.
Lees verder

Overheid neemt ook private schulden gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagen affaire over

28 mei 2021
Het kabinet heeft aangegeven ook de private schulden van gedupeerde ouders over te nemen. Energie-Nederland is blij dat er een goede oplossing gevonden is. Samen met de koepels van private schuldeisers werkt Energie-Nederland nu aan een goede en snelle uitvoering van de plannen.
Lees verder

Nationaal Isolatie Programma, waar wachten we nog op?

20 mei 2021
Op dinsdag 18 mei vroeg Natuur & Milieu aandacht van de Tweede Kamer voor de 2,7 miljoen slecht geïsoleerde huizen in Nederland, met 270 kartonnen huizen. Elk huis staat symbool voor tienduizend slecht geïsoleerde woningen; woningen waar te veel aardgas
Lees verder

Met isolatie-voucher gaan Nederlanders isoleren

16 maart 2021
Energie-Nederland is onderdeel van een brede coalitie welke pleit voor Nationaal Isolatie Programma in nieuw regeerakkoord In het nieuwe regeerakkoord hoort een ambitieus Nationaal Isolatie Programma thuis. Daarvoor pleit een brede coalitie met Natuur & Milieu, Koninklijke Bouwend Nederland, de
Lees verder

VeWa: 2020 – Veiligheid behoeft continue aandacht

5 februari 2021
De VeWa draagt bij aan het procesmatig en veilig werken met warmtevoorzieningssystemen. De VeWa is in 2015 grondig herzien, met veel aandacht voor de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van het document. De nieuwe uitgave, de VeWa: 2020, kent slechts enkele inhoudelijke aanpassingen. De lay-out is verder geoptimaliseerd en er is een digitaal document beschikbaar met snelkoppelingen om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten.
Lees verder

Verkiezingen 2021: Overzicht standpunten politieke partijen energietransitie

13 januari 2021
Op 17 maart dit jaar gaan we weer met zijn allen naar de stembus. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het volgende kabinet zal immers een grote rol spelen in de verdere verduurzaming van ons energiesysteem. Hoe denken de grootste politieke partijen over onderwerpen als elektriciteit, mobiliteit en energiebesparing? Aan de hand van vier hoofdthema’s heeft Energie-Nederland een overzicht gemaakt met de standpunten van de verschillende politieke partijen.
Lees verder

In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier

12 januari 2021
De energiesector wil de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten bij een overstap van leverancier verhogen. Een van de initiatieven die zij genomen heeft is de aanscherping van de Gedragscode Consument en Energieleverancier, waarin de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten staan. Per 1 januari is de aangescherpte gedragscode van kracht. Naar aanleiding daarvan ging Energie-Nederland in gesprek met Lars van de Braak, Teammanager Directie Consumenten bij de ACM, over de visie van de ACM op werving en de waarde van de gedragscode.
Lees verder

Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020

5 januari 2021
Energieleveranciers willen bijdragen aan het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt. Daarom heeft Energie-Nederland de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld. In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die erop aan kunnen spreken als het toch nog mis gaat.
Lees verder

Campagne ‘Het ware verhaal van het warmtenet’ voor groter draagvlak warmtetransitie

11 november 2020
De leden van Energie Nederland Eneco, Ennatuurlijk, Eteck, Gasunie, Vattenfall, lanceren vandaag samen met Natuur & Milieu, de Natuur en Milieufederaties, Gasunie en Veolia Nederland de campagne ‘Het ware verhaal van het warmtenet’. Zij vinden het belangrijk om mensen, nu de warmtetransitie in de gebouwde omgeving echt op gang komt, bekender te maken met warmtenetten.
Lees verder

Convenant brengt mensen met financiële problemen sneller in beeld

10 november 2020
Hoe eerder mensen met financiële problemen in beeld zijn, hoe beter. Lagere schulden zijn immers makkelijker op te lossen en veroorzaken daardoor minder schade in relaties, werk of gezondheid. Daarom ondertekende Medy van der Laan, voorzitter Energie-Nederland, vandaag het nieuwe landelijke Convenant Vroegsignalering schulden. Dat is ontwikkeld door de NVVK-Vereniging Geldontzorgers, samen met energieleveranciers, drinkwaterbedrijven, verhuurders, zorgverzekeraars en de VNG.
Lees verder

Ontbijtsessie Het huis als bron van energie: Gedragsverandering altijd nodig bij verminderen energiebehoefte

27 oktober 2020
Op 27 oktober startte een nieuwe reeks ontbijtsessies van Energie-Nederland. Tijdens de eerste sessie stond onze persoonlijke leefomgeving centraal. Drie sprekers namen deelnemers mee in hun toekomstbeelden en overtuigden kijkers dat het huis van de toekomst een slim huis is!
Lees verder