Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter
Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing. Er wordt real time inzicht gegeven en optimaal afgestemd van vraag en aanbod op basis van de slimme meter.
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de bijdrage van de slimme meter aan energiebesparing onderzocht en komt tot de conclusie dat die veel lager is dan verwacht. Bijvoorbeeld door het ontbreken van een gratis display. Energie-Nederland meent dat er veel meer nodig is om consumenten te verleiden tot meer energiebesparing, zoals klantgerichte producten en maatwerk. Maar boven alles blijkt de consument meer tijd nodig te hebben om in actie te komen. Want de consument is nauwelijks geïnteresseerd in besparing, aldus het PBL.
Inzicht is een eerste stap, maar consumenten verleiden kost tijd
Inzicht in het energieverbruik ligt aan de basis van gedrag dat leidt tot energiebesparing. Dat komt echter pas tot stand als de consument hier ook aandacht voor heeft en oprecht geïnteresseerd is. De grootste fout die we kunnen maken is kiezen voor ‘one size fits all’. De consument verleiden tot actie kost tijd en vraagt om maatwerk. Dat zal veel meer effect hebben dan het meeleveren van een gratis display.
Manke vergelijking
Een gratis display voor in huis wordt niet standaard meegeleverd. Dat verklaart de lagere resultaten volgens het PBL. Het PBL verwijst naar onderzoek in het Verenigd Koninkrijk, waar standaard een display wordt meegeleverd en na plaatsing van de slimme meter hoge besparingspercentages worden behaald. In het VK ligt de kwaliteit van de woningvoorraad substantieel lager dan in Nederland. Energiebesparingsmaatregelen als isolatie hebben daar dan ook veel meer effect. Daarnaast wordt de slimme meter, anders dan in Nederland, aangeboden door de leverancier die zijn klanten direct aan de meter gekoppelde besparende diensten kan aanbieden.
Samenwerking markt en consument
De uitrol van slimme meters is pas twee jaar gaande, we hebben nog vier jaar te gaan. Wil de uitrol van slimme meters leiden tot de gewenste besparing, is het van groot belang consumenten daarbij te betrekken met een passend aanbod. De leveranciers hebben informatie nodig van de netbeheerders over wanneer slimme meters worden geplaatst bij consumenten.
Op basis van deze planning kunnen marktpartijen direct contact opnemen met consumenten om te bekijken welke product en diensten het beste aansluiten bij hun wensen en besparingsdoelen. Dat zijn er veel. Een overzicht staat op www.energieverbruiksmanagers.nl met 52 producten en diensten die gebruik maken van de slimme meter, variërend van multifunctionele displays, tot apps en software met brede en gebruiksvriendelijke toepassingen.

Energieleveranciers gaan er vanuit dat minnelijke schuldregeling bij voldoende perspectief door kan lopen
25 april 2022
Energiebesparing wordt aangejaagd met Nationaal Isolatieprogramma
6 april 2022
Actieplan energieleveranciers voor energiehulproute
31 maart 2022
Energie-Nederland en de ACM maken afspraken over energiecontracten met dynamische prijzen
15 december 2021
Nationaal Isolatie Programma, waar wachten we nog op?
20 mei 2021
Ontbijtsessie Het huis als bron van energie: Gedragsverandering altijd nodig bij verminderen energiebehoefte
27 oktober 2020
Medy van der Laan te gast bij Dutch Green Building Week
9 oktober 2020
Arjan Lucius, Grondlegger van Junior Energiecoach: “Kinderen zijn de motor voor verandering, ook bij verduurzaming in huis”
7 september 2020
Feiten en cijfers over de energietransitie
13 januari 2020
Podcast ‘Blik op Energie’ over de verduurzaming thuis
6 december 2019
Reactie Energie-Nederland op afbouw salderingsregeling
29 november 2019