Reactie Energie-Nederland op ‘Fit for 55’ pakket


Energie-Nederland steunt duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.

Den Haag, woensdag 14 juli – Vandaag publiceerde de Europese Commissie onder de naam Fit-For-55 diverse wetsvoorstellen om de Europese wetgeving in lijn te brengen met het Europese doel van 55% minder CO2 uitstoot in 2030. Dit uitgebreide pakket aan maatregelen vereist nadere analyse, maar Energie-Nederland is blij met deze duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.

Aanscherping van het ETS en de uitbreiding naar lucht- en scheepvaart
Energie-Nederland verwelkomt de aanscherping van het ETS en de uitbreiding naar lucht- en scheepvaart. Voor de sectoren elektriciteitsproductie en de industrie is het Europese ETS een centraal instrument. Dit Europees “cap & trade” systeem is al jaren de basis om de gestelde CO2 reductiedoelen op efficiënte wijze te bereiken en de transitie betaalbaar te houden. Tegelijkertijd blijft het van belang dat Nederland blijft sturen op stimulering van vraag naar hernieuwbaar opgewekte energie en versnelde uitrol van infrastructuur voor transport van elektriciteit, waterstof, groene gassen, CO2 en duurzame warmte.

Separaat emissiehandelssysteem voor transport en gebouwde omgeving
Ook wordt een tweede, separaat emissie handelssysteem voor transport en de gebouwde omgeving voorgesteld. Positief is dat het ervoor zorgt dat alle Europese broeikasgasemissies onder een koolstofbudget vallen. Daarmee is er een limiet aan de totale hoeveelheid CO2 die we als Europa kunnen uitstoten. Omdat hernieuwbare energie is vrijgesteld van dit handelssysteem, kunnen duurzame producten goedkoper worden aangeboden dan hun fossiele tegenhangers, en worden daarom aantrekkelijker voor consumenten.

Extra aandacht voor overlap
De overlap tussen het bestaande klimaatbeleid voor transport en gebouwde omgeving en dit nieuwe emissiehandelssysteem verdient extra aandacht. Op dit moment wordt er in de transportsector via verplichtingen en subsidies ingezet op de verkoop van steeds zuinigere en uiteindelijk volledig elektrische auto’s. In de gebouwde omgeving is afgesproken dat we de komende jaren via isolatie, warmtenetten en (hybride) warmtepompen overstappen van aardgas naar duurzame bronnen. Dit specifieke beleid per sector kan niet zomaar worden vervangen door een overkoepelend emissiehandelssysteem. Maatregelen die nu nog niet kosteneffectief zijn, moeten vanuit uitvoeringsoogpunt namelijk wel al nu worden genomen. Om die reden zullen beide systemen naast elkaar moeten blijven bestaan, en goed op elkaar worden afgestemd.
Het Nederlandse klimaatbeleid zal de prijsvorming op dit nieuwe ETS beïnvloeden. Hierdoor kan de sturende werking van dit tweede emissiehandelssysteem worden afgezwakt. Deze overlap en wisselwerking moeten onderkend worden. Regelmatige bijsturing en aanpassingen in het instrumentarium is onwenselijk.

Biomassa, onder strikte voorwaarden, noodzakelijk
De Europese Commissie vindt de verstandige inzet van biomassa voor energietoepassingen van groot belang voor het halen van de klimaatdoelen. Het nieuwe beleid moet ook tege­moet komen aan de grote zorgen die breed in de EU leven over deze inzet van biomassa.

De Commissie zet in op het gebruik van biomassa voor energie, alleen als het gaat om restproduct van de nieuwe bio-economie. Bosbouw is nodig om hout te produceren als grondstof, bijvoorbeeld voor de woningbouw om staal en beton te vervangen.
Kernpunten van de plannen zijn:

  • Bosbouwstrategie: 3 miljard bomen bijplanten (een gebied ter grootte van België).
  • Criteria voor biomassa worden verder aangescherpt in de REDII, gericht op een win-win: goed voor economie, goed voor energie en goed voor biodiversiteit. Overigens zijn de bestaande Nederlandse eisen aan biomassa al zeer scherp; dus de nieuwe eisen zullen naar verwachting beperkte invloed hebben.
  • Prikkels enigszins verlagen. Dat betekent: 1. wat lagere subsidies; 2. mogelijk aanpassing ETS (via accounting regels LULUCF, wat nu niet optimaal werkt). In de praktijk zou dit betekenen dat de ETS-factor voor geïmporteerde biomassa van buiten EU groter dan nul wordt. Voor Energie-Nederland is overigens onduidelijk hoe dat past binnen WTO-regels.

