‘Stijging energiekosten’ Hoe zit het precies?

Er is veel aandacht voor de toename van de kosten voor gas en elektriciteit in 2019, zowel in de media als in de politiek. We kennen inmiddels de door de overheid aangekondigde wijzigingen in de Energiebelasting en de Opslag duurzame energie. Daarnaast geven ook de energieleveranciers aan dat tevens de marktprijzen voor gas en elektriciteit flink zijn gestegen. De overheid is echter niet zorgvuldig in haar communicatie over wat dit nu precies voor de consument betekent.

Communicatie van de overheid
In haar communicatie geeft de overheid aan, dat voor een huishouden met een gemiddeld energieverbruik de belastingen op energie stijgen met circa 130 euro. Maar wat is dan dat gemiddeld energieverbruik? Daar is zij niet duidelijk over.

Op dinsdag 11 december jl. gaf staatsecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) bij het mondelinge vragenuur in de Tweede Kamer aan, dat haar ministerie dan uitgaat van 1100 kuub gas en 2500 kWh elektriciteit. Zij deed dit in reactie op vragen over de stijgende energiekosten, waarbij werd gerefereerd aan een driepersoonsgezin met een gemiddeld verbruik van 1500 kuub gas en 3500 kWh elektriciteit, gebaseerd op vergelijkingswebsite Gaslicht.com. Wie heeft er nu gelijk?

Gemiddeld verbruik
Wanneer je bij verschillende bronnen op zoek gaat naar het gemiddeld verbruik van gas en elektriciteit bij huishoudens kom je een flinke bandbreedte aan gemiddelde verbruiken tegen. Aangezien het gemiddelde huishouden niet bestaat, is uitgaan van en bandbreedte wellicht ook het handigste om te doen. Belangrijke factoren die van invloed zijn op het verbruik zijn met name de woning, de gezinssamenstelling en het eigen verbruiksgedrag, en die zijn voor iedereen anders.

Stijging op onderdelen
De energienota valt grofweg uiteen in drie delen: leveringskosten, netbeheerderskosten en de belastingen van de overheid. Om met die laatste te beginnen, de overheid heeft zoals gezegd voor 2019 een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo is de energiebelasting op gas verhoogd, die op elektriciteit verlaagd, is de teruggave van de energiebelasting verminderd en de opslag voor duurzame energie weer verder verhoogd. Bovendien worden de bedragen voor de energiebelasting ook nog geïndexeerd op basis van de consumentenprijsindex (CPI).

De netbeheerderskosten worden ieder jaar door toezichthouder ACM vastgesteld. Zoals het er nu naar uitziet zijn de wijzigingen in de netbeheerderskosten voor 2019 beperkt. Waar het jaarlijks vast bedrag voor aansluiting en transport van elektriciteit licht stijgt, daalt die voor gas.

De leveringskosten daarentegen komen tot stand in de markt. De energiegroothandelsprijzen zijn altijd in beweging. Naast dat deze worden beïnvloed door bijvoorbeeld de groeiende internationale vraag naar energie door de aantrekkende economie en minder gasproductie in Groningen, zijn ook de kosten voor CO₂-rechten van invloed. Momenteel is er een forse stijging in deze prijzen te zien.

Echter, wie onlangs een ‘vasteprijscontract’ heeft afgesloten voor bijvoorbeeld een of drie jaar, zal van deze prijsstijgingen nog niet veel merken.

Staatssecretaris
Er valt dus nog wel wat af te dingen op de berekeningswijze van de overheid en de uitspraak van de staatssecretaris in de Tweede Kamer dat ‘de ramingen uitgaan van een daling van de marktprijzen’. Het betreft hier zowel de wijze waarop de overheid rekent met een zeer laag gemiddeld verbruik, als de werkelijke marktontwikkelingen. De informatie die de overheid geeft over de te verwachten hogere energiekosten is nu onvoldoende moet dus vollediger en realistischer.

En dan komen we weer op de eerdergenoemde bandbreedte voor het gemiddelde verbruik, maar ook de persoonlijke situatie (woning, gezinssamenstelling, verbruiksgedrag) en het huidige energiecontract.

Een bandbreedte
Omdat het dus nauwelijks mogelijk is om een goede indicatie te geven voor de uiteindelijke stijging van de energiekosten voor een gemiddeld huishouden, geven we hieronder een bandbreedte: aan de ene kant het lage gemiddelde verbruik dat de overheid gebruikt en dat overeenkomt met een energiezuinige nieuwbouwwoning en aan de andere kant een flink gezin in een (nog) niet (volledig) geïsoleerde oudere woning.

De belastingen en de netbeheerderskosten liggen vast en worden deze maand definitief vastgesteld.

Voor de leveringskosten zijn we uitgegaan van het relatief duurdere energiecontract: variabele prijzen zonder vaste looptijd. De stijging van de leveringskosten zal daarmee voor een groot deel van de consumenten lager uitkomen.

