Reactie Energie-Nederland op ‘Fit for 55’ pakket


Energie-Nederland steunt duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.

Den Haag, woensdag 14 juli – Vandaag publiceerde de Europese Commissie onder de naam Fit-For-55 diverse wetsvoorstellen om de Europese wetgeving in lijn te brengen met het Europese doel van 55% minder CO2 uitstoot in 2030. Dit uitgebreide pakket aan maatregelen vereist nadere analyse, maar Energie-Nederland is blij met deze duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.

Aanscherping van het ETS en de uitbreiding naar lucht- en scheepvaart
Energie-Nederland verwelkomt de aanscherping van het ETS en de uitbreiding naar lucht- en scheepvaart. Voor de sectoren elektriciteitsproductie en de industrie is het Europese ETS een centraal instrument. Dit Europees “cap & trade” systeem is al jaren de basis om de gestelde CO2 reductiedoelen op efficiënte wijze te bereiken en de transitie betaalbaar te houden. Tegelijkertijd blijft het van belang dat Nederland blijft sturen op stimulering van vraag naar hernieuwbaar opgewekte energie en versnelde uitrol van infrastructuur voor transport van elektriciteit, waterstof, groene gassen, CO2 en duurzame warmte.

Separaat emissiehandelssysteem voor transport en gebouwde omgeving
Ook wordt een tweede, separaat emissie handelssysteem voor transport en de gebouwde omgeving voorgesteld. Positief is dat het ervoor zorgt dat alle Europese broeikasgasemissies onder een koolstofbudget vallen. Daarmee is er een limiet aan de totale hoeveelheid CO2 die we als Europa kunnen uitstoten. Omdat hernieuwbare energie is vrijgesteld van dit handelssysteem, kunnen duurzame producten goedkoper worden aangeboden dan hun fossiele tegenhangers, en worden daarom aantrekkelijker voor consumenten.

Extra aandacht voor overlap
De overlap tussen het bestaande klimaatbeleid voor transport en gebouwde omgeving en dit nieuwe emissiehandelssysteem verdient extra aandacht. Op dit moment wordt er in de transportsector via verplichtingen en subsidies ingezet op de verkoop van steeds zuinigere en uiteindelijk volledig elektrische auto’s. In de gebouwde omgeving is afgesproken dat we de komende jaren via isolatie, warmtenetten en (hybride) warmtepompen overstappen van aardgas naar duurzame bronnen. Dit specifieke beleid per sector kan niet zomaar worden vervangen door een overkoepelend emissiehandelssysteem. Maatregelen die nu nog niet kosteneffectief zijn, moeten vanuit uitvoeringsoogpunt namelijk wel al nu worden genomen. Om die reden zullen beide systemen naast elkaar moeten blijven bestaan, en goed op elkaar worden afgestemd.
Het Nederlandse klimaatbeleid zal de prijsvorming op dit nieuwe ETS beïnvloeden. Hierdoor kan de sturende werking van dit tweede emissiehandelssysteem worden afgezwakt. Deze overlap en wisselwerking moeten onderkend worden. Regelmatige bijsturing en aanpassingen in het instrumentarium is onwenselijk.

Biomassa, onder strikte voorwaarden, noodzakelijk
De Europese Commissie vindt de verstandige inzet van biomassa voor energietoepassingen van groot belang voor het halen van de klimaatdoelen. Het nieuwe beleid moet ook tege­moet komen aan de grote zorgen die breed in de EU leven over deze inzet van biomassa.

De Commissie zet in op het gebruik van biomassa voor energie, alleen als het gaat om restproduct van de nieuwe bio-economie. Bosbouw is nodig om hout te produceren als grondstof, bijvoorbeeld voor de woningbouw om staal en beton te vervangen.
Kernpunten van de plannen zijn:

  • Bosbouwstrategie: 3 miljard bomen bijplanten (een gebied ter grootte van België).
  • Criteria voor biomassa worden verder aangescherpt in de REDII, gericht op een win-win: goed voor economie, goed voor energie en goed voor biodiversiteit. Overigens zijn de bestaande Nederlandse eisen aan biomassa al zeer scherp; dus de nieuwe eisen zullen naar verwachting beperkte invloed hebben.
  • Prikkels enigszins verlagen. Dat betekent: 1. wat lagere subsidies; 2. mogelijk aanpassing ETS (via accounting regels LULUCF, wat nu niet optimaal werkt). In de praktijk zou dit betekenen dat de ETS-factor voor geïmporteerde biomassa van buiten EU groter dan nul wordt. Voor Energie-Nederland is overigens onduidelijk hoe dat past binnen WTO-regels.

De voorstellen van de Europese Commissie gaan nu naar het Europees Parlement en de Raad van de EU. Die zullen de komende periode hun onderhandelingspositie bepalen. Daarna zullen de onderhandelingen plaatsvinden tussen de Commissie, de Raad en het Parlement om zo tot de definitieve wetsteksten te komen die moeten worden goedgekeurd door zowel de Raad als het Parlement. Een aantal van de voorstellen zullen direct van kracht zijn, terwijl andere wetten eerst in de Nederlandse wetgeving moeten worden vastgelegd. Energie-Nederland zal via zowel de Nederlandse overheid als het Europees Parlement de voor ons belangrijke punten onder de aandacht blijven brengen.

