Zeven transitieversnellers met concrete voorstellen

Hoe versnel je de transitie? Energie-Nederland ziet zeven ‘transitieversnellers’ om de afspraken uit het Verdrag van Parijs na te leven. Een brief met voorstellen voor concrete maatregelen werd vandaag aangeboden aan Informateur Schippers en de onderhandelaars van VVD, CDA, D66 en Groenlinks.

De zeven transities

Het gaat om concrete voorstellen voor een Energieakkoord 2.0 en een klimaatwet. Maar ook voor wind op zee, de SDE+ regeling, de warmtetransitie en de energiebesparing in de bebouwde omgeving. En hoe richten we elektrisch vervoer in en benutten we de marktdynamiek optimaal?

Energieagenda

De voorstellen van Energie-Nederland sluiten aan op de Energieagenda. Medy van der Laan, voorzitter van Energie-Nederland: “De Energieagenda geeft een eenduidig afwegingskader en een duidelijke rol voor marktbedrijven, nu is het zaak die agenda samen uit te voeren’’.

Een voorbeeld van een transitieversneller

 

Zorg voor voorspelbaar en stabiel beleid met een klimaatwet en Energieakkoord

De energietransitie vraagt forse investeringen van bedrijven en burgers in schone energie en energiebesparing. Dat bedrag ligt tot 2050 in de orde van 200 miljard euro. Daarmee is het noodzakelijk dat ambitieuze doelen gepaard gaan met betrouwbaar, voorspelbaar en stabiel beleid. Niet voor één kabinetsperiode, maar over meerdere kabinetten heen. Een goede klimaatwet met een duidelijk en vast tijdpad voor CO2-reductie tot 2050 biedt deze investeringszekerheid.

Het realiseren van de energietransitie vraagt ook om een uitgebreide uitvoe- ringsagenda, waarbij overheid, marktpartijen, maatschappelijke organisaties samenwerken en afspraken maken. Dat zorgt voor draagvlak en betrokkenheid, zoals het huidige Energieakkoord bewijst. Geen enkele partij kan alleen voorde transitie zorgen. Daarom is ook een Energieakkoord 2.0 voor de periode na 2020/2023 nodig.

Wat moet daarvoor gebeuren?

  • Leg wettelijk een duidelijk CO2 -reductiepad vast met concrete doelen voor 2030, 2040 en 2050
  • Zorg dat dit pad een versnelling geeft die overeenkomt met de afspraken in Parijs, te beginnen met 50% reductie in 2030 op EU-niveau
  • Verdeel in zo’n klimaatwet het beschikbare plafond op heldere wijze tussen sectoren die wel en niet onder het ETS vallen
  • Zorg dat deze klimaatwet goed is afgestemd met EU-afspraken over ETS. Haal daarbij extra emissierech- ten uit de markt als er binnen het ETS investeringen in CO2–reductie worden gesubsidieerd
  • Bied zekerheid voor investeringen in duurzame energie door de SDE+ te continueren zolang de CO2 -prijs onvoldoende op niveau is
  • Houd vast aan het huidige Energie- akkoord om doelen voor 2020 en 2023 te realiseren
  • Sluit voor de periode daarna een Energieakkoord 2.0 af als uitvoeringsagenda tot 2030 voor een klimaatwet met maatregelen voor CO2- reductie, waaronder besparing en duurzame energie.
brief aan Informateur Schippers
fichesregeerakkoord_ENL-AK

Energie-Nederland moedigt maatregelen om gasconsumptie te verminderen aan en benadrukt de urgentie

20 juli 2022
De Europese Commissie publiceerde eerder vandaag nieuwe maatregelen om het gasverbruik te verminderen. Het is cruciaal dat Europa zich voorbereidt op het scenario dat Rusland de gastoevoer verder of geheel stopzet. Daadkrachtig en transparant handelen is belangrijk, zeker in een
Lees verder

Review van Europese biedzones gestart

5 juli 2022
Vandaag heeft de kick-off plaatsgevonden van de “Bidding Zone Consultative Group”. Dat is de groep die ENTSO-E moet ondersteunen bij het uitvoeren van een analyse naar de biedzoneconfiguratie in Europa. Naar verwachting maakt ACER op 20 juli bekend welke configuraties
Lees verder

