Versterk de uitvoerbaarheid van de RESsen: betrek initiatiefnemers van duurzame projecten

Eén van de afspraken uit het Klimaatakkoord is dat 30 energieregio’s in Nederland onderzoeken waar en hoe het best duurzame elektriciteit op land (wind en zon) opgewekt kan worden. Maar ook welke warmtebronnen beschikbaar zijn zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Dat leggen de regio’s vast in een Regionale Energiestrategie (RES). Recent hebben 28 energieregio’s een bespreekversie van de concept-RES gepubliceerd, voor afstemming met de verschillende bestuurslagen (gemeenten, provincies en waterschappen) en met maatschappelijke partners. Op 1 oktober publiceren regio’s hun definitieve concept-RES’en. Dat is een belangrijke tussenstap richting het vaststellen van de definitieve RES 1.0 medio 2021.

Initiatiefnemers van duurzame energieprojecten (van energiebedrijven tot coöperaties) gaan uitvoering geven aan de RES-plannen. Echter, zij zijn tot nu toe beperkt betrokken geweest bij de vorming van de concept-RES’en. Zij willen hun betrokkenheid voor uitvoerbaarheid van de RES’sen graag versterken, zodat de RES’sen maximaal uitvoerbaar worden voor zowel warmteprojecten als elektriciteit. Daarom heeft de NVDE diverse initiatiefnemers én netbeheerders bijeengebracht om alle 28 publiek beschikbare concept RES’sen te analyseren op uitvoerbaarheid. Betrokken waren experts op wind, zon en warmte, vanuit bijvoorbeeld Holland Solar (zon), NWEA (wind), Energie-Nederland, Stichting Platform Geothermie, BodemenergieNL, Stichting Warmtenetwerk en individuele leden/ bedrijven, zoals elektriciteits- en warmteproducenten en -leveranciers.

Belangrijkste conclusies en aanbevelingen

Elektriciteit: met het gezamenlijke bod kan de doelstelling gehaald worden

  • Het gezamenlijk concept-bod overstijgt de doelstelling van 35TWh in 2030 uit het Klimaatakkoord ruim. Daarmee is de eerste indruk positief. De praktijk leert echter dat veel voorgenomen projecten niet kunnen worden gerealiseerd. Daarmee is een ruim bod ook zeker nodig voor het halen van de doelstelling.
  • Om tot uitvoerbare RES’en 1.0 te komen, is het vooral belangrijk dat het bod wordt uitgewerkt naar concrete zoekgebieden. Nu zijn die gebieden vaak nog globaal aangegeven, of zijn het slechts zoekrichtingen of scenario’s.
  • Initiatiefnemers hebben expertise die relevant is voor het maken van keuzes over de zoekgebieden, zodat beoogde projecten op gekozen locaties ook daadwerkelijk realiseerbaar zijn. De NVDE wil – vanzelfsprekend met de andere initiatiefnemers die de analyse uitvoerden – graag samen met het Nationaal Programma RES (NP-RES) een aanpak ontwikkelen om marktpartijen nauwer te betrekken bij de RES 1.0. Dat vraagt van initiatiefnemers en overheden om hier tijd in te steken en open het gesprek aan te gaan, juist ook in fase voordat ontwikkellocaties zijn vastgelegd.
  • We zien in de concept-plannen dat alle regio’s veel verwachten van zon op grote daken, en tegelijkertijd om extra beleid vragen om dat mogelijk te maken. Daarvoor kunnen we samen met de regio’s en het Rijk een versnellingspakket ontwikkelen.
  • Ook denken we graag met de regio’s mee over hoe en waar zon en wind in projecten gecombineerd kunnen worden, want dat is efficiënt voor het elektriciteitsnet. Het is van belang dat er uiteindelijk een gebalanceerde mix komt, met een goede verdeling van duurzame elektriciteit over het jaar en over de dag. De mix moet ook passen bij de financiële afspraken uit het Klimaatakkoord.
  • Uitbreiding van de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk is een cruciale randvoorwaarde voor realisatie van het 35 TWh doel. Net-uitbreidingsplannen zijn effectief wanneer die resulteren in uitvoerbare projecten van initiatiefnemers. Daarom is het belangrijk om naast netbeheerders ook die initiatiefnemers te betrekken bij de route naar en uitvoering van de RES’sen 1.0.

Warmte: van inventarisatie naar plan 

De inhoud van de nu beschikbare concept-RES’sen en bijbehorende ‘regionale structuren warmte’ geven een goed beeld van de beschikbare grootschalige warmtebronnen. Hierbij is veel aandacht geweest voor een kwantitatieve analyse van het aanbod (zoals potentie van geothermie, restwarmte, biomassa, aquathermie, WKO) en inspraak vanuit diverse maatschappelijke geledingen. Om van de eerste analyses te komen tot een uitvoerbare warmtetransitie is nog een grote stap nodig, Daarbij moet de koppeling worden gemaakt naar de afnemers van warmte zoals corporaties en bewoners; maar ook naar marktpartijen en andere uitvoerders die de verschillende warmtebronnen gaan exploiteren en die dus inzicht moeten geven in de technische en financiële haalbaarheid. Belangrijk is om de beschikbare data uit tools zoals bijvoorbeeld de warmte-atlas te valideren door bijvoorbeeld contact op te nemen met de aanbieders van de warmte. 

