
Energieconsument
De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?

Energie-Nederland verwelkomt hulp aan klanten via prijsplafond
7 november 2022
Energie-Nederland is positief dat klanten minder snel kunnen worden afgesloten deze winter
25 oktober 2022
Energie-Nederland verwelkomt definitief prijsplafond
4 oktober 2022
Belangrijke commissie debatten in de Tweede Kamer
15 september 2022
Energie-Nederland is blij met plan van GroenLinks en PvdA voor compensatie van de energierekening maar pleit voor een inkomensafhankelijke energiebelastingvermindering
14 september 2022
Reactie Energie-Nederland op NOS.nl artikel “Kabinet wil schulden overnemen van mensen die energie niet kunnen betalen”
12 september 2022
Vanaf vandaag is de btw op de levering van energie verlaagd naar 9%
1 juli 2022
Energieleveranciers gaan er vanuit dat minnelijke schuldregeling bij voldoende perspectief door kan lopen
25 april 2022
Energie-Nederland vernieuwt convenant met NVVK
24 februari 2022
Hogere warmtetarieven in 2022 door hogere energieprijzen
23 december 2021
Voorstel maatregelen voor een robuuste retailmarkt
22 december 2021