Energiebedrijven verbaasd over opzegging Convenant Duurzame Biomassa door vijf NGO’s

We hebben vanochtend kennisgenomen van het rapport dat door SOMO is opgesteld en het besluit van de milieuorganisaties om uit het Convenant Duurzame Biomassa te stappen. We zijn verbaasd dat dit niet eerder in de overleggen die we met elkaar hebben is voorbesproken of aangekondigd.

Voor de gesubsidieerde biomassa die de Nederlandse energiebedrijven in hun elektriciteitscentrales gebruiken gelden de strengste duurzaamheidseisen ter wereld. Deze duurzaamheidseisen zijn in 2015 in overleg met de milieuorganisaties en de Nederlandse overheid vastgesteld en voor het grootste deel ook in de subsidieregeling verankerd. Ook zijn daarbij afspraken gemaakt over de wijze waarop wordt gewaarborgd dat de gebruikte biomassa ook daadwerkelijk aan die strenge duurzaamheidseisen voldoet. Die waarborging vindt kort gezegd plaats door middel van door de overheid goedgekeurde certificaten en door verificatie door geaccrediteerde onafhankelijke deskundigen. Daarmee wordt door onafhankelijke deskundigen vastgesteld dat de door de energiebedrijven gebruikte biomassa aan alle duurzaamheidseisen voldoet.

In het concept-rapport van SOMO dat in opdracht van de milieuorganisaties is opgesteld en vandaag is gepubliceerd, wordt melding gemaakt van misstanden in het bosbeheer in Estland. Hetgeen het rapport daarover vermeldt is niet te verenigen met de duurzaamheidseisen die wij in Nederland zijn overeengekomen. De energiebedrijven gaan er dan ook vanuit dat de daarbij vrijkomende biomassa niet door hen is gebruikt. Dat wordt overigens ook niet in het concept-rapport vastgesteld. Bij de biomassa die de energiebedrijven gebruiken is immers, als gezegd, steeds vastgesteld dat deze aan alle duurzaamheidseisen voldoet.

Bij eerste lezing van het rapport viel al op dat een van de hoofdproblemen zou zijn, dat de FSC-standaard het Nederlandse duurzaamheidscriterium over drained peatlands niet goed afdekt. Bij het opstellen van het Convenant in 2015 zijn de milieuorganisaties en de energiebedrijven ervan uitge­gaan dat het FSC-certificeringsschema alle duurzaamheidseisen afdekt. Dat bleek echter toch niet het geval. Dit was de reden dat de Nederlandse overheid het FSC-certificeringsschema niet heeft erkend voor het duurzaamheidscriterium voor drained peatlands. De energiebedrijven moeten van de Nederlandse overheid bij hout afkomstig uit FSC-bos aanvullend bewijs leveren dat het niet van drained peatlands komt. Dit is overigens meteen een voorbeeld dat het systeem van toetsing en borging werkt en dat de Nederlandse overheid regelgeving waar nodig aanscherpt.

De milieuorganisaties weten dat de duurzaamheid van biomassa die tot en met 2019 is ingezet in onze centrales is goedgekeurd door RVO en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en dat het rapport over het gebruik van biomassa in 2020 binnenkort verschijnt. Wij betreuren het dat de milieuorganisaties hebben aangegeven uit het biomassa convenant te stappen, iets dat op juridische gronden volgens ons niet mogelijk is. Het mag duidelijk zijn dat wij ons altijd constructief en open hebben gesteld in de gesprekken met de milieuorganisaties. Wat ons betreft blijven we in gesprek met elkaar over de Nederlandse biomassacriteria die de strengste ter wereld zijn.

Aanvulling: op 12 juli hebben Energie-Nederland en de energiebedrijven een brief gestuurd aan de NGO’s met een reactie op hun brief van 7 juli. De brief van 12 juli vindt u hieronder.

2021-07-12 Brief Energie-Nederland aan Natuur- en Milieuorganisaties over Convenant Duurzaamheid Biomassa compressed

 

KEV toont vooruitgang, maar klimaatdoelen zijn nog niet in zicht

4 november 2021
De conclusie van de Klimaat- en Energieverkenning 2021 is helder: Nederland boekt vooruitgang vergeleken met vorig jaar, maar de klimaatdoelen zijn nog niet in zicht. De broeikasgasuitstoot in Nederland daalt naar verwachting met 38% tot 48% in 2030 ten opzichte
Lees verder
Over Energie-Nederland

Halen van reductiedoelen van 2030 vereist snelle besluitvorming en een consistent beleid – inbreng voor begrotingsbehandeling EZK

28 oktober 2021
Om de reductiedoelen van 2030 te behalen is een stevig en ambitieus beleid nodig. Energie-Nederland en haar leden onderschrijven dat er een grote opgave ligt om de verduurzaming van het energiesysteem te realiseren en zo klaar te maken voor een
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op de maatregelen van het kabinet voor de stijgende energierekening