De voorstellen van de Europese Commissie gaan nu naar het Europees Parlement en de Raad van de EU. Die zullen de komende periode hun onderhandelingspositie bepalen. Daarna zullen de onderhandelingen plaatsvinden tussen de Commissie, de Raad en het Parlement om zo tot de definitieve wetsteksten te komen die moeten worden goedgekeurd door zowel de Raad als het Parlement. Een aantal van de voorstellen zullen direct van kracht zijn, terwijl andere wetten eerst in de Nederlandse wetgeving moeten worden vastgelegd. Energie-Nederland zal via zowel de Nederlandse overheid als het Europees Parlement de voor ons belangrijke punten onder de aandacht blijven brengen.

Gas package
Energie-Nederland kijkt daarnaast uit naar de voorstellen van de Commissie met betrekking tot aanpassing van regelgeving voor de interne markt voor aardgas om ook het gebruik van waterstof en andere vormen van groene gassen. Deze voorstellen zullen eind dit jaar gepresenteerd worden en zullen de randvoorwaarden zetten waarbinnen Nederland keuzes zal moeten maken. Energie-Nederland zet zich in voor een duidelijk kader voor regulering van en toegang tot nieuwe infrastructuur en een ontvlechting tussen gereguleerde infrastructuur enerzijds en productie, opslag, conversie en verbruik anderzijds.

Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++, vooral voor duurzame warmte

22 juli 2021
Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++ in 2022, vooral voor duurzame warmte.
Lees verder

Warmtetransitie in de gebouwde omgeving: tandje erbij echt nodig!

8 juli 2021
Op 6 juli presenteerde Maarten van Poelgeest, de voorzitter van het Uitvoeringsoverleg Gebouwde Omgeving, het Ecorys-rapport over de onrendabele top voor de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. De hoofdconclusie is helder: met het bestaande beleid komen we in 2030 uit op 1,7 MTon CO2-reductie, de helft van de 3,4 MTon uit het Klimaatakkoord. Er zijn dus extra stappen nodig om het doel te halen. “Een tandje erbij”, zegt Van Poelgeest. Verder is Energie-Nederland verheugd dat het rapport nadrukkelijk inzet op twee sporen: de wijkaanpak (of gebiedsgerichte aanpak) én het individuele spoor, waar vooral huiseigenaren worden verleid om verduurzamingsstappen te zetten, bijvoorbeeld op natuurlijke momenten als een verbouwing.
Lees verder

Energiebedrijven verbaasd over opzegging Convenant Duurzame Biomassa door vijf NGO’s

7 juli 2021
Reactie namens Energie-Nederland op het besluit van de Milieuorganisaties om uit het Coventant Duurzame Biomassa te stappen. We hebben vanochtend kennisgenomen van het concept-rapport dat door SOMO is opgesteld en het besluit van de milieuorganisaties om uit het Convenant Duurzame Biomassa te stappen. We zijn verbaasd dat dit niet eerder in de overleggen die we met elkaar hebben is voor besproken of aangekondigd.
Lees verder

Goed dat RES 1.0 er ligt. Nu aan de slag met de uitvoering.