 

Inbreng Energie-Nederland hoorzitting en debat Tweede Kamer prijsplafond

9 november 2022
Vandaag vindt er een hoorzitting plaats in de Tweede Kamer over het door minister Jetten voorgestelde prijsplafond. De CEO’s van Essent, Greenchoice en Eneco nemen hieraan deel. Aansluitend zal er een commissiedebat in de Tweede Kamer zijn over het prijsplafond.
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt hulp aan klanten via prijsplafond

7 november 2022
Minister Jetten heeft vandaag de Tweede Kamer geïnformeerd over onder andere het tijdelijke prijsplafond. Energie-Nederland is tevreden dat het kabinet (in de brief EZK-prijsplafond) de keuze heeft gemaakt voor een prijsplafond als compensatiemaatregel voor de hoge energierekening van huishoudens en
Lees verder

Energie-Nederland ondertekent intentieverklaring “Samen schuldregelingen redden” 

31 oktober 2022
Door de hogere energieprijzen hebben meer huishoudens moeite om hun energierekening te betalen. Bij deze groeiende groep zijn op dit moment niet altijd middelen of regelingen beschikbaar om te voorkomen dat nieuwe achterstanden ontstaan. Energie-Nederland ziet het als haar verantwoordelijkheid
Lees verder

Energie-Nederland is positief dat klanten minder snel kunnen worden afgesloten deze winter

25 oktober 2022
Vandaag heeft minister Jetten van Klimaat en Energie een tijdelijke aanscherping van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit, gas en warmte bekendgemaakt. Hierdoor kunnen huishoudens en andere kleinverbruikers minder snel afgesloten worden, als zij hun energierekening niet meer kunnen
Lees verder

Verplicht publiek eigendom warmtenetten vertraagt warmtetransitie

20 oktober 2022
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil de warmte-infrastructuur verplicht in publiek eigendom brengen in de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw). Naar verwachting wordt hierover morgen in de ministerraad besloten. Energie-Nederland vindt dit schadelijk, want het leidt tot vertraging van
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt definitief prijsplafond

4 oktober 2022
Vandaag heeft het kabinet bekendgemaakt hoe het prijsplafond voor een basisverbruik per 1 januari 2023 ingevuld gaat worden. Energie-Nederland is blij met dit besluit; het is hard nodig om huishoudens en andere kleinverbruikers te beschermen tegen de hoge energieprijzen. “We
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op standpunt ACM tariefswijzigingen energieleveranciers

28 september 2022
Energie-Nederland heeft met verbazing kennisgenomen van het standpunt van de ACM over de tariefwijzigingen van energieleveranciers en betreurt de maatschappelijke onrust die hierover is ontstaan. In de wet is vastgelegd dat voor consumenten een opzegtermijn van 30 dagen geldt. Door
Lees verder

Energie-Nederland is positief over compensatiepakket energierekening

20 september 2022
Komende weken meer duidelijkheid over gevolgen voor klanten Energie-Nederland is positief gestemd over het compensatiepakket, dat op onderdelen mede door de sector is voorbereid. De sector heeft de afgelopen tijd intensief en constructief overleg gevoerd met de betrokken ministeries. Het
Lees verder

Belangrijke commissie debatten in de Tweede Kamer

15 september 2022
Vandaag debatteert de Tweede Kamer over een aantal belangrijke onderwerpen Tijdens het commissiedebat Gasmarkt en Leveringszekerheid zal het Bescherm- en Herstelplan Gas (BH-G) besproken worden. Energie-Nederland benadrukt dat goede samenwerking met de sector belangrijk is voor de verdere concretisering van
Lees verder

Energie-Nederland is blij met plan van GroenLinks en PvdA voor compensatie van de energierekening maar pleit voor een inkomensafhankelijke energiebelastingvermindering

14 september 2022
Op 6 september presenteerden GroenLinks en PvdA een sympathiek plan voor de compensatie van de hoge energierekening tijdens het televisieprogramma Op1. Het voorstel betreft een maximumprijs voor het gemiddelde energiegebruik van een huishouden. Gebruikt een huishouden meer dan het gemiddelde,
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op NOS.nl artikel “Kabinet wil schulden overnemen van mensen die energie niet kunnen betalen”

12 september 2022
Wij begrijpen dat de hoge energieprijzen voor veel mensen zorgen met zich meebrengen. Daarom wordt er samen met overheid en energieleveranciers constructief samengewerkt aan oplossingen. Het kabinet en de energieleveranciers zijn in gesprek op welke wijze afsluitingen van energie deze
Lees verder
Energie-Nederland

Reactie Energie-Nederland op Kamerbrief over Wcw 15 juli 2022

18 juli 2022
Goed dat wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorziening dit najaar naar Raad van State gaat Energie-Nederland is blij dat minister Jetten op 15 juli jl. in de kamerbrief over de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw) aangeeft dat hij het wetsvoorstel dit najaar aan
Lees verder