Energieconsument

De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?


huiseigenaren

Substantiële groep huiseigenaren wil hulp bij besparen

26 juni 2017
Uit een onderzoek van Motivaction, dat in opdracht van Energie-Nederland is uitgevoerd, blijkt dat een substantiële groep huiseigenaren hulp wil bij het besparen van energie. Een meerderheid van hen is ook bereid om te investeren in de isolatie van het huis. Bemoedigende uitkomsten
Lees verder
energieverbruik

Maandelijks overzicht kan huishoudens 45 euro besparing opleveren

23 mei 2017
Leveranciers bieden hun klanten vanaf 2018 maandelijks inzicht in hun energieverbruik. Uit internationaal onderzoek blijkt dat hiermee gemiddeld 3% op het energieverbruik in Nederland kan worden bespaard. Dit levert een voordeel op van gemiddeld 45 euro per jaar. Het gaat
Lees verder

Financiering is cruciaal voor succesvolle energiebesparing industrie

28 februari 2017
Op 23 februari jl. kwamen op initiatief van Energie Nederland en FME ruim 30 experts bij elkaar om te bespreken hoe barrières uit de weg kunnen worden geruimd die energiebesparingsprojecten bij (energie-intensieve) bedrijven hinderen. De experts kwamen uit de technologische
Lees verder
duurzame

De groeimarkt duurzame opwek voor energieleveranciers

8 februari 2017
Energieklanten worden in de toekomst steeds vaker ‘prosument’, oftewel tegelijkertijd gebruiker en opwekker van energie. Voor energieleveranciers is dit een belangrijke groeimarkt. Zij ondersteunen hun klanten steeds meer bij het opzetten van duurzame installaties, variërend van zonnepanelen tot warmtepompen en
Lees verder
real time

Steeds meer energieleveranciers bieden real time inzicht

8 februari 2017
Het aantal toepassingen waarmee consumenten real time inzicht kunnen krijgen in hun energieverbruik groeit. Steeds meer energieleveranciers bieden een slimme thermostaat of app aan waarmee hun klanten inzicht krijgen in hun dagelijkse verbruik. Naast het bieden van real time inzicht
Lees verder
besparen

Energie besparen wordt het nieuwe normaal, nieuwe producten helpen daarbij

6 februari 2017
Bewust omgaan met energieverbruik is het nieuwe normaal. Energiebedrijven zijn volop bezig met nieuwe producten en diensten die consumenten en bedrijven helpen in het terugbrengen van hun energieverbruik. Manieren om te besparen Deze variëren van producten en diensten die inzicht
Lees verder

Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter

10 januari 2017
Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing. Er wordt real time inzicht gegeven en optimaal afgestemd van vraag en aanbod op basis van de slimme meter. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de
Lees verder
besparingsmarkt

Besparingsmarkt krijgt extra impuls

23 december 2016
Een extra impuls is nodig voor het realiseren van energiebesparing in de gebouwde omgeving. Energie-Nederland heeft hier samen met NVDE, Netbeheer Nederland, EZ en BZK afspraken over gemaakt.  Met deze afspraken willen deze partijen de markt voor besparing op gang
Lees verder

Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter

20 november 2016
Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing, real time inzicht en het optimaal afstemmen van vraag en aanbod op basis van de slimme meter. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de bijdrage van
Lees verder

Energie-Nederland kijkt terug op succesvol verlopen campagne energiebesparing

26 maart 2016
Energie-Nederland kijkt terug op een succesvol verlopen campagne voor energiebesparing. Doel was de consument te prikkelen werk te maken van energiebesparing met het motto ‘Sta op uit je stoel. Een lagere energierekening begint bij jezelf’. En dat is gelukt: de
Lees verder