Gepersonaliseerde communicatie, ondersteuning bij energiebesparende maatregelen en slimme apps waarmee consumenten hun energieverbruik beter kunnen aansturen, met onder andere die toezeggingen gaan de Europese energieleveranciers een stap verder om de consument te ondersteunen bij de energietransitie. Tijdens de Power Summit 2025 in Brussel werd vandaag ‘Power2People: 5 commitments to support residential customers in their energy transition’ gepresenteerd, voortbouwend op het eerdere initiatief “15 Pledges to Customers”. Energie-Nederland en de bij haar aangesloten energieleveranciers onderschrijven deze afspraken.
Vijf toezeginngen
De ‘5 commitments’ richten zich op concrete thema’s: communicatie ter versterking van kennis en handelingsperspectief, vergroten van betrokkenheid, energie-efficiëntie, innovatieve producten en diensten, en stimuleren vraagsturing. Gezamenlijk hebben deze thema’s tot doel om consumenten beter te informeren, te activeren en te ondersteunen bij het beperken van hun energiekosten en bij de overgang naar een duurzamer energieverbruik.
Blijven ontwikkelen
De energieleveranciers in Nederland leveren al veel inspanningen om klanten bewust te maken van de voordelen van elektrificatie en energie-efficiëntie. Denk daarbij aan gepersonaliseerde communicatie, het aanbieden van gebruiksvriendelijke apps voor actueel inzicht in energieverbruik, de bediening op afstand van slimme apparaten en ondersteuning bij energiebesparende maatregelen. Toch blijft het van belang dat energieleveranciers blijven innoveren. Ook op gebieden als begrijpelijke informatievoorziening, het verlagen van drempels voor elektrificatie en het ondersteunen van kwetsbare huishoudens.
Betaalbare energietransitie
Beleidsaanbevelingen vanuit de sector moeten de effecten van de inzet van energieleveranciers versterken. Zo pleit de sector al langere tijd voor lagere belastingen op elektriciteit, blijvende (financiële) stimulering van investeringen in isolatie, warmtepompen, etc. en (tijdelijke) inkomensondersteuning bij het betalen van de energierekening voor kwetsbare huishoudens. Zulke maatregelen dragen bij aan een betaalbare energietransitie.
Betrokkenheid
Cora van Nieuwenhuizen, voorzitter van Energie-Nederland: “De energietransitie lukt alleen als consumenten zich onderdeel voelen van de verandering. Deze ‘5 commitments’ helpen ons om als sector de juiste stappen te zetten: begrijpelijk, betrokken, bereikbaar, betaalbaar en betrouwbaar. Energie-Nederland spreekt met het onderschrijven van deze ‘5 commitments’ de ambitie uit om samen met haar leden de klant centraal te blijven stellen in het energiesysteem van de toekomst.”
De ‘5 commitments’ op een rijtje
1. Communication for Consumer Empowerment
Gericht communiceren om consumenten beter te informeren over hun mogelijkheden.
2. Engagement & Inclusion for All Consumers
Iedereen betrekken, ook wie financieel of praktisch minder mogelijkheden heeft.
3. Energy Efficiency Measures
Consumenten helpen energie te besparen via gedragsverandering en technologie.
4. Products & Services
Eenvoudige, slimme oplossingen ontwikkelen die elektrificatie toegankelijk maken.
5. Demand Flexibility
Beperken kosten door moment van verbruik aanpassen aan energiemarkt en netbeschikbaarheid.