Consument

De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien. Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?

Energie-Nederland overhandigt energieverbruiksmanager aan Tweede Kamerleden.

7 februari 2019
Vanmiddag kregen de Tweede Kamerleden Matthijs Sienot (D66) en Agnes Mulder (CDA) symbolisch een energieverbruiksmanager overhandigd door Medy van der Laan, voorzitter van Energie-Nederland. Dit deed ze namens de energiebedrijven en brancheorganisaties, die samen met het Rijk in 2017 een
Lees verder

Persbericht: Tot zeker 6% besparing op energieverbruik mogelijk per huishouden

7 februari 2019
Den Haag, 7 februari 2019 – Vandaag start de campagne rondom het besparen op energieverbruik voor huishoudens waar al een slimme meter is geïnstalleerd. Deze campagne heeft als doel het gebruik van energieverbruiksmanagers te stimuleren. Energieverbruiksmanagers vertalen de data van
Lees verder

‘Stijging energiekosten’ Hoe zit het precies?

24 december 2018
Er is veel aandacht voor de toename van de kosten voor gas en elektriciteit in 2019, zowel in de media als in de politiek. We kennen inmiddels de door de overheid aangekondigde wijzigingen in de Energiebelasting en de Opslag duurzame
Lees verder
energiegegevens

Extra investeringen in zorgvuldig beheer energiegegevens consument

17 juli 2017
Netbeheerders en energieleveranciers investeren in extra maatregelen voor een goed beheer en een zorgvuldige uitwisseling van energiegegevens van consumenten*. Consumenten moeten bijvoorbeeld expliciet toestemming geven aan een energieleverancier als deze hun gegevens wil inzien. Met deze gegevens kan bijvoorbeeld een
Lees verder
warmtewet

Herziene warmtewet in behandeling door Tweede Kamer

12 juli 2017
Eind mei stuurde minister Henk Kamp een voorstel voor de herziening van de Warmtewet naar de Tweede Kamer. Het voorstel  wordt in behandeling genomen omdat het niet controversieel is verklaard. Dit is goed nieuws aangezien alle betrokkenen, zowel warmteverbruikers, verenigingen van
Lees verder
consumenten

Consumenten tevreden over wisselen van energieleverancier

6 juli 2017
In 2016 zijn 1,25 miljoen huishoudens overgestapt van energieleverancier. De prijs blijft de belangrijkste reden om over te stappen. Consumenten hebben voor hun overstap behoefte aan duidelijke informatie om zich te kunnen oriënteren. Consumenten vinden het lastig te vergelijken Ruim
Lees verder
kleinverbruikers

Algemene voorwaarden gas en elektriciteit

6 juli 2017
De energieleveranciers, verenigd in Energie-Nederland, hebben de Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers naar eenvoudig Nederlands ‘vertaald’. Algemene Voorwaarden zijn van oudsher vooral een juridisch document, en gaan vaak gepaard met moeilijke woorden en zinnen. Energieleveranciers vinden het echter
Lees verder
kleinverbruikers

Klant centraal met nieuwe algemene voorwaarden in begrijpelijke taal

21 maart 2017
De energieleveranciers, verenigd in Energie-Nederland, hebben de Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers naar eenvoudig Nederlands ‘vertaald’. Algemene Voorwaarden zijn van oudsher vooral juridisch omschreven, en gaan daarmee gepaard met moeilijke woorden en zinnen.  Energieleveranciers vinden het echter
Lees verder

Het vertrouwen van de consument groeit

20 september 2016
Energieleveranciers hebben een grote stap voorwaarts gezet in hun informatievoorziening naar consumenten. Dat concludeert de Autoriteit Markt en Consument[1]. Energie-Nederland is blij met de uitkomsten van dit onafhankelijke onderzoek van ACM. Uit een uitgebreide analyse van ACM blijkt dat energieleveranciers
Lees verder

Gedragscode Consument en Energieleverancier

24 mei 2016
Energieleveranciers willen bijdragen aan het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt. Daarom heeft Energie-Nederland de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld. Toepassen van de gedragscode Energieleveranciers die de gedragscode toepassen, geven aan dat zij: consumenten goed zullen voorlichten, bij het
Lees verder
aanbod op maat

Aanbod op Maat toegelicht

10 januari 2015
De consument die zich oriënteert op een nieuw energiecontract kan dankzij Aanbod op Maat de aanbiedingen beter met elkaar vergelijken. Ook zorgt Aanbod op Maat ervoor dat aanbieding, contract en jaarnota naadloos op elkaar aansluiten. Toelichting-Aanbod-op-Maat-2015 Spelregels voor energieleveranciers Aanbod
Lees verder

Factsheet warmtetarieven

28 augustus 2014
Lees verder