21 oktober 2021
De hoge energieprijzen zorgen voor een stijging van de energierekening. Dat raakt huishoudens en bedrijven hard en het is begrijpelijk dat men hier bezorgd over is. Vereniging Energie-Nederland deelt deze zorgen en is daarom blij dat het kabinet heeft besloten
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt Routekaart Elektrificatie die de grote potentie van elektriciteit voor de industrie laat zien

14 oktober 2021
Vier stappen naar grootschalige inzet van duurzame elektriciteit in de industrie Voor 2030 is minimaal 30 TWh extra elektriciteit nodig voor de elektrificatie van de industrie en moet er 10 GW extra windenergie ontwikkeld worden op zee. Dit is dus
Lees verder

Reactie op eenzijdig beïndigen van energielevering

14 oktober 2021
Energie-Nederland krijgt veel vragen over het eenzijdig opzeggen van energie leveringscontracten door DGB en Enstroga. Deze energieleveranciers zijn geen lid van Energie-Nederland en we onderschrijven de reactie van ACM op het eenzijdig beëindigen van energielevering    
Lees verder

Ingrijpen in warmtetarieven onverstandig – inbreng Energie-Nederland voor Commissiedebat EZK

13 oktober 2021
De afgelopen weken staan in het teken van de stijgende energieprijzen. De stijgende energieprijzen raken huishoudens en bedrijven hard. Energie-Nederland waardeert de inzet van kabinet en kamer om de ergste gevolgen te verkleinen. De stijgende prijzen hebben ook gevolgen voor
Lees verder

Onderzoek weerlegt claim milieubeweging: Biomassa voldoet aan duurzaamheidseisen

7 oktober 2021
Onafhankelijk onderzoek van Indufor weerlegt de claim van milieuorga­ni­saties dat bio­massa uit Estland niet aan de duurzaamheidseisen zou voldoen. Deze claim werd geuit op basis van onderzoek uitgevoerd van SOMO. De energiebedrijven die biomassa mee­sto­ken, zijn niet bij het SOMO-onderzoek
Lees verder

Zienswijze Energie-Nederland op ontwerpbesluit congestiemanagement ACM

5 oktober 2021
Ontwerpbesluit congestiemanagement biedt afwegingskader voor netbeheerders om verzoeken voor transport te behandelen, maar moet worden aangepast om markt niet onnodig buiten werking te stellen. Energie-Nederland heeft een zienswijze ingediend naar aanleiding van het ontwerp codewijzigingsbesluit van ACM over congestiemanagement. Energie-Nederland
Lees verder

Prijsvorming op de Nederlandse gas- en elektriciteitsmarkt

30 september 2021
De energierekening stijgt door hoge energieprijzen op de groothandelsmarkt. Vrije prijsvorming betekent dat prijzen zullen stijgen in tijden van schaarste, dit is belangrijk voor leveringszekerheid. Net zo goed zullen er periodes zijn met lage prijzen. Wanneer consumenten kiezen voor een vaste prijs voor
Lees verder

Miljoenennota 2022: Grote stap in de goede richting, bestuurlijke lef nu nodig.

21 september 2021
Vandaag heeft demissionaire kabinet Rutte III de begroting voor 2022 gepresenteerd. Hierin werd duidelijk dat zij volgend jaar ruim 6,8 miljard euro extra uittrekt voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Het zal onder andere worden gebruikt voor investeringen in noodzakelijke
Lees verder

Cora van Nieuwenhuizen wordt nieuwe voorzitter Vereniging Energie-Nederland

31 augustus 2021
De Algemene Ledenvergadering van brancheorganisatie Vereniging Energie-Nederland heeft Cora van Nieuwenhuizen vanmorgen benoemd tot voorzitter. Zij zal op 1 oktober 2021 aantreden en neemt het stokje over van Medy van der Laan die 6 jaar aan het roer stond.
Lees verder

Energie-Nederland uit zorgen over Europese herziening biedzones

3 augustus 2021
Energie-Nederland is van mening dat bij de indeling in biedzones gekeken moet worden naar de goede werking van de markt als geheel. Het efficiënt managen van congesties is daarbij één aspect. Maar er is meer. Opsplitsing van biedzones leidt onherroepelijk tot lagere liquiditeit. Dat betekent dat het duurder wordt om risico’s af te dekken. Daarbij gaat het niet alleen om de day-ahead markten, maar zeker ook om de termijnmarkten en de intraday- en onbalansmarkten. Met name de marktintegratie van productie uit zon en wind zal moeilijker en dus duurder worden. Maar ook de werking van de retailmarkt ondervindt nadelen van een minder liquide groothandelsmarkt.
Lees verder