5 juli 2021
Op 1 juli hebben 26 van de 30 RES-regio’s hun RES 1.0 ingediend. Daar hebben gemeenten, provincies en waterschappen hun goedkeuring gegeven. Een mooie mijlpaal. Want hiermee is een belangrijke afspraak uit het Klimaatakkoord ingevuld en zijn we weer een stap verder met het realiseren van de afgesproken 35 TWh hernieuwbare elektriciteitsopwekking op land in 2030. Daarnaast bevatten de RES’sen plannen op hoofdlijnen voor het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving.
Lees verder

Standaardwerk Zó werkt energie in Nederland zet de basis voor een stevig gesprek over de energietransitie

30 juni 2021
Vandaag verschijnt het standaardwerk ‘Zo werkt energie in Nederland’. Een initiatief van 21 partijen in en om de energiesector onder leiding van de Argumentenfabriek. In navolging van andere standaardwerken geeft Zó werkt energie in Nederland inzicht in de werking van ons energiesysteem met heldere visualisaties, overzichtelijke schema’s en bondige teksten. Het complexe energiesysteem in Nederland wordt teruggebracht tot de kern. Zo objectief en feitelijk mogelijk. Het standaardwerk is tot stand gekomen met de kennis van de 21 betrokken partners en vele deskundigen en een must have voor professionals die in en rondom de wereld van energie in Nederland (gaan) werken.
Lees verder

Selecties van bedrijven voor warmtenetten vereisen altijd transparante selectieprocedures

25 juni 2021
De ACM-notitie 'Marktmodellen warmte en rol netwerkbedrijven' van 24 juni is zeer duidelijk: bij de selectie van een integraal warmtebedrijf, een warmtenetbeheerder of een warmteleverancier moeten gemeenten een open, transparante en non-discriminatoire procedure doorlopen.
Lees verder

Vol inzetten op verdere verduurzaming gebouwde omgeving

22 juni 2021
Wij roepen het nieuwe kabinet op om vol in te zetten op de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Hoe gaan we dit bereiken?
Lees verder

Nederland klimaatneutraal in 2050, geen tijd te verliezen!

22 juni 2021
Nederlands klimaatneutraal in 2050. Voor deze ambitieuze doelstelling is geen tijd te verliezen. Daarom roept Energie-Nederland op tot 5 acties.
Lees verder

Eneco presenteert haar One Planet plan: ambitieus, concreet en extern gevalideerd

17 juni 2021
Eneco wil dat in 2035 de eigen activiteiten en de geleverde energie aan klanten klimaatneutraal zijn, om de opwarming van de aarde tot 1,5 graad Celsius te beperken en verantwoordelijkheid te nemen voor de volgende generaties. Daarvoor presenteert Eneco vandaag zijn One Planet plan met concrete acties, duidelijke investeringskeuzes en meetbare doelstellingen. Bijvoorbeeld het besluit om gascentrales om te bouwen of te sluiten. Of het stoppen met de verkoop van losse gasgestookte CV ketels, uiterlijk per 2025. In dit proces helpen wij alle klanten met betaalbare oplossingen. De ambitie is getoetst bij diverse stakeholders en de aannames onderliggend aan het plan zijn gevalideerd door Boston Consulting Group (BCG).
Lees verder

KVGN en Energie-Nederland sturen gezamenlijke aanbevelingen aan informateur Hamer

7 juni 2021
De voorzitters van KVGN en Energie-Nederland, Jan Willem van Hoogstraten en Medy van der Laan hebben gezamenlijk een brief aan informateur Mariette Hamer gestuurd waarin zij aanbevelingen doen om de klimaatdoelen van 2030 en 2050 te realiseren. Daarvoor is, vinden beide organisaties, een integrale visie op zowel het klimaatbeleid als de energievoorziening essentieel, aangevuld met daarbij passende ondersteunende instrumenten.
Lees verder

Actieagenda: 5 acties om nu vol in te zetten op de laagdrempelige energietransitie in de gebouwde omgeving

4 juni 2021
Met een actieagenda met daarin vijf acties doet Energie-Nederland de oproep om nú echt werk te maken van een laagdrempelige ener­gietransitie.
Lees verder

Oproep Energie-Nederland aan nieuw kabinet: De energietransitie vraagt om besturen met lef

4 juni 2021
Op 3 juni verstuurde Energie-Nederland een oproep aan een nieuw kabinet om de komende regeerperiode belangrijke besluiten te nemen die nodig zijn om de Klimaatdoelstellingen van 2030 te halen.
Lees verder