Consument

De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?


Inzet energieleveranciers voor energiebesparing consument heeft positief effect

12 juli 2019
De inzet van energieleveranciers om consumenten aan te sporen tot energiebesparend gedrag werpt vruchten af. Gerichte informatie en aanbiedingen van de leverancier droegen bij aan een forse groei van het aantal applicaties waarmee consumenten inzicht krijgen in hun verbruik. Eind
Lees verder

Interview Puk van Meegeren, Milieu Centraal: “Mensen willen wel isoleren maar ervaren keuzestress wat leidt tot uitstelgedrag.”

18 februari 2019
Milieu Centraal geeft onafhankelijke voorlichting over duurzaam leven. Dagelijks telt hun website 10.000 bezoekers. Dat maakt Milieu Centraal ondertussen een bekend consumentenmerk. Samen met Energie-Nederland zijn zij de afzender van de campagne over energiebesparing die nu loopt.
Lees verder

Energie-Nederland overhandigt energieverbruiksmanager aan Tweede Kamerleden.

7 februari 2019
Vanmiddag kregen de Tweede Kamerleden Matthijs Sienot (D66) en Agnes Mulder (CDA) symbolisch een energieverbruiksmanager overhandigd door Medy van der Laan, voorzitter van Energie-Nederland. Dit deed ze namens de energiebedrijven en brancheorganisaties, die samen met het Rijk in 2017 een
Lees verder

Onze versneller – Besparen

12 juli 2017
De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn achter de rug. Het te sluiten regeerakkoord biedt een kans om de energietransitie te versnellen. Energie-Nederland heeft op 7 thema’s maatregelen geïnventariseerd die helpen om de energie-transitie sneller tot stand te brengen. De
Lees verder

Infographic convenant energiebesparing

6 juli 2017
Leveranciers bieden hun klanten vanaf 2018 maandelijks inzicht in hun energieverbruik. Uit internationaal onderzoek blijkt dat hiermee gemiddeld 3% op het energieverbruik in Nederland kan worden bespaard. Dit levert een voordeel op van gemiddeld 45 euro per jaar. Het gaat
Lees verder

Onderzoeksgegevens Motivaction

6 juli 2017
Uit een onderzoek van Motivaction, dat in opdracht van Energie-Nederland is uitgevoerd, blijkt dat een substantiële groep huiseigenaren hulp wil bij het besparen van energie. Een meerderheid van hen is ook bereid om te investeren in de isolatie van het huis. Energie-Nederland vindt
Lees verder
huiseigenaren

Substantiële groep huiseigenaren wil hulp bij besparen

26 juni 2017
Uit een onderzoek van Motivaction, dat in opdracht van Energie-Nederland is uitgevoerd, blijkt dat een substantiële groep huiseigenaren hulp wil bij het besparen van energie. Een meerderheid van hen is ook bereid om te investeren in de isolatie van het huis. Bemoedigende uitkomsten
Lees verder
energieverbruik

Maandelijks overzicht kan huishoudens 45 euro besparing opleveren

23 mei 2017
Leveranciers bieden hun klanten vanaf 2018 maandelijks inzicht in hun energieverbruik. Uit internationaal onderzoek blijkt dat hiermee gemiddeld 3% op het energieverbruik in Nederland kan worden bespaard. Dit levert een voordeel op van gemiddeld 45 euro per jaar. Het gaat
Lees verder
lokaal niveau

‘Opgewekt voor elkaar’

8 februari 2017
‘Opgewekt voor elkaar’ van ENGIE ENGIE heeft het concept ‘Opgewekt Voor Elkaar’ geïntroduceerd. Dat is energie die is opgewekt door de mensen rond de gebruikers heen. Bijvoorbeeld door familie, vrienden, buren en wijkgenoten. Zij wekken zonne-energie op en via Opgewekt
Lees verder
real time

Steeds meer energieleveranciers bieden real time inzicht

8 februari 2017
Het aantal toepassingen waarmee consumenten real time inzicht kunnen krijgen in hun energieverbruik groeit. Steeds meer energieleveranciers bieden een slimme thermostaat of app aan waarmee hun klanten inzicht krijgen in hun dagelijkse verbruik. Naast het bieden van real time inzicht
Lees verder
besparen

Energie besparen wordt het nieuwe normaal, nieuwe producten helpen daarbij

6 februari 2017
Bewust omgaan met energieverbruik is het nieuwe normaal. Energiebedrijven zijn volop bezig met nieuwe producten en diensten die consumenten en bedrijven helpen in het terugbrengen van hun energieverbruik. Manieren om te besparen Deze variëren van producten en diensten die inzicht
Lees verder

Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter

10 januari 2017
Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing. Er wordt real time inzicht gegeven en optimaal afgestemd van vraag en aanbod op basis van de slimme meter. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de
Lees verder