Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter

bespaar-app-1

Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing. Er wordt real time inzicht gegeven en optimaal afgestemd van vraag en aanbod op basis van de slimme meter.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de bijdrage van de slimme meter aan energiebesparing onderzocht en komt tot de conclusie dat die veel lager is dan verwacht. Bijvoorbeeld door het ontbreken van een gratis display. Energie-Nederland meent dat er veel meer nodig is om consumenten te verleiden tot meer energiebesparing, zoals klantgerichte producten en maatwerk. Maar boven alles blijkt de consument meer tijd nodig te hebben om in actie te komen. Want de consument is nauwelijks geïnteresseerd in besparing, aldus het PBL.

Inzicht is een eerste stap, maar consumenten verleiden kost tijd

Inzicht in het energieverbruik ligt aan de basis van gedrag dat leidt tot energiebesparing. Dat komt echter pas tot stand als de consument hier ook aandacht voor heeft en oprecht geïnteresseerd is. De grootste fout die we kunnen maken is kiezen voor ‘one size fits all’. De consument verleiden tot actie kost tijd en vraagt om maatwerk. Dat zal veel meer effect hebben dan het meeleveren van een gratis display.

Manke vergelijking

Een gratis display voor in huis wordt niet standaard meegeleverd. Dat verklaart de lagere resultaten volgens het PBL. Het PBL verwijst naar onderzoek in het Verenigd Koninkrijk, waar standaard een display wordt meegeleverd en na plaatsing van de slimme meter hoge besparingspercentages worden behaald. In het VK ligt de kwaliteit van de woningvoorraad substantieel lager dan in Nederland. Energiebesparingsmaatregelen als isolatie hebben daar dan ook veel meer effect. Daarnaast wordt de slimme meter, anders dan in Nederland, aangeboden door de leverancier die zijn klanten direct aan de meter gekoppelde besparende diensten kan aanbieden.

Samenwerking markt en consument

De uitrol van slimme meters is pas twee jaar gaande, we hebben nog vier jaar te gaan. Wil de uitrol van slimme meters leiden tot de gewenste besparing, is het van groot belang consumenten daarbij te betrekken met een passend aanbod. De leveranciers hebben informatie nodig van de netbeheerders over wanneer slimme meters worden geplaatst bij consumenten.

Op basis van deze planning kunnen marktpartijen direct contact opnemen met consumenten om te bekijken welke product en diensten het beste aansluiten bij hun wensen en besparingsdoelen. Dat zijn er veel. Een overzicht staat op www.energieverbruiksmanagers.nl met 52 producten en diensten die gebruik maken van de slimme meter, variërend van multifunctionele displays, tot apps en software met brede en gebruiksvriendelijke toepassingen.

Energieleveranciers gaan er vanuit dat minnelijke schuldregeling bij voldoende perspectief door kan lopen

25 april 2022
Door de hoge energieprijzen staat een deel van de lopende schuldregelingen onder druk. De NVVK roept leden en ketenpartners op om met elkaar te voorkomen dat schuldregelingen stranden en kwetsbare mensen mogelijk zonder energie komen te zitten. De hoge energietarieven
Lees verder

Energiebesparing wordt aangejaagd met Nationaal Isolatieprogramma

6 april 2022
Op 2 april is een landelijke campagne gestart om huishoudens en ondernemers met praktische besparingstips te stimuleren om op korte termijn energie te besparen. Specifiek voor het isoleren van woningen helpt het kabinet met het Nationaal Isolatieprogramma. Het programma is er
Lees verder

Actieplan energieleveranciers voor energiehulproute

31 maart 2022
Gezien het toenemende aantal vragen rondom de energierekening bij zowel gemeentelijke instanties als de energiebedrijven zelf, hebben Eneco, Essent, Greenchoice, Vattenfall, NSR (stichting Nederlandse Schuldhulproute) en SchuldenLabNL het initiatief genomen om een actieplan tegen energiearmoede te ontwikkelen. Hiermee willen zij
Lees verder

Energie-Nederland en de ACM maken afspraken over energiecontracten met dynamische prijzen

15 december 2021
Vereniging Energie-Nederland heeft samen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afspraken gemaakt over leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen. Deze afspraken zijn opgenomen in een aanvullende verklaring bij de Gedragscode Consument en Energieleverancier en gaan over de manier waarop energieleveranciers klanten
Lees verder

Nationaal Isolatie Programma, waar wachten we nog op?

