Energieconsument

De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?


Gedragscode Consument en Energieleverancier

24 mei 2016
Energie-Nederland heeft de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld om het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt te vergroten.
Lees verder
gedragscode

Gedragscode slimme meter

10 januari 2012
Artikel 10.3.1 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas vereist dat leveranciers van elektriciteit en/of gas een gedragscode hanteren voor de omgang met Slimme Meters in verband de privacy van consumenten. Energie-Nederland heeft deze gedragscode opgesteld. De gedragscode geeft met name
Lees verder