Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter

bespaar-app-1

Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing. Er wordt real time inzicht gegeven en optimaal afgestemd van vraag en aanbod op basis van de slimme meter.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de bijdrage van de slimme meter aan energiebesparing onderzocht en komt tot de conclusie dat die veel lager is dan verwacht. Bijvoorbeeld door het ontbreken van een gratis display. Energie-Nederland meent dat er veel meer nodig is om consumenten te verleiden tot meer energiebesparing, zoals klantgerichte producten en maatwerk. Maar boven alles blijkt de consument meer tijd nodig te hebben om in actie te komen. Want de consument is nauwelijks geïnteresseerd in besparing, aldus het PBL.

Inzicht is een eerste stap, maar consumenten verleiden kost tijd

Inzicht in het energieverbruik ligt aan de basis van gedrag dat leidt tot energiebesparing. Dat komt echter pas tot stand als de consument hier ook aandacht voor heeft en oprecht geïnteresseerd is. De grootste fout die we kunnen maken is kiezen voor ‘one size fits all’. De consument verleiden tot actie kost tijd en vraagt om maatwerk. Dat zal veel meer effect hebben dan het meeleveren van een gratis display.

Manke vergelijking

Een gratis display voor in huis wordt niet standaard meegeleverd. Dat verklaart de lagere resultaten volgens het PBL. Het PBL verwijst naar onderzoek in het Verenigd Koninkrijk, waar standaard een display wordt meegeleverd en na plaatsing van de slimme meter hoge besparingspercentages worden behaald. In het VK ligt de kwaliteit van de woningvoorraad substantieel lager dan in Nederland. Energiebesparingsmaatregelen als isolatie hebben daar dan ook veel meer effect. Daarnaast wordt de slimme meter, anders dan in Nederland, aangeboden door de leverancier die zijn klanten direct aan de meter gekoppelde besparende diensten kan aanbieden.

Samenwerking markt en consument

De uitrol van slimme meters is pas twee jaar gaande, we hebben nog vier jaar te gaan. Wil de uitrol van slimme meters leiden tot de gewenste besparing, is het van groot belang consumenten daarbij te betrekken met een passend aanbod. De leveranciers hebben informatie nodig van de netbeheerders over wanneer slimme meters worden geplaatst bij consumenten.

Op basis van deze planning kunnen marktpartijen direct contact opnemen met consumenten om te bekijken welke product en diensten het beste aansluiten bij hun wensen en besparingsdoelen. Dat zijn er veel. Een overzicht staat op www.energieverbruiksmanagers.nl met 52 producten en diensten die gebruik maken van de slimme meter, variërend van multifunctionele displays, tot apps en software met brede en gebruiksvriendelijke toepassingen.

Interview Puk van Meegeren, Milieu Centraal: “Mensen willen wel isoleren maar ervaren keuzestress wat leidt tot uitstelgedrag.”

18 februari 2019
Milieu Centraal geeft onafhankelijke voorlichting over duurzaam leven. Dagelijks telt hun website 10.000 bezoekers. Dat maakt Milieu Centraal ondertussen een bekend consumentenmerk. Samen met Energie-Nederland zijn zij de afzender van de campagne over energiebesparing die nu loopt.
Lees verder

Energie-Nederland overhandigt energieverbruiksmanager aan Tweede Kamerleden.

7 februari 2019
Vanmiddag kregen de Tweede Kamerleden Matthijs Sienot (D66) en Agnes Mulder (CDA) symbolisch een energieverbruiksmanager overhandigd door Medy van der Laan, voorzitter van Energie-Nederland. Dit deed ze namens de energiebedrijven en brancheorganisaties, die samen met het Rijk in 2017 een
Lees verder

