Energie besparen wordt het nieuwe normaal, nieuwe producten helpen daarbij

Bewust omgaan met energieverbruik is het nieuwe normaal. Energiebedrijven zijn volop bezig met nieuwe producten en diensten die consumenten en bedrijven helpen in het terugbrengen van hun energieverbruik.

Manieren om te besparen

Deze variëren van producten en diensten die inzicht geven in verbruik en de klant ontzorgen in de energiebesparing tot een sympathieke actie als de ‘Warmetruiendag’. Steeds meer diensten maken slim gebruik van data en digitale technologie.

Energiebesparingscampagne

Energie-Nederland heeft in maart van dit jaar namens alle energieleveranciers een landelijke energiebesparingscampagne gevoerd. De brancheorganisatie organiseerde deze campagne omdat energiebesparing een heel belangrijke bijdrage levert aan de duurzame opgave waar we als samenleving voor staan. Elke consument kan iedere dag weer keuzes maken om minder energie te gebruiken. De energieleveranciers kunnen de consument met hun aanbod van producten en diensten daarbij helpen.
Centraal in de campagne stond een tv-commercial die twee weken veelvuldig te zien was. De commercial toonde wat er op het gebied van energiebesparing allemaal al te koop is. En hoe eenvoudig het is om via je energieleverancier in actie te komen: sta op uit je stoel, een lagere energierekening begint bij jezelf. De campagnesite staopuitjestoel.nl is tijdens de campagneperiode bijna 50.000 keer bezocht.
Bewustwording en besparing

 

Feiten en cijfers over de energietransitie

13 januari 2020
Hoe staat Nederland ervoor in de energietransitie? Die vraag kan op vele verschillende manieren worden beantwoord. Afhankelijk van onder meer de doelstelling die als maatstaf wordt genomen. Zo is er het aandeel duurzaam geproduceerde energie – in 2019 gestegen van 7,4 naar 8,6%, daar waar dit eind 2020 14% moet zijn om aan de EU-doelstelling te voldoen.
Lees verder

Podcast ‘Blik op Energie’ over de verduurzaming thuis

6 december 2019
‘Blik op Energie’ is de nieuwe podcast van Essent met actuele en maatschappelijke onderwerpen in de veranderende wereld van energie. Hoe gaan we Nederland enthousiast krijgen om te verduurzamen? We staan aan de vooravond van een energietransitie die noodzakelijk is
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op afbouw salderingsregeling

29 november 2019
Energie-Nederland onderschrijft de noodzaak voor een houdbare, betaalbare en toekomstbestendige nieuwe regeling. Maar de nu gekozen variant kent nogal wat nadelen, onder andere voor de consument. Daarom heeft Energie-Nederland in de internetconsultatie haar zorgen geuit. De sector heeft bij het
Lees verder

Inzet energieleveranciers voor energiebesparing consument heeft positief effect

12 juli 2019
De inzet van energieleveranciers om consumenten aan te sporen tot energiebesparend gedrag werpt vruchten af. Gerichte informatie en aanbiedingen van de leverancier droegen bij aan een forse groei van het aantal applicaties waarmee consumenten inzicht krijgen in hun verbruik. Eind
Lees verder

Interview Puk van Meegeren, Milieu Centraal: “Mensen willen wel isoleren maar ervaren keuzestress wat leidt tot uitstelgedrag.”

18 februari 2019
Milieu Centraal geeft onafhankelijke voorlichting over duurzaam leven. Dagelijks telt hun website 10.000 bezoekers. Dat maakt Milieu Centraal ondertussen een bekend consumentenmerk. Samen met Energie-Nederland zijn zij de afzender van de campagne over energiebesparing die nu loopt.
Lees verder

Energie-Nederland overhandigt energieverbruiksmanager aan Tweede Kamerleden.

7 februari 2019
Vanmiddag kregen de Tweede Kamerleden Matthijs Sienot (D66) en Agnes Mulder (CDA) symbolisch een energieverbruiksmanager overhandigd door Medy van der Laan, voorzitter van Energie-Nederland. Dit deed ze namens de energiebedrijven en brancheorganisaties, die samen met het Rijk in 2017 een
Lees verder

Persbericht: Tot zeker 6% besparing op energieverbruik mogelijk per huishouden

7 februari 2019
Den Haag, 7 februari 2019 – Vandaag start de campagne rondom het besparen op energieverbruik voor huishoudens waar al een slimme meter is geïnstalleerd. Deze campagne heeft als doel het gebruik van energieverbruiksmanagers te stimuleren. Energieverbruiksmanagers vertalen de data van
Lees verder

Overheid stimuleert burgers om woningen energiezuinig en duurzaam te maken met campagne ‘Energiebesparen Doe je Nu’

30 oktober 2018
Op 4 november start de landelijke publiekscampagne ‘Energie Besparen Doe Je Nu’. De campagne is een initiatief van de Rijksoverheid om meer woningen energiezuinig en duurzaam te maken. De aarde warmt op. De uitstoot van het CO2 moet daarom snel omlaag
Lees verder
betaalbaar

‘Transitie gebouwde omgeving moet betaalbaar zijn voor iedereen’

9 oktober 2018
Het pleidooi van een aantal politieke partijen om burgers te ontzien heeft weerklank gevonden bij het kabinet. Dit blijkt uit de appreciatiebrief die het Kabinet vrijdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. De door de Tafel Gebouwde omgeving voorgestelde aanscherping
Lees verder

Onze versneller – Besparen

12 juli 2017
De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn achter de rug. Het te sluiten regeerakkoord biedt een kans om de energietransitie te versnellen. Energie-Nederland heeft op 7 thema’s maatregelen geïnventariseerd die helpen om de energie-transitie sneller tot stand te brengen. De
Lees verder

Infographic convenant energiebesparing

6 juli 2017
Leveranciers bieden hun klanten vanaf 2018 maandelijks inzicht in hun energieverbruik. Uit internationaal onderzoek blijkt dat hiermee gemiddeld 3% op het energieverbruik in Nederland kan worden bespaard. Dit levert een voordeel op van gemiddeld 45 euro per jaar. Het gaat
Lees verder

Onderzoeksgegevens Motivaction

6 juli 2017
Uit een onderzoek van Motivaction, dat in opdracht van Energie-Nederland is uitgevoerd, blijkt dat een substantiële groep huiseigenaren hulp wil bij het besparen van energie. Een meerderheid van hen is ook bereid om te investeren in de isolatie van het huis. Energie-Nederland vindt
Lees verder