Energieconsument

De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?


Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter

20 november 2016
Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing, real time inzicht en het optimaal afstemmen van vraag en aanbod op basis van de slimme meter. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de bijdrage van
Lees verder

Energie-Nederland kijkt terug op succesvol verlopen campagne energiebesparing

26 maart 2016
Energie-Nederland kijkt terug op een succesvol verlopen campagne voor energiebesparing. Doel was de consument te prikkelen werk te maken van energiebesparing met het motto ‘Sta op uit je stoel. Een lagere energierekening begint bij jezelf’. En dat is gelukt: de
Lees verder