
Energieconsument
De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?

In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier
12 januari 2021
Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020
5 januari 2021
Verbeterd Verbruiks- en Kostenoverzicht geeft miljoenen huishoudens tips voor energiebesparing
13 oktober 2020
Tijdelijk uitstel betaling EB/ODE om bedrijven in coronacrisis te ondersteunen
3 april 2020
Feiten en cijfers over de energietransitie
13 januari 2020
Reactie Energie-Nederland op afbouw salderingsregeling
29 november 2019
Reactie ACM-rapport Vangnetregeling
18 juli 2019
Inzet energieleveranciers voor energiebesparing consument heeft positief effect
12 juli 2019
Reactie Energie-Nederland op motie ‘consumentenbescherming’
24 juni 2019
‘Stijging energiekosten’ Hoe zit het precies?
24 december 2018
OTE: huidige energiebelasting geen goede prikkel voor CO2-reductie
10 oktober 2018