Energieconsument

De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?


kleinverbruikers

Algemene voorwaarden gas en elektriciteit

6 juli 2017
De energieleveranciers, verenigd in Energie-Nederland, hebben de Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers naar eenvoudig Nederlands ‘vertaald’. Algemene Voorwaarden zijn van oudsher vooral een juridisch document, en gaan vaak gepaard met moeilijke woorden en zinnen. Energieleveranciers vinden het echter
Lees verder

Infographic convenant energiebesparing

6 juli 2017
Leveranciers bieden hun klanten vanaf 2018 maandelijks inzicht in hun energieverbruik. Uit internationaal onderzoek blijkt dat hiermee gemiddeld 3% op het energieverbruik in Nederland kan worden bespaard. Dit levert een voordeel op van gemiddeld 45 euro per jaar. Het gaat
Lees verder
energieverbruik

Maandelijks overzicht kan huishoudens 45 euro besparing opleveren

23 mei 2017
Leveranciers bieden hun klanten vanaf 2018 maandelijks inzicht in hun energieverbruik. Uit internationaal onderzoek blijkt dat hiermee gemiddeld 3% op het energieverbruik in Nederland kan worden bespaard. Dit levert een voordeel op van gemiddeld 45 euro per jaar. Het gaat
Lees verder
kleinverbruikers

Klant centraal met nieuwe algemene voorwaarden in begrijpelijke taal

21 maart 2017
De energieleveranciers, verenigd in Energie-Nederland, hebben de Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers naar eenvoudig Nederlands ‘vertaald’. Algemene Voorwaarden zijn van oudsher vooral juridisch omschreven, en gaan daarmee gepaard met moeilijke woorden en zinnen.  Energieleveranciers vinden het echter
Lees verder
real time

Steeds meer energieleveranciers bieden real time inzicht

8 februari 2017
Het aantal toepassingen waarmee consumenten real time inzicht kunnen krijgen in hun energieverbruik groeit. Steeds meer energieleveranciers bieden een slimme thermostaat of app aan waarmee hun klanten inzicht krijgen in hun dagelijkse verbruik. Naast het bieden van real time inzicht
Lees verder
besparen

Energie besparen wordt het nieuwe normaal, nieuwe producten helpen daarbij

6 februari 2017
Bewust omgaan met energieverbruik is het nieuwe normaal. Energiebedrijven zijn volop bezig met nieuwe producten en diensten die consumenten en bedrijven helpen in het terugbrengen van hun energieverbruik. Manieren om te besparen Deze variëren van producten en diensten die inzicht
Lees verder

Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter

10 januari 2017
Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing. Er wordt real time inzicht gegeven en optimaal afgestemd van vraag en aanbod op basis van de slimme meter. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de
Lees verder

Het vertrouwen van de consument groeit

20 september 2016
Energieleveranciers hebben een grote stap voorwaarts gezet in hun informatievoorziening naar consumenten. Dat concludeert de Autoriteit Markt en Consument[1]. Energie-Nederland is blij met de uitkomsten van dit onafhankelijke onderzoek van ACM. Uit een uitgebreide analyse van ACM blijkt dat energieleveranciers
Lees verder

Gedragscode Consument en Energieleverancier

24 mei 2016
Energie-Nederland heeft de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld om het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt te vergroten.
Lees verder
aanbod op maat

Aanbod op Maat toegelicht

10 januari 2015
De consument die zich oriënteert op een nieuw energiecontract kan dankzij Aanbod op Maat de aanbiedingen beter met elkaar vergelijken. Ook zorgt Aanbod op Maat ervoor dat aanbieding, contract en jaarnota naadloos op elkaar aansluiten. Toelichting-Aanbod-op-Maat-2015 Spelregels voor energieleveranciers Aanbod
Lees verder
hernieuwbare warmte

Nieuwe algemene voorwaarden voor Warmte

10 januari 2014
Met ingang van 2014 is een nieuw model algemene voorwaarden van kracht voor de levering van warmte aan klanten met een kleinverbruikersaansluiting (t/m 100 kW). Nieuwe warmtewet De aangepaste voorwaarden houden met name verband met de inwerkingtreding van de de
Lees verder
gedragscode

Gedragscode slimme meter

10 januari 2012
Artikel 10.3.1 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas vereist dat leveranciers van elektriciteit en/of gas een gedragscode hanteren voor de omgang met Slimme Meters in verband de privacy van consumenten. Energie-Nederland heeft deze gedragscode opgesteld. De gedragscode geeft met name
Lees verder