Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving

Samenvatting reactie Energie-Nederland op E-wet:

Energie-Nederland steunt verbetering en actualisering van energieregelgeving
Energie-Nederland juicht het toe dat de Elektriciteits- en Gaswet worden samengevoegd, gemoderniseerd en aangepast aan de Richtlijnen en Verordeningen van het EU Clean Energy Package. Met het wetsvoorstel wordt op veel punten een structurele verbetering en actualisering van de regelgeving gerealiseerd. Deze nieuwe wet draagt bij aan de energietransitie en stimuleert een schone, CO2- arme energievoorziening die ruimtelijk inpasbaar, veilig, betrouwbaar en betaalbaar is. Energie-Nederland is blij dat een aantal onderwerpen goed is opgepakt.

  • Belangrijk is dat onderkend wordt dat, met de volwassen energiemarkt die Nederland kent, enige vorm van prijsregulering overbodig is geworden.
  • Het consequent beleggen van de balansverantwoordelijkheid bij alle marktdeelnemers maakt dat het toerekenen van kosten vanuit het energiesysteem overzichtelijk en eenduidig blijft.
  • De bevestiging van de faciliterende rol van de netbeheerder ten behoeve van de marktdeelnemers onderstreept dat de markt(werking) het uitgangspunt is voor het organiseren van het netwerk. Het niet langer weigeren van transportcapaciteit, maar het slechts uitstellen van beschikbaar stellen van transportcapaciteit, is daar een goed voorbeeld van. Zo is het ook belangrijk dat aan de gecreëerde mogelijkheid voor cascadering van de gastransportkosten daadwerkelijk uitvoering wordt gegeven.
  • De onderliggende structuur voor het delen van gegevens, voor zowel systeemprocessen als het delen van gegevens door de eindafnemer, legt een goede basis om binnen de sector de governance hiervoor verder vorm te geven.

Belangrijkste opmerkingen en zorgen
In het wetsvoorstel vallen een aantal zaken op die volgens Energie-Nederland leiden tot onduidelijkheid en complexiteit en daarom nog enige aanpassing behoeven.

  • De toename van administratieve lasten die wordt veroorzaakt door het nieuwe begrippenkader voor eindafnemers. Energie-Nederland pleit ervoor om de verantwoordelijkheid voor de vaststelling van de aard van de eindafnemer bij de eindafnemer zelf te laten.
  • In Nederland zijn de balanshandhaving en de onbalansmarkt onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het gebruik van de verschillende rollen in het wetsvoorstel wekt verwarring, doordat de rollen gekoppeld worden aan een bepaalde activiteit. Het is transparanter om de generieke term “marktdeelnemer” te gebruiken.
  • Aanscherping van het regime voor het investeren door systeembeheerders in hun systemen om schaarste en congestie te voorkomen is noodzakelijk. De regels voor investeringsplannen moeten meer prikkels bevatten voor de daadwerkelijke uitvoering van de plannen. Inbreng vanuit de markt en een periodieke evaluatie van de uitvoering moeten daarom een plek in de Energiewet krijgen.
  • De onafhankelijke aansturing en uitvoering van de taak van de gegevensuitwisselingsentiteit moet beter onderbouwd worden.
  • Energie-Nederland maakt zich zorgen over de rechtsbescherming en rechtszekerheid. Deze zorgen zijn gebaseerd op het feit dat de inhoud van de hier bedoelde regels en codes vaak uitermate technisch van aard is. Daarnaast hebben deze regels en codes een aanzienlijke invloed op het reilen en zeilen van de energiemarkt.

Volledige reactie Energie-Nederland
De volledige reactie van Energie-Nederland op de consultatie van de Energiewet is hier te vinden. U kunt de volledige reactie ook direct downloaden:

Reactie internetconsultatie E-wet Energie-Nederland-1

5 Vragen aan Niels Redeker over ‘Bestemming Parijs, wegwijzer voor klimaatkeuzes’

17 februari 2021
Een nieuw kabinet moet besluiten nemen hoe Nederland het door de EU aangescherpte klimaatdoel, van 49 naar 55 procent CO2 reductie in 2030 gaat bereiken. In het rapport ‘Bestemming Parijs: wegwijzer voor klimaatkeuzes’ presenteert een ambtelijke studiegroep de mogelijkheden om de klimaatdoelen te halen. Energie-Nederland ging in gesprek met Niels Redeker, plaatsvervangend directeur Klimaat bij het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat over de inhoud van het rapport.
Lees verder

Energie-Nederland steunt integrale aanpak en ondertekent actieagenda wonen

17 februari 2021
Energie-Nederland ondertekent actieagenda wonen: samen werken aan goed en duurzaam wonen De komende tien jaar 1 miljoen huizen bouwen, zodat er meer betaalbare huur- en koopwoningen beschikbaar komen. Voor starters en doorstromers en voor alle inkomens en generaties. Samen de
Lees verder

