Herziene warmtewet in behandeling door Tweede Kamer

Eind mei stuurde minister Henk Kamp een voorstel voor de herziening van de Warmtewet naar de Tweede Kamer. Het voorstel  wordt in behandeling genomen omdat het niet controversieel is verklaard. Dit is goed nieuws aangezien alle betrokkenen, zowel warmteverbruikers, verenigingen van eigenaren als leveranciers en woningcorporaties, ernaar uitkijken om met een verbeterde Warmtewet aan de slag te gaan.

Experimenteren

Leveranciers krijgen de mogelijkheid om klanten verschillende producten aan te bieden en ruimte voor tijdelijke experimenten met tarieven. De knelpunten rondom blokverwarming worden weggenomen. Woningcorporaties en verenigingen van eigenaren hebben dan niet meer te maken met – in hun ogen – onnodig hoge kosten. Daar staat tegenover dat Kamp een aantal voorstellen doet om de prijzen voor afleversets en aan- en afsluiting te reguleren omdat hij van mening is dat daarmee de positie van de afnemer verbetert. Verder stelt de minister regels in het vooruitzicht met betrekking tot de toegang tot netten door derden, en rekt hij de duur van het begrip ernstige storing op van vier tot acht uur.

Meer vrijheid

Energie-Nederland is over het algemeen positief over de voorstellen. Voor de transitie naar een duurzame warmtevoorziening is het goed experimenteerruimte en meer vrijheid met tariefstelling te hebben. Ook is aanscherping van verschillende definities goed. Het voorstel kan echter nog beter. Bijvoorbeeld waar het de regulering van de aansluitbijdrage en afleverset betreft. Waar mogelijk zouden kosten door concurrentie met andere verwarmingsoplossingen marktconform moeten zijn.

Energie-Nederland

Vanaf vandaag is de btw op de levering van energie verlaagd naar 9%

1 juli 2022
Vanaf 1 juli wordt het btw-tarief voor de levering van elektriciteit, gas en warmte verlaagd van 21% naar 9%. De verlaging is bedoeld om de gevolgen van de stijgende energieprijzen en aanhoudende inflatie voor de consument enigszins te dempen. Het
Lees verder

Energieleveranciers gaan er vanuit dat minnelijke schuldregeling bij voldoende perspectief door kan lopen

25 april 2022
Door de hoge energieprijzen staat een deel van de lopende schuldregelingen onder druk. De NVVK roept leden en ketenpartners op om met elkaar te voorkomen dat schuldregelingen stranden en kwetsbare mensen mogelijk zonder energie komen te zitten. De hoge energietarieven
Lees verder

Energie-Nederland vernieuwt convenant met NVVK

24 februari 2022
Snel schuldenrust, slimme procedures rond schuldregelingen en lagere administratieve lasten: dat biedt het nieuwe convenant dat Vereniging Energie-Nederland namens haar leden afsloot met de NVVK. Juist in een periode dat de energieprijzen stijgen is dit een welkome stap voor financiële
Lees verder

Hogere warmtetarieven in 2022 door hogere energieprijzen

23 december 2021
Op 23 december 2021 maakte ACM de maximum warmtetarieven voor het jaar 2022 bekend. Energie-Nederland licht in dit artikel toe hoe de warmtetarieven tot stand komen. In Nederland is zo’n 5% van de huishoudens aangesloten op een warmtenet. Veel van
Lees verder

Voorstel maatregelen voor een robuuste retailmarkt

22 december 2021
De prijzen voor energie zijn de afgelopen tijd flink gestegen. De hoge prijzen op de groothandelsmarkten voor gas en elektriciteit zijn een uitdaging voor energieleveranciers. In het geval van een (aanhoudende) koude winterperiode in combinatie met de huidige prijspieken op
Lees verder

Energie-Nederland en de ACM maken afspraken over energiecontracten met dynamische prijzen

15 december 2021
Vereniging Energie-Nederland heeft samen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afspraken gemaakt over leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen. Deze afspraken zijn opgenomen in een aanvullende verklaring bij de Gedragscode Consument en Energieleverancier en gaan over de manier waarop energieleveranciers klanten
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op de maatregelen van het kabinet voor de stijgende energierekening

21 oktober 2021
De hoge energieprijzen zorgen voor een stijging van de energierekening. Dat raakt huishoudens en bedrijven hard en het is begrijpelijk dat men hier bezorgd over is. Vereniging Energie-Nederland deelt deze zorgen en is daarom blij dat het kabinet heeft besloten
Lees verder

Reactie op eenzijdig beïndigen van energielevering

14 oktober 2021
Energie-Nederland krijgt veel vragen over het eenzijdig opzeggen van energie leveringscontracten door DGB en Enstroga. Deze energieleveranciers zijn geen lid van Energie-Nederland en we onderschrijven de reactie van ACM op het eenzijdig beëindigen van energielevering    
Lees verder

Ingrijpen in warmtetarieven onverstandig – inbreng Energie-Nederland voor Commissiedebat EZK

13 oktober 2021
De afgelopen weken staan in het teken van de stijgende energieprijzen. De stijgende energieprijzen raken huishoudens en bedrijven hard. Energie-Nederland waardeert de inzet van kabinet en kamer om de ergste gevolgen te verkleinen. De stijgende prijzen hebben ook gevolgen voor
Lees verder

Prijsvorming op de Nederlandse gas- en elektriciteitsmarkt

30 september 2021
De energierekening stijgt door hoge energieprijzen op de groothandelsmarkt. Vrije prijsvorming betekent dat prijzen zullen stijgen in tijden van schaarste, dit is belangrijk voor leveringszekerheid. Net zo goed zullen er periodes zijn met lage prijzen. Wanneer consumenten kiezen voor een vaste prijs voor
Lees verder

In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier

12 januari 2021
De energiesector wil de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten bij een overstap van leverancier verhogen. Een van de initiatieven die zij genomen heeft is de aanscherping van de Gedragscode Consument en Energieleverancier, waarin de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten staan. Per 1 januari is de aangescherpte gedragscode van kracht. Naar aanleiding daarvan ging Energie-Nederland in gesprek met Lars van de Braak, Teammanager Directie Consumenten bij de ACM, over de visie van de ACM op werving en de waarde van de gedragscode.
Lees verder

Gedragscode Consument en Energieleverancier

5 januari 2021
Energieleveranciers willen bijdragen aan het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt. Daarom heeft Energie-Nederland de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld. In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die erop aan kunnen spreken als het toch nog mis gaat.
Lees verder