
Energieconsument
De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?

Ontbijtsessie Het huis als bron van energie: Gedragsverandering altijd nodig bij verminderen energiebehoefte
27 oktober 2020
Sam Collot d’Escury, directeur van Energie-Nederland
6 september 2018
Digitalisering zet betrouwbaarheid stroomvoorziening onder druk
16 maart 2018
Extra investeringen in zorgvuldig beheer energiegegevens consument
17 juli 2017
‘Opgewekt voor elkaar’
8 februari 2017
Nieuwe producten voor het optimaal afstemmen van vraag en aanbod
8 februari 2017
Steeds meer energieleveranciers bieden real time inzicht
8 februari 2017
Energie besparen wordt het nieuwe normaal, nieuwe producten helpen daarbij
6 februari 2017
Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter
10 januari 2017
Zonne-energie: een cruciale factor in de energietransitie
10 januari 2017
Besparingsmarkt krijgt extra impuls
23 december 2016