Inbreng Energie-Nederland hoorzitting en debat Tweede Kamer prijsplafond

10 november 2022
Vandaag vindt er een hoorzitting plaats in de Tweede Kamer over het door minister Jetten voorgestelde prijsplafond. De CEO’s van Essent, Greenchoice en Eneco nemen hieraan deel. Aansluitend zal er een commissiedebat in de Tweede Kamer zijn over het prijsplafond.
Lees verder

Blijf inzetten op uitrol congestiemanagement en invoeren verzwaren-tenzij tenders

9 november 2022
Energie-Nederland vindt dat vol moet worden ingezet op de uitrol van congestiemanagement. Daarnaast kunnen netbeheerders “verzwaren-tenzij tenders” opzetten waarbij de netbeheerder flexibele capaciteit kan inkopen. Ook cruciaal is dat ACM kijkt naar een herziening van de transporttariefstructuur. Met name het
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op de vijf belangrijkste maatregelen die de Europese Commissie voorstelt voor het herinrichten van de gasmarkt

8 november 2022
De Europese Commissie heeft op 18 oktober een reeks maatregelen aangekondigd, waarmee zij de hoge gasprijzen wil aanpakken en leveringszekerheid wil waarborgen. In het artikel “Reactie op voorstel Europese Commissie om in te grijpen in de gasmarkt”, worden de maatregelen
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt hulp aan klanten via prijsplafond

7 november 2022
Minister Jetten heeft vandaag de Tweede Kamer geïnformeerd over onder andere het tijdelijke prijsplafond. Energie-Nederland is tevreden dat het kabinet (in de brief EZK-prijsplafond) de keuze heeft gemaakt voor een prijsplafond als compensatiemaatregel voor de hoge energierekening van huishoudens en
Lees verder

Dag van het Klimaatakkoord & aanbieding routekaart waterstof

3 november 2022
Vandaag tijdens de Dag van het Klimaatakkoord is de Routekaart Waterstof aan minister Jetten overhandigd. De Routekaart Waterstof is een initiatief van het Nationaal Waterstof Programma (NWP). In deze Routekaart roepen de deelnemers, een samenwerking tussen de overheid en een
Lees verder

KEV 2022; Een klein stapje de goede kant op, maar snel aanvullend beleid nodig om klimaatdoelen te behalen

3 november 2022
Op 1 november is de Klimaat-en Energieverkenning 2022 gepubliceerd. De conclusie is dat we maar met kleine stappen de goede kant op gaan; er is dan ook snel extra kabinetsbeleid nodig om de reductiedoelen te behalen. De broeikasgasuitstoot in Nederland
Lees verder

Energie-Nederland betreurt de uitspraak over Porthos

2 november 2022
Energie-Nederland betreurt de uitspraak over Porthos, hierdoor gaat kostbare tijd verloren en wordt de energietransitie vertraagd. Projecten om CO2 te besparen, denk aan de bouw van windmolenparken, moeten snel doorgang kunnen vinden om de ambitieuze doelstellingen van 55% CO2 reductie
Lees verder

Energie-Nederland is positief dat klanten minder snel kunnen worden afgesloten deze winter

25 oktober 2022
Vandaag heeft minister Jetten van Klimaat en Energie een tijdelijke aanscherping van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit, gas en warmte bekendgemaakt. Hierdoor kunnen huishoudens en andere kleinverbruikers minder snel afgesloten worden, als zij hun energierekening niet meer kunnen
Lees verder

Verplicht publiek eigendom warmtenetten vertraagt warmtetransitie

20 oktober 2022
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil de warmte-infrastructuur verplicht in publiek eigendom brengen in de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw). Naar verwachting wordt hierover morgen in de ministerraad besloten. Energie-Nederland vindt dit schadelijk, want het leidt tot vertraging van
Lees verder

Reactie op voorstel Europese Commissie om in te grijpen in de gasmarkt

20 oktober 2022
De Europese Commissie heeft op 18 oktober een reeks maatregelen aangekondigd, waarmee zij de hoge gasprijzen wil aanpakken en leveringszekerheid wil waarborgen. Het voorstel bestaat onder andere uit het plan dat de EU-lidstaten gezamenlijk gas inkopen via een nieuw Europees
Lees verder

Europese Commissie besluit in te grijpen in de elektriciteitsmarkt  

30 september 2022
Vandaag is door de Europese Energieraad besloten om een plafond te zetten op de marktinkomsten, die behaald worden door energiebedrijven die energie opwekken tegen lage variabele kosten. Dit wordt een plafond op “inframarginale inkomsten” genoemd. Dat betekent dat inkomsten die
Lees verder

Energie-Nederland is positief over compensatiepakket energierekening

20 september 2022
Komende weken meer duidelijkheid over gevolgen voor klanten Energie-Nederland is positief gestemd over het compensatiepakket, dat op onderdelen mede door de sector is voorbereid. De sector heeft de afgelopen tijd intensief en constructief overleg gevoerd met de betrokken ministeries. Het
Lees verder