Energieconsument

De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?


Het vertrouwen van de consument groeit

20 september 2016
Energieleveranciers hebben een grote stap voorwaarts gezet in hun informatievoorziening naar consumenten. Dat concludeert de Autoriteit Markt en Consument[1]. Energie-Nederland is blij met de uitkomsten van dit onafhankelijke onderzoek van ACM. Uit een uitgebreide analyse van ACM blijkt dat energieleveranciers
Lees verder
aanbod op maat

Aanbod op Maat toegelicht

10 januari 2015
De consument die zich oriënteert op een nieuw energiecontract kan dankzij Aanbod op Maat de aanbiedingen beter met elkaar vergelijken. Ook zorgt Aanbod op Maat ervoor dat aanbieding, contract en jaarnota naadloos op elkaar aansluiten. Toelichting-Aanbod-op-Maat-2015 Spelregels voor energieleveranciers Aanbod
Lees verder
hernieuwbare warmte

Nieuwe algemene voorwaarden voor Warmte

10 januari 2014
Met ingang van 2014 is een nieuw model algemene voorwaarden van kracht voor de levering van warmte aan klanten met een kleinverbruikersaansluiting (t/m 100 kW). Nieuwe warmtewet De aangepaste voorwaarden houden met name verband met de inwerkingtreding van de de
Lees verder
gedragscode

Gedragscode slimme meter

10 januari 2012
Artikel 10.3.1 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas vereist dat leveranciers van elektriciteit en/of gas een gedragscode hanteren voor de omgang met Slimme Meters in verband de privacy van consumenten. Energie-Nederland heeft deze gedragscode opgesteld. De gedragscode geeft met name
Lees verder