
Energieconsument
De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?

Energie-Nederland is positief dat klanten minder snel kunnen worden afgesloten deze winter
25 oktober 2022
Energie-Nederland verwelkomt definitief prijsplafond
4 oktober 2022
Energie-Nederland is blij met plan van GroenLinks en PvdA voor compensatie van de energierekening maar pleit voor een inkomensafhankelijke energiebelastingvermindering
14 september 2022
Vanaf vandaag is de btw op de levering van energie verlaagd naar 9%
1 juli 2022
Energieleveranciers gaan er vanuit dat minnelijke schuldregeling bij voldoende perspectief door kan lopen
25 april 2022
Energie-Nederland en de ACM maken afspraken over energiecontracten met dynamische prijzen
15 december 2021
Overheid neemt ook private schulden gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagen affaire over
28 mei 2021
In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier
12 januari 2021
Gedragscode Consument en Energieleverancier
5 januari 2021
Verbeterd Verbruiks- en Kostenoverzicht geeft miljoenen huishoudens tips voor energiebesparing
13 oktober 2020
Tijdelijk uitstel betaling EB/ODE om bedrijven in coronacrisis te ondersteunen
3 april 2020