Energieconsument

De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?


Markt ontwikkelt volop besparingsdiensten voor slimme meter

10 januari 2017
Energieleveranciers ontwikkelen volop producten en diensten op het gebied van bewustwording en besparing. Er wordt real time inzicht gegeven en optimaal afgestemd van vraag en aanbod op basis van de slimme meter. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft de
Lees verder
besparingsmarkt

Besparingsmarkt krijgt extra impuls

23 december 2016
Een extra impuls is nodig voor het realiseren van energiebesparing in de gebouwde omgeving. Energie-Nederland heeft hier samen met NVDE, Netbeheer Nederland, EZ en BZK afspraken over gemaakt.  Met deze afspraken willen deze partijen de markt voor besparing op gang
Lees verder
digitale samenleving

Manifest ‘Samen naar een duurzame digitale samenleving’

17 november 2016
Op 17 november 2016 ondertekende Energie-Nederland het manifest ‘Samen naar een duurzame digitale samenleving’. Samen met ruim 25 andere toporganisaties uit het bedrijfsleven. De ondertekenaars benadrukken het belang van investeringen in beleid, middelen en governance om van Nederland een koploper
Lees verder

VIDEO: studenten TU Delft geven visie op energietransitie

24 mei 2016
Korter douchen, niet met het vliegtuig op vakantie maar als lifter met backpack, sparen voor een energiezuinige koelkast en minder vlees eten. Het is maar een greep uit de acties waarmee studenten van de Technische Universiteit Delft op de proppen
Lees verder
transitie

Consument leidt transitie naar nieuwe energiemarkt

13 mei 2016
De energiemarkt verandert in hoog tempo: steeds vaker zal de consument ook elektriciteit produceren en mogelijk ook zelf opslaan. Bovendien ontstaan door de komst van de slimme meter nieuwe mogelijkheden voor flexibele tarieven. Hoe zich dit gaat ontwikkelen is ongewis,
Lees verder
gedragscode

Gedragscode slimme meter

10 januari 2012
Artikel 10.3.1 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas vereist dat leveranciers van elektriciteit en/of gas een gedragscode hanteren voor de omgang met Slimme Meters in verband de privacy van consumenten. Energie-Nederland heeft deze gedragscode opgesteld. De gedragscode geeft met name
Lees verder