Persbericht: Tot zeker 6% besparing op energieverbruik mogelijk per huishouden

7 februari 2019
Den Haag, 7 februari 2019 – Vandaag start de campagne rondom het besparen op energieverbruik voor huishoudens waar al een slimme meter is geïnstalleerd. Deze campagne heeft als doel het gebruik van energieverbruiksmanagers te stimuleren. Energieverbruiksmanagers vertalen de data van
Lees verder

Overheid stimuleert burgers om woningen energiezuinig en duurzaam te maken met campagne ‘Energiebesparen Doe je Nu’

30 oktober 2018
Op 4 november start de landelijke publiekscampagne ‘Energie Besparen Doe Je Nu’. De campagne is een initiatief van de Rijksoverheid om meer woningen energiezuinig en duurzaam te maken. De aarde warmt op. De uitstoot van het CO2 moet daarom snel omlaag
Lees verder
betaalbaar

‘Transitie gebouwde omgeving moet betaalbaar zijn voor iedereen’

9 oktober 2018
Het pleidooi van een aantal politieke partijen om burgers te ontzien heeft weerklank gevonden bij het kabinet. Dit blijkt uit de appreciatiebrief die het Kabinet vrijdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. De door de Tafel Gebouwde omgeving voorgestelde aanscherping
Lees verder

Onze versneller – Besparen

12 juli 2017
De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn achter de rug. Het te sluiten regeerakkoord biedt een kans om de energietransitie te versnellen. Energie-Nederland heeft op 7 thema’s maatregelen geïnventariseerd die helpen om de energie-transitie sneller tot stand te brengen. De
Lees verder

Infographic convenant energiebesparing

6 juli 2017
Leveranciers bieden hun klanten vanaf 2018 maandelijks inzicht in hun energieverbruik. Uit internationaal onderzoek blijkt dat hiermee gemiddeld 3% op het energieverbruik in Nederland kan worden bespaard. Dit levert een voordeel op van gemiddeld 45 euro per jaar. Het gaat
Lees verder

Onderzoeksgegevens Motivaction

6 juli 2017
Uit een onderzoek van Motivaction, dat in opdracht van Energie-Nederland is uitgevoerd, blijkt dat een substantiële groep huiseigenaren hulp wil bij het besparen van energie. Een meerderheid van hen is ook bereid om te investeren in de isolatie van het huis. Energie-Nederland vindt
Lees verder
huiseigenaren

Substantiële groep huiseigenaren wil hulp bij besparen

26 juni 2017
Uit een onderzoek van Motivaction, dat in opdracht van Energie-Nederland is uitgevoerd, blijkt dat een substantiële groep huiseigenaren hulp wil bij het besparen van energie. Een meerderheid van hen is ook bereid om te investeren in de isolatie van het huis. Bemoedigende uitkomsten
Lees verder
energieverbruik

Maandelijks overzicht kan huishoudens 45 euro besparing opleveren

23 mei 2017
Leveranciers bieden hun klanten vanaf 2018 maandelijks inzicht in hun energieverbruik. Uit internationaal onderzoek blijkt dat hiermee gemiddeld 3% op het energieverbruik in Nederland kan worden bespaard. Dit levert een voordeel op van gemiddeld 45 euro per jaar. Het gaat
Lees verder

Financiering is cruciaal voor succesvolle energiebesparing industrie

28 februari 2017
Op 23 februari jl. kwamen op initiatief van Energie Nederland en FME ruim 30 experts bij elkaar om te bespreken hoe barrières uit de weg kunnen worden geruimd die energiebesparingsprojecten bij (energie-intensieve) bedrijven hinderen. De experts kwamen uit de technologische
Lees verder
duurzame

De groeimarkt duurzame opwek voor energieleveranciers

8 februari 2017
Energieklanten worden in de toekomst steeds vaker ‘prosument’, oftewel tegelijkertijd gebruiker en opwekker van energie. Voor energieleveranciers is dit een belangrijke groeimarkt. Zij ondersteunen hun klanten steeds meer bij het opzetten van duurzame installaties, variërend van zonnepanelen tot warmtepompen en
Lees verder