Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving

Samenvatting reactie Energie-Nederland op E-wet:

Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving
Energie-Nederland juicht het toe dat de Elektriciteits- en Gaswet worden samengevoegd, gemoderniseerd en aangepast aan de Richtlijnen en Verordeningen van het EU Clean Energy Package. Met het wetsvoorstel wordt op veel punten een structurele verbetering en actualisering van de regelgeving gerealiseerd. Deze nieuwe wet draagt bij aan de energietransitie en stimuleert een schone, CO2- arme energievoorziening die ruimtelijk inpasbaar, veilig, betrouwbaar en betaalbaar is. Energie-Nederland is blij dat een aantal onderwerpen goed is opgepakt.

  • Belangrijk is dat onderkend wordt dat, met de volwassen energiemarkt die Nederland kent, enige vorm van prijsregulering overbodig is geworden.
  • Het consequent beleggen van de balansverantwoordelijkheid bij alle marktdeelnemers maakt dat het toerekenen van kosten vanuit het energiesysteem overzichtelijk en eenduidig blijft.
  • De bevestiging van de faciliterende rol van de netbeheerder ten behoeve van de marktdeelnemers onderstreept dat de markt(werking) het uitgangspunt is voor het organiseren van het netwerk. Het niet langer weigeren van transportcapaciteit, maar het slechts uitstellen van beschikbaar stellen van transportcapaciteit, is daar een goed voorbeeld van. Zo is het ook belangrijk dat aan de gecreëerde mogelijkheid voor cascadering van de gastransportkosten daadwerkelijk uitvoering wordt gegeven.
  • De onderliggende structuur voor het delen van gegevens, voor zowel systeemprocessen als het delen van gegevens door de eindafnemer, legt een goede basis om binnen de sector de governance hiervoor verder vorm te geven.

Belangrijkste opmerkingen en zorgen
In het wetsvoorstel vallen een aantal zaken op die volgens Energie-Nederland leiden tot onduidelijkheid en complexiteit en daarom nog enige aanpassing behoeven.

  • De toename van administratieve lasten die wordt veroorzaakt door het nieuwe begrippenkader voor eindafnemers. Energie-Nederland pleit ervoor om de verantwoordelijkheid voor de vaststelling van de aard van de eindafnemer bij de eindafnemer zelf te laten.
  • In Nederland zijn de balanshandhaving en de onbalansmarkt onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het gebruik van de verschillende rollen in het wetsvoorstel wekt verwarring, doordat de rollen gekoppeld worden aan een bepaalde activiteit. Het is transparanter om de generieke term “marktdeelnemer” te gebruiken.
  • Aanscherping van het regime voor het investeren door systeembeheerders in hun systemen om schaarste en congestie te voorkomen is noodzakelijk. De regels voor investeringsplannen moeten meer prikkels bevatten voor de daadwerkelijke uitvoering van de plannen. Inbreng vanuit de markt en een periodieke evaluatie van de uitvoering moeten daarom een plek in de Energiewet krijgen.
  • De onafhankelijke aansturing en uitvoering van de taak van de gegevensuitwisselingsentiteit moet beter onderbouwd worden.
  • Energie-Nederland maakt zich zorgen over de rechtsbescherming en rechtszekerheid. Deze zorgen zijn gebaseerd op het feit dat de inhoud van de hier bedoelde regels en codes vaak uitermate technisch van aard is. Daarnaast hebben deze regels en codes een aanzienlijke invloed op het reilen en zeilen van de energiemarkt.

Volledige reactie Energie-Nederland
De volledige reactie van Energie-Nederland op de consultatie van de Energiewet is hier te vinden. U kunt de volledige reactie ook direct downloaden:

Reactie internetconsultatie E-wet Energie-Nederland-1

Reactie op eenzijdig beïndigen van energielevering

14 oktober 2021
Energie-Nederland krijgt veel vragen over het eenzijdig opzeggen van energie leveringscontracten door DGB. Deze energieleverancier is geen lid van Energie-Nederland en we onderschrijven de reactie van ACM op het eenzijdig beëindigen van energielevering    
Lees verder

Ingrijpen in warmtetarieven onverstandig – inbreng Energie-Nederland voor Commissiedebat EZK

13 oktober 2021
De afgelopen weken staan in het teken van de stijgende energieprijzen. De stijgende energieprijzen raken huishoudens en bedrijven hard. Energie-Nederland waardeert de inzet van kabinet en kamer om de ergste gevolgen te verkleinen. De stijgende prijzen hebben ook gevolgen voor
Lees verder