Ontbijtsessie: Uitdagingen Regionale Energiestrategie (RES) na 2030

26 januari 2021
Op dit moment zijn veel regio’s druk bezig met het afmaken van de RES 1.0, welke op 21 juli 2021 aangeboden zullen worden aan het NP RES. Maar, voor welke uitdagingen staan we als we doorkijken na 2030? Energie-Nederland bracht tijdens de ontbijtsessie van 26 januari 2021 drie sprekers bij elkaar om verder in te gaan op dit onderwerp. Hoe denken zij over de uitdagingen die ons na 2030 te wachten staan?
Lees verder

Update: Gevolgen avondklok voor energie- en warmtesector

22 januari 2021
Gisteren is door de Tweede Kamer ingestemd met het invoeren van een avondklok; een verbod om buiten te zijn tussen 21.00 en 04.30. De avondklok gaat in vanaf zaterdag 23 januari tot en met 9 februari. In dit bericht vindt u meer informatie over wat deze avondklok betekent voor werknemers in de energie- en warmtesector
Lees verder

Verkiezingen 2021: Overzicht standpunten politieke partijen energietransitie

13 januari 2021
Op 17 maart dit jaar gaan we weer met zijn allen naar de stembus. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het volgende kabinet zal immers een grote rol spelen in de verdere verduurzaming van ons energiesysteem. Hoe denken de grootste politieke partijen over onderwerpen als elektriciteit, mobiliteit en energiebesparing? Aan de hand van vier hoofdthema’s heeft Energie-Nederland een overzicht gemaakt met de standpunten van de verschillende politieke partijen.
Lees verder

Hoe gaat de EU zich voorbereiden op het verhoogde 55%-reductiedoel? En welke impact heeft dit op Nederlandse bedrijven?

12 januari 2021
Op 11 december 2020 zijn de regeringsleiders van de 27 EU-Lidstaten akkoord gegaan met het verhogen van het EU broeikasgasemissie-reductiedoel voor 2030 van 40% naar ten minste 55% ten opzichte van 1990. De nieuwe doelstelling is inmiddels ingediend bij de UNFCCC als nieuwe bijdrage van de EU aan de uitvoering van het Parijsakkoord. Hoe nu verder?
Lees verder

In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier

12 januari 2021
De energiesector wil de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten bij een overstap van leverancier verhogen. Een van de initiatieven die zij genomen heeft is de aanscherping van de Gedragscode Consument en Energieleverancier, waarin de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten staan. Per 1 januari is de aangescherpte gedragscode van kracht. Naar aanleiding daarvan ging Energie-Nederland in gesprek met Lars van de Braak, Teammanager Directie Consumenten bij de ACM, over de visie van de ACM op werving en de waarde van de gedragscode.
Lees verder

Biomassa in de gebouwde omgeving inderdaad noodzakelijk om de klimaatdoelen te halen

18 december 2020
Reactie op PBL-rapport over de gebouwde omgeving ‘Advies uitfasering houtige biogrondstoffen voor warmtetoepassingen’, 18-12-2020 Uit onafhankelijk onderzoek van PBL blijkt dat het gebruik en de stimu­lering van duurzame biomassa in de gebouwde omgeving de komende jaren noodzakelijk is. PBL geeft
Lees verder

Concept Energiewet ter consultatie

18 december 2020
Op 17 december heeft het ministerie van EZK de concept Energiewet gepubliceerd. Dit is een belangrijke stap in de transitie naar een toekomstbestendig en duurzamer energiesysteem. Met de concept Energiewet worden de verouderde Elektriciteits- en Gaswet samengevoegd en wordt het
Lees verder

Een bewogen jaar achter de rug, een bewogen jaar ‘to come’

9 december 2020
Niemand zal 2020 ooit vergeten. Het Corona-jaar. Waar een aantal sectoren zeer zwaar te lijden hebben onder de maatregelen van het kabinet, springt de Energiesector er redelijk uit.
Lees verder

3 vragen aan Zenzi Pluut, partner bij TwynstraGudde, over de OTE

9 december 2020
30 November kwam de Overlegtafel Energievoorziening voor de laatste keer samen. Na 6 jaar stopt de OTE, een informeel overlegorgaan waarin verschillende partijen ‘met de benen op tafel’ vooruitkijken naar de energievoorziening van de toekomst. Energie-Nederland stelde 3 vragen aan de onafhankelijk voorzitter van de OTE Zenzi Pluut (TwynstraGudde) over de waarde die het platform had.
Lees verder

Kernenergie: onrendabele business case of ‘must have’ om de klimaatdoelen te halen?

8 december 2020
Het zal niemand ontgaan zijn dat de laatste maanden de discussie over het gebruik van en de noodzaak voor kernenergie in onze toekomstige energievoorziening behoorlijk is opgelaaid. Energie-Nederland bracht voor- en tegenstanders bij elkaar om het gesprek met elkaar aan te gaan en ze te voeden met cijfers tijdens onze Ontbijtsessie van 8 december. Drie sprekers belichtten beide kanten van het verhaal.
Lees verder