
Energieconsument
De rollen van consumenten en energieleveranciers veranderen. Burgers zijn naast consument steeds vaker ook producent (‘prosument’), bespaarder, investeerder en handelaar. Er ontstaan nieuwe collectieven en (online) platforms buiten de bestaande structuren. De “energieklant” bestaat niet meer. In plaats van energie, kopen mensen gemak en informatie. Energieleveranciers bedenken steeds nieuwe producten om consumenten hiervan te voorzien.
Energie-Nederland richt zich op de randvoorwaarden om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zijn de voorwaarden bij het leveren van energie helder? Heeft de consument inzicht in het energieverbruik? En voldoet de digitale infrastructuur voor de ontwikkeling van nieuwe producten?

Campagne ‘Het ware verhaal van het warmtenet’ voor groter draagvlak warmtetransitie
11 november 2020
Ontbijtsessie Het huis als bron van energie: Gedragsverandering altijd nodig bij verminderen energiebehoefte
27 oktober 2020
Medy van der Laan te gast bij Dutch Green Building Week
9 oktober 2020
20 Good practices in de warmtetransitie
7 september 2020
Nieuwe Warmtewet goede basis voor groei en innovatie in collectieve warmte
3 augustus 2020
Feiten en cijfers over de energietransitie
13 januari 2020
Workshop Renewable Heating and Cooling from the Dutch perspective
6 december 2019
Podcast ‘Blik op Energie’ over de verduurzaming thuis
6 december 2019
Leidraad voor transparante en toekomstbestendige organisatie van warmtenetten
29 november 2019
Interview Puk van Meegeren, Milieu Centraal: “Mensen willen wel isoleren maar ervaren keuzestress wat leidt tot uitstelgedrag.”
18 februari 2019
Nieuwe technologie, nieuwe energie: Aquathermie
24 januari 2019