Zienswijze Energie-Nederland op ontwerpbesluit congestiemanagement ACM

5 oktober 2021
Ontwerpbesluit congestiemanagement biedt afwegingskader voor netbeheerders om verzoeken voor transport te behandelen, maar moet worden aangepast om markt niet onnodig buiten werking te stellen. Energie-Nederland heeft een zienswijze ingediend naar aanleiding van het ontwerp codewijzigingsbesluit van ACM over congestiemanagement. Energie-Nederland
Lees verder

Prijsvorming op de Nederlandse gas- en elektriciteitsmarkt

30 september 2021
De energierekening stijgt door hoge energieprijzen op de groothandelsmarkt. Vrije prijsvorming betekent dat prijzen zullen stijgen in tijden van schaarste, dit is belangrijk voor leveringszekerheid. Net zo goed zullen er periodes zijn met lage prijzen. Wanneer consumenten kiezen voor een vaste prijs voor
Lees verder

Miljoenennota 2022: Grote stap in de goede richting, bestuurlijke lef nu nodig.

21 september 2021
Vandaag heeft demissionaire kabinet Rutte III de begroting voor 2022 gepresenteerd. Hierin werd duidelijk dat zij volgend jaar ruim 6,8 miljard euro extra uittrekt voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Het zal onder andere worden gebruikt voor investeringen in noodzakelijke
Lees verder

Cora van Nieuwenhuizen wordt nieuwe voorzitter Vereniging Energie-Nederland

31 augustus 2021
De Algemene Ledenvergadering van brancheorganisatie Vereniging Energie-Nederland heeft Cora van Nieuwenhuizen vanmorgen benoemd tot voorzitter. Zij zal op 1 oktober 2021 aantreden en neemt het stokje over van Medy van der Laan die 6 jaar aan het roer stond.
Lees verder

Energie-Nederland uit zorgen over Europese herziening biedzones

3 augustus 2021
Energie-Nederland is van mening dat bij de indeling in biedzones gekeken moet worden naar de goede werking van de markt als geheel. Het efficiënt managen van congesties is daarbij één aspect. Maar er is meer. Opsplitsing van biedzones leidt onherroepelijk tot lagere liquiditeit. Dat betekent dat het duurder wordt om risico’s af te dekken. Daarbij gaat het niet alleen om de day-ahead markten, maar zeker ook om de termijnmarkten en de intraday- en onbalansmarkten. Met name de marktintegratie van productie uit zon en wind zal moeilijker en dus duurder worden. Maar ook de werking van de retailmarkt ondervindt nadelen van een minder liquide groothandelsmarkt.
Lees verder

Oproep aan informateur Hamer: behalen klimaatdoelen vraagt investeren in mensen, scholing en arbeidsmarkt

27 juli 2021
Het grote tekort aan technische vakkrachten vormt een belemmering voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Om dit risico te onderstrepen hebben de WENB en brancheverenigingen van de energiesector een dringende oproep gedaan aan informateur Hamer. De energiesector en werkgeversvereniging WENB
Lees verder

Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++, vooral voor duurzame warmte

22 juli 2021
Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++ in 2022, vooral voor duurzame warmte.
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op ‘Fit for 55’ pakket

14 juli 2021
De Europese Commissie publiceert onder de naam Fit-For-55 diverse wetsvoorstellen om de Europese wetgeving in lijn te brengen met het Europese doel van 55% minder CO2 uitstoot in 2030. Energie-Nederland steunt de duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.
Lees verder

Energiebedrijven verbaasd over opzegging Convenant Duurzame Biomassa door vijf NGO’s

7 juli 2021
Reactie namens Energie-Nederland op het besluit van de Milieuorganisaties om uit het Coventant Duurzame Biomassa te stappen. We hebben vanochtend kennisgenomen van het concept-rapport dat door SOMO is opgesteld en het besluit van de milieuorganisaties om uit het Convenant Duurzame Biomassa te stappen. We zijn verbaasd dat dit niet eerder in de overleggen die we met elkaar hebben is voor besproken of aangekondigd.
Lees verder

Goed dat RES 1.0 er ligt. Nu aan de slag met de uitvoering.

5 juli 2021
Op 1 juli hebben 26 van de 30 RES-regio’s hun RES 1.0 ingediend. Daar hebben gemeenten, provincies en waterschappen hun goedkeuring gegeven. Een mooie mijlpaal. Want hiermee is een belangrijke afspraak uit het Klimaatakkoord ingevuld en zijn we weer een stap verder met het realiseren van de afgesproken 35 TWh hernieuwbare elektriciteitsopwekking op land in 2030. Daarnaast bevatten de RES’sen plannen op hoofdlijnen voor het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving.
Lees verder