20 mei 2021
Op dinsdag 18 mei vroeg Natuur & Milieu aandacht van de Tweede Kamer voor de 2,7 miljoen slecht geïsoleerde huizen in Nederland, met 270 kartonnen huizen. Elk huis staat symbool voor tienduizend slecht geïsoleerde woningen; woningen waar te veel aardgas
Lees verder

Ontbijtsessie Het huis als bron van energie: Gedragsverandering altijd nodig bij verminderen energiebehoefte

27 oktober 2020
Op 27 oktober startte een nieuwe reeks ontbijtsessies van Energie-Nederland. Tijdens de eerste sessie stond onze persoonlijke leefomgeving centraal. Drie sprekers namen deelnemers mee in hun toekomstbeelden en overtuigden kijkers dat het huis van de toekomst een slim huis is!
Lees verder

Medy van der Laan te gast bij Dutch Green Building Week

9 oktober 2020
Medy van der Laan was op 23 september te gast in de Green Talk ter gelegenheid van de 10e editie van de Dutch Green Building Week. Met presentator Twan Huys en DGBC-directeur Annemarie van Doorn ging zij in gesprek over hoe Nederland zijn rol als gidsland kan terugpakken op duurzaam bouwen en ontwikkelen.
Lees verder

Arjan Lucius, Grondlegger van Junior Energiecoach: “Kinderen zijn de motor voor verandering, ook bij verduurzaming in huis”

7 september 2020
Junior Energiecoach is aan een opmars bezig! Dit “feel good-project voor gezinnen”, zoals grondlegger Arjan Lucius het zelf noemt, start dit najaar voor de vierde keer. Inmiddels lopen al meer dan 750 junior energiecoaches in huizen rond die samen met hun ouders aan de slag zijn gegaan met energiebesparing. Energie-Nederland sprak met Arjan over het gedachtegoed en succes van het format.
Lees verder

Feiten en cijfers over de energietransitie

13 januari 2020
Hoe staat Nederland ervoor in de energietransitie? Die vraag kan op vele verschillende manieren worden beantwoord. Afhankelijk van onder meer de doelstelling die als maatstaf wordt genomen. Zo is er het aandeel duurzaam geproduceerde energie – in 2019 gestegen van 7,4 naar 8,6%, daar waar dit eind 2020 14% moet zijn om aan de EU-doelstelling te voldoen.
Lees verder

Podcast ‘Blik op Energie’ over de verduurzaming thuis

6 december 2019
‘Blik op Energie’ is de nieuwe podcast van Essent met actuele en maatschappelijke onderwerpen in de veranderende wereld van energie. Hoe gaan we Nederland enthousiast krijgen om te verduurzamen? We staan aan de vooravond van een energietransitie die noodzakelijk is
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op afbouw salderingsregeling

29 november 2019
Energie-Nederland onderschrijft de noodzaak voor een houdbare, betaalbare en toekomstbestendige nieuwe regeling. Maar de nu gekozen variant kent nogal wat nadelen, onder andere voor de consument. Daarom heeft Energie-Nederland in de internetconsultatie haar zorgen geuit. De sector heeft bij het
Lees verder

Inzet energieleveranciers voor energiebesparing consument heeft positief effect

12 juli 2019
De inzet van energieleveranciers om consumenten aan te sporen tot energiebesparend gedrag werpt vruchten af. Gerichte informatie en aanbiedingen van de leverancier droegen bij aan een forse groei van het aantal applicaties waarmee consumenten inzicht krijgen in hun verbruik. Eind
Lees verder