Reactie Energie-Nederland op ‘Fit for 55’ pakket


Energie-Nederland steunt duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.

Den Haag, woensdag 14 juli – Vandaag publiceerde de Europese Commissie onder de naam Fit-For-55 diverse wetsvoorstellen om de Europese wetgeving in lijn te brengen met het Europese doel van 55% minder CO2 uitstoot in 2030. Dit uitgebreide pakket aan maatregelen vereist nadere analyse, maar Energie-Nederland is blij met deze duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.

Aanscherping van het ETS en de uitbreiding naar lucht- en scheepvaart
Energie-Nederland verwelkomt de aanscherping van het ETS en de uitbreiding naar lucht- en scheepvaart. Voor de sectoren elektriciteitsproductie en de industrie is het Europese ETS een centraal instrument. Dit Europees “cap & trade” systeem is al jaren de basis om de gestelde CO2 reductiedoelen op efficiënte wijze te bereiken en de transitie betaalbaar te houden. Tegelijkertijd blijft het van belang dat Nederland blijft sturen op stimulering van vraag naar hernieuwbaar opgewekte energie en versnelde uitrol van infrastructuur voor transport van elektriciteit, waterstof, groene gassen, CO2 en duurzame warmte.

Separaat emissiehandelssysteem voor transport en gebouwde omgeving
Ook wordt een tweede, separaat emissie handelssysteem voor transport en de gebouwde omgeving voorgesteld. Positief is dat het ervoor zorgt dat alle Europese broeikasgasemissies onder een koolstofbudget vallen. Daarmee is er een limiet aan de totale hoeveelheid CO2 die we als Europa kunnen uitstoten. Omdat hernieuwbare energie is vrijgesteld van dit handelssysteem, kunnen duurzame producten goedkoper worden aangeboden dan hun fossiele tegenhangers, en worden daarom aantrekkelijker voor consumenten.

Extra aandacht voor overlap
De overlap tussen het bestaande klimaatbeleid voor transport en gebouwde omgeving en dit nieuwe emissiehandelssysteem verdient extra aandacht. Op dit moment wordt er in de transportsector via verplichtingen en subsidies ingezet op de verkoop van steeds zuinigere en uiteindelijk volledig elektrische auto’s. In de gebouwde omgeving is afgesproken dat we de komende jaren via isolatie, warmtenetten en (hybride) warmtepompen overstappen van aardgas naar duurzame bronnen. Dit specifieke beleid per sector kan niet zomaar worden vervangen door een overkoepelend emissiehandelssysteem. Maatregelen die nu nog niet kosteneffectief zijn, moeten vanuit uitvoeringsoogpunt namelijk wel al nu worden genomen. Om die reden zullen beide systemen naast elkaar moeten blijven bestaan, en goed op elkaar worden afgestemd.
Het Nederlandse klimaatbeleid zal de prijsvorming op dit nieuwe ETS beïnvloeden. Hierdoor kan de sturende werking van dit tweede emissiehandelssysteem worden afgezwakt. Deze overlap en wisselwerking moeten onderkend worden. Regelmatige bijsturing en aanpassingen in het instrumentarium is onwenselijk.

Biomassa, onder strikte voorwaarden, noodzakelijk
De Europese Commissie vindt de verstandige inzet van biomassa voor energietoepassingen van groot belang voor het halen van de klimaatdoelen. Het nieuwe beleid moet ook tege­moet komen aan de grote zorgen die breed in de EU leven over deze inzet van biomassa.

De Commissie zet in op het gebruik van biomassa voor energie, alleen als het gaat om restproduct van de nieuwe bio-economie. Bosbouw is nodig om hout te produceren als grondstof, bijvoorbeeld voor de woningbouw om staal en beton te vervangen.
Kernpunten van de plannen zijn:

  • Bosbouwstrategie: 3 miljard bomen bijplanten (een gebied ter grootte van België).
  • Criteria voor biomassa worden verder aangescherpt in de REDII, gericht op een win-win: goed voor economie, goed voor energie en goed voor biodiversiteit. Overigens zijn de bestaande Nederlandse eisen aan biomassa al zeer scherp; dus de nieuwe eisen zullen naar verwachting beperkte invloed hebben.
  • Prikkels enigszins verlagen. Dat betekent: 1. wat lagere subsidies; 2. mogelijk aanpassing ETS (via accounting regels LULUCF, wat nu niet optimaal werkt). In de praktijk zou dit betekenen dat de ETS-factor voor geïmporteerde biomassa van buiten EU groter dan nul wordt. Voor Energie-Nederland is overigens onduidelijk hoe dat past binnen WTO-regels.

De voorstellen van de Europese Commissie gaan nu naar het Europees Parlement en de Raad van de EU. Die zullen de komende periode hun onderhandelingspositie bepalen. Daarna zullen de onderhandelingen plaatsvinden tussen de Commissie, de Raad en het Parlement om zo tot de definitieve wetsteksten te komen die moeten worden goedgekeurd door zowel de Raad als het Parlement. Een aantal van de voorstellen zullen direct van kracht zijn, terwijl andere wetten eerst in de Nederlandse wetgeving moeten worden vastgelegd. Energie-Nederland zal via zowel de Nederlandse overheid als het Europees Parlement de voor ons belangrijke punten onder de aandacht blijven brengen.