Gas package
Energie-Nederland kijkt daarnaast uit naar de voorstellen van de Commissie met betrekking tot aanpassing van regelgeving voor de interne markt voor aardgas om ook het gebruik van waterstof en andere vormen van groene gassen. Deze voorstellen zullen eind dit jaar gepresenteerd worden en zullen de randvoorwaarden zetten waarbinnen Nederland keuzes zal moeten maken. Energie-Nederland zet zich in voor een duidelijk kader voor regulering van en toegang tot nieuwe infrastructuur en een ontvlechting tussen gereguleerde infrastructuur enerzijds en productie, opslag, conversie en verbruik anderzijds.

Energie-Nederland

Meld je aan voor onze reeks online ontbijtsessies “De uitdagingen van de energietransitie vragen om slimme oplossingen van de markt”

8 november 2021
De energietransitie is in volle gang en de plannen zijn ambitieus. Hoe zorgen we dat we deze plannen gaan realiseren? En hoe voorkomen we vertragingen? In deze nieuwe reeks online ontbijtsessies focussen we op een aantal grote uitdagingen en initiatieven en
Lees verder

KEV toont vooruitgang, maar klimaatdoelen zijn nog niet in zicht

4 november 2021
De conclusie van de Klimaat- en Energieverkenning 2021 is helder: Nederland boekt vooruitgang vergeleken met vorig jaar, maar de klimaatdoelen zijn nog niet in zicht. De broeikasgasuitstoot in Nederland daalt naar verwachting met 38% tot 48% in 2030 ten opzichte
Lees verder
Over Energie-Nederland

Halen van reductiedoelen van 2030 vereist snelle besluitvorming en een consistent beleid – inbreng voor begrotingsbehandeling EZK

28 oktober 2021
Om de reductiedoelen van 2030 te behalen is een stevig en ambitieus beleid nodig. Energie-Nederland en haar leden onderschrijven dat er een grote opgave ligt om de verduurzaming van het energiesysteem te realiseren en zo klaar te maken voor een
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op de maatregelen van het kabinet voor de stijgende energierekening

21 oktober 2021
De hoge energieprijzen zorgen voor een stijging van de energierekening. Dat raakt huishoudens en bedrijven hard en het is begrijpelijk dat men hier bezorgd over is. Vereniging Energie-Nederland deelt deze zorgen en is daarom blij dat het kabinet heeft besloten
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt Routekaart Elektrificatie die de grote potentie van elektriciteit voor de industrie laat zien

14 oktober 2021
Vier stappen naar grootschalige inzet van duurzame elektriciteit in de industrie Voor 2030 is minimaal 30 TWh extra elektriciteit nodig voor de elektrificatie van de industrie en moet er 10 GW extra windenergie ontwikkeld worden op zee. Dit is dus
Lees verder

Reactie op eenzijdig beïndigen van energielevering

14 oktober 2021
Energie-Nederland krijgt veel vragen over het eenzijdig opzeggen van energie leveringscontracten door DGB en Enstroga. Deze energieleveranciers zijn geen lid van Energie-Nederland en we onderschrijven de reactie van ACM op het eenzijdig beëindigen van energielevering    
Lees verder

Ingrijpen in warmtetarieven onverstandig – inbreng Energie-Nederland voor Commissiedebat EZK

13 oktober 2021
De afgelopen weken staan in het teken van de stijgende energieprijzen. De stijgende energieprijzen raken huishoudens en bedrijven hard. Energie-Nederland waardeert de inzet van kabinet en kamer om de ergste gevolgen te verkleinen. De stijgende prijzen hebben ook gevolgen voor
Lees verder

Zienswijze Energie-Nederland op ontwerpbesluit congestiemanagement ACM

5 oktober 2021
Ontwerpbesluit congestiemanagement biedt afwegingskader voor netbeheerders om verzoeken voor transport te behandelen, maar moet worden aangepast om markt niet onnodig buiten werking te stellen. Energie-Nederland heeft een zienswijze ingediend naar aanleiding van het ontwerp codewijzigingsbesluit van ACM over congestiemanagement. Energie-Nederland
Lees verder

Prijsvorming op de Nederlandse gas- en elektriciteitsmarkt

30 september 2021
De energierekening stijgt door hoge energieprijzen op de groothandelsmarkt. Vrije prijsvorming betekent dat prijzen zullen stijgen in tijden van schaarste, dit is belangrijk voor leveringszekerheid. Net zo goed zullen er periodes zijn met lage prijzen. Wanneer consumenten kiezen voor een vaste prijs voor
Lees verder

Miljoenennota 2022: Grote stap in de goede richting, bestuurlijke lef nu nodig.

21 september 2021
Vandaag heeft demissionaire kabinet Rutte III de begroting voor 2022 gepresenteerd. Hierin werd duidelijk dat zij volgend jaar ruim 6,8 miljard euro extra uittrekt voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Het zal onder andere worden gebruikt voor investeringen in noodzakelijke
Lees verder
Nationaal Isolatieprogramma

Isoleren moet sneller, slimmer en socialer

13 september 2021
Het Nederlandse isolatiebeleid moet op de schop: het isoleren van woningen moet sneller, slimmer en socialer. ChristenUnie, CDA en GroenLinks, ondersteund door maatschappelijke partners NVDE, Natuur & Milieu, Consumentenbond, Koninklijke Bouwend Nederland, Energie Nederland, Techniek Nederland en VENIN,  slaan de
Lees verder

Cora van Nieuwenhuizen wordt nieuwe voorzitter Vereniging Energie-Nederland

31 augustus 2021
De Algemene Ledenvergadering van brancheorganisatie Vereniging Energie-Nederland heeft Cora van Nieuwenhuizen vanmorgen benoemd tot voorzitter. Zij zal op 1 oktober 2021 aantreden en neemt het stokje over van Medy van der Laan die 6 jaar aan het roer stond.
Lees verder