Europese review van de “Electricity Grid Connection Codes” gestart: Energie-Nederland pleit voor afbakening op technische aansluitvoorwaarden

28 juni 2022
Na herziening van de CACM Code (Capacity Allocation & Congestion Management Code), worden nu de twee Connection Codes aangepakt voor een mogelijke herziening. Het gaat om de Requirements for Generators Code en de Demand Connection Code. ACER heeft een policy
Lees verder

Versnelling wind op zee alleen mogelijk met nieuwe marktregels

16 juni 2022
Vorige week heeft het kabinet nieuwe tenders op de Noordzee aangekondigd om de ontwikkeling van wind op zee te versnellen. Daarbij heeft zij ook diverse gebieden aangewezen die verder van de kust liggen. Windparken op zee worden tot nu toe aangesloten
Lees verder

Florence Forum vraagt terecht aandacht voor grensoverdrijdende handel in de intradaymarkt

15 juni 2022
Het Florence Forum is de plaats waar de regels voor de EU elektriciteitsmarkt worden besproken door de EU Commissie met alle relevante stakeholders. Energie-Nederland is via Eurelectric bij het forum betrokken. Vorige week vond op 9 en 10 mei het
Lees verder

Nederland ondertekent verklaring voor meer windparken op zee

19 mei 2022
Gisteren hebben Nederland, Denemarken, Duitsland en België tijdens de North Sea Summit in Esjberg, Denemarken een verklaring ondertekend voor de uitbereiding van offshore wind in de Noordzee. De landen hebben afgesproken om voor 2050 windparken met een totaal vermogen van
Lees verder
Energie-Nederland

Zienswijze Energie-Nederland op wetswijziging Wet Homologatie Onderhands Akkoord

19 mei 2022
Close-out netting wordt veel toegepast in de energiehandel. Close-out netting betekent dat als een marktpartij te maken heeft met een tegenpartij die betrokken raakt in een faillissementsprocedure, die marktpartij dan alle uitstaande transacties met de tegenpartij kan beëindigen, de waardes
Lees verder

Congestiemanagement: het elektriciteitsnet beter benutten

16 februari 2022
Wat is congestiemanagement? En waarom is het een essentieel onderdeel om het elektriciteitsnet beter te benutten en zo de energietransitie te versnellen? Achtergrond Er is beperkte transportcapaciteit op het elektriciteitsnet. In grote delen van het land wordt geen duurzame productie
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op coalitieakkoord

16 december 2021
Het coalitieakkoord is ambitieus. Nederland wil koploper zijn in Europa bij het tegengaan van de opwarming van de aarde en heeft daarvoor stevige doelen gesteld; vóór 2030 een minimale CO2-reductie van 55%. Ze richt haar beleid zelfs op 60% reductie
Lees verder

Energie-Nederland uit zorgen over Europese herziening biedzones

3 augustus 2021
Energie-Nederland is van mening dat bij de indeling in biedzones gekeken moet worden naar de goede werking van de markt als geheel. Het efficiënt managen van congesties is daarbij één aspect. Maar er is meer. Opsplitsing van biedzones leidt onherroepelijk tot lagere liquiditeit. Dat betekent dat het duurder wordt om risico’s af te dekken. Daarbij gaat het niet alleen om de day-ahead markten, maar zeker ook om de termijnmarkten en de intraday- en onbalansmarkten. Met name de marktintegratie van productie uit zon en wind zal moeilijker en dus duurder worden. Maar ook de werking van de retailmarkt ondervindt nadelen van een minder liquide groothandelsmarkt.
Lees verder

Selecties van bedrijven voor warmtenetten vereisen altijd transparante selectieprocedures

25 juni 2021
De ACM-notitie 'Marktmodellen warmte en rol netwerkbedrijven' van 24 juni is zeer duidelijk: bij de selectie van een integraal warmtebedrijf, een warmtenetbeheerder of een warmteleverancier moeten gemeenten een open, transparante en non-discriminatoire procedure doorlopen.
Lees verder

Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving

12 februari 2021
Samenvatting reactie Energie-Nederland op E-wet: Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving Energie-Nederland juicht het toe dat de Elektriciteits- en Gaswet worden samengevoegd, gemoderniseerd en aangepast aan de Richtlijnen en Verordeningen van het EU Clean Energy Package. Met het wetsvoorstel
Lees verder