Gas package
Energie-Nederland kijkt daarnaast uit naar de voorstellen van de Commissie met betrekking tot aanpassing van regelgeving voor de interne markt voor aardgas om ook het gebruik van waterstof en andere vormen van groene gassen. Deze voorstellen zullen eind dit jaar gepresenteerd worden en zullen de randvoorwaarden zetten waarbinnen Nederland keuzes zal moeten maken. Energie-Nederland zet zich in voor een duidelijk kader voor regulering van en toegang tot nieuwe infrastructuur en een ontvlechting tussen gereguleerde infrastructuur enerzijds en productie, opslag, conversie en verbruik anderzijds.

Gazprom en Wingas niet langer lid Vereniging Energie-Nederland

25 februari 2022
In lijn met de algemene internationale maatregelen heeft het bestuur van Vereniging Energie-Nederland vanmorgen besloten het lidmaatschap van de Vereniging op te zeggen van Gazprom en Wingas. In de huidige situatie is hun deelname niet verenigbaar met de belangen van
Lees verder

Energie-Nederland vernieuwt convenant met NVVK

24 februari 2022
Snel schuldenrust, slimme procedures rond schuldregelingen en lagere administratieve lasten: dat biedt het nieuwe convenant dat Vereniging Energie-Nederland namens haar leden afsloot met de NVVK. Juist in een periode dat de energieprijzen stijgen is dit een welkome stap voor financiële
Lees verder

Congestiemanagement: het elektriciteitsnet beter benutten

16 februari 2022
Wat is congestiemanagement? En waarom is het een essentieel onderdeel om het elektriciteitsnet beter te benutten en zo de energietransitie te versnellen? Achtergrond Er is beperkte transportcapaciteit op het elektriciteitsnet. In grote delen van het land wordt geen duurzame productie
Lees verder

Naar een toekomstbestendige energiebelasting

10 februari 2022
Voor een effectieve en efficiënte energietransitie zijn financiering en de prijs van energie belangrijke randvoorwaarden. Zowel in Nederland als in Europa zijn de belasting en toeslagen op energie door de samenhang met de energietransitie en betaalbaarheid onderwerp van gesprek. In dit
Lees verder

Breed actieteam aan de slag met grootste knelpunten stroomnet

28 januari 2022
Bedrijfsleven, energiesector en overheden vragen minister om Stimuleringsprogramma om vaart te houden in energietransitie: Breed actieteam aan de slag met grootste knelpunten stroomnet Een brede coalitie* van 14 partijen- ondernemers, overheden en netbeheerders – wil de komende kabinetsperiode structurele oplossingen realiseren
Lees verder

Versnellen van elektrificatie in de industrie is een topprioriteit

20 januari 2022
Vandaag is de Routekaart Elektrificatie toegelicht aan de Tweede Kamer. Het Coalitieakkoord zet fors in op het stimuleren van het aanbod hernieuwbare energie. Het is belangrijk om de vraag naar duurzame elektriciteit ook te vergroten, zodat investeren in duurzame opwek
Lees verder

Fijne feestdagen namens Energie-Nederland

23 december 2021
Het team van Energie-Nederland wenst u fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!
Lees verder

Hogere warmtetarieven in 2022 door hogere energieprijzen

23 december 2021
Op 23 december 2021 maakte ACM de maximum warmtetarieven voor het jaar 2022 bekend. Energie-Nederland licht in dit artikel toe hoe de warmtetarieven tot stand komen. In Nederland is zo’n 5% van de huishoudens aangesloten op een warmtenet. Veel van
Lees verder

Voorstel maatregelen voor een robuuste retailmarkt

22 december 2021
De prijzen voor energie zijn de afgelopen tijd flink gestegen. De hoge prijzen op de groothandelsmarkten voor gas en elektriciteit zijn een uitdaging voor energieleveranciers. In het geval van een (aanhoudende) koude winterperiode in combinatie met de huidige prijspieken op
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op coalitieakkoord

16 december 2021
Het coalitieakkoord is ambitieus. Nederland wil koploper zijn in Europa bij het tegengaan van de opwarming van de aarde en heeft daarvoor stevige doelen gesteld; vóór 2030 een minimale CO2-reductie van 55%. Ze richt haar beleid zelfs op 60% reductie
Lees verder

Energie-Nederland en de ACM maken afspraken over energiecontracten met dynamische prijzen

15 december 2021
Vereniging Energie-Nederland heeft samen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afspraken gemaakt over leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen. Deze afspraken zijn opgenomen in een aanvullende verklaring bij de Gedragscode Consument en Energieleverancier en gaan over de manier waarop energieleveranciers klanten
Lees verder

Ambitieuze klimaatplannen van RES’en lijken haalbaar

9 december 2021
Het Nationaal Programma RES geeft in de “foto” die zij vandaag publiceert een duidelijk beeld van waar de energieregio’s staan in het proces naar 2030. Maatschappelijke partners, ondernemers, bewoners en andere betrokkenen hebben de afgelopen jaren veel werk verricht binnen
Lees verder