Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++, vooral voor duurzame warmte

De NVDE bepleit een forse uitbreiding van het budget voor de SDE++ in 2022. Er is op korte termijn extra actie nodig om de Nederlandse en Europese klimaatdoelen voor 2030 te halen, zeker voor duurzame warmte. Uit analyse van CE Delft blijkt dat de recent gepresenteerde Europese Green Deal zal leiden tot lagere SDE-uitgaven. De NVDE schat in dat er hierdoor zeker twee miljard extra ruimte is voor 2022, wellicht in te zetten in een aparte ronde voor duurzame warmte eerder in het jaar. Daarnaast moet de regeling op een paar punten voor duurzame warmte worden verbeterd.

“Het doel van 49% emissiereductie in 2030 is met de huidige plannen nog niet in beeld. De SDE++ is de belangrijkste motor om die reducties te realiseren,” zegt Olof van der Gaag, directeur NVDE. “Omdat het tijd kost projecten te realiseren, moeten er op korte termijn een paar tandjes bij, ook in de SDE++. Afgelopen jaren is er budget voor duurzame energie onbenut gebleven, en soms zelfs teruggestort in de staatskas. Met een stijgende Europese CO2-prijs door de Green Deal komt er de komende jaren meer geld vrij in de SDE++. Al dat geld is keihard nodig om voldoende CO2 te reduceren en de klimaatdoelen te halen. Op basis van het CE-Delft onderzoek denken wij dat er ruimte is om de energietransitie een extra boost te geven van twee miljard, met name voor duurzame warmte.”

Duurzame warmte
Ruim de helft van ons energiegebruik bestaat uit warmte. De verduurzaming daarvan loopt nog flink achter ten opzichte van die van bijvoorbeeld elektriciteit. De projecten voor duurzame warmte scoren gemiddeld echter niet goed in de SDE++-regeling. In de rangschikking op subsidie-intensiteit verliest warmte onder andere van CCS en zon en wind. In de SDE++ ronde van 2020 kwamen maar weinig warmteprojecten in aanmerking voor subsidie.

Er moet dus voldoende geld worden vrijgemaakt om te zorgen dat de regeling ook goed gaat werken voor duurzame warmte: geo-, bio- en aquathermie, en ook voor warmtepompen en e-boilers. Het is belangrijk dat duurzame warmte in 2022 zo snel mogelijk op gang kan komen. Alleen dan kunnen bijvoorbeeld de gemeenten hun warmtenetten nog voor 2030 laten aanleggen met duurzame warmtebronnen. Gezien de lange doorlooptijden zou dit al in het voorjaar mogelijk moeten zijn. Dit vraagt in ieder geval om een vroegere openstelling, en mogelijk om een apart budget voor warmteprojecten.

Meer budgettaire ruimte
Gelukkig zijn er ook financiële mogelijkheden. De analyse van CE Delft laat zien dat er in de periode 2013-2019 gemiddeld bijna 500 miljoen euro per jaar aan kasuitgaven voor de SDE niet zijn besteed. Eind 2019 was er een begrotingsreserve van 3,2 miljard euro. Dat geld wordt dus vertraagd en soms helemaal niet benut voor verduurzaming, zoals de Algemene Rekenkamer ook al meerdere keren aangaf. Tijdens de Coronacrisis is een deel van die reserve nodig voor extra uitgaven die nodig zijn door lagere energieprijzen maar de NVDE verwacht mede op basis van de analyse van CE Delft dat dit niet structureel is

De feitelijke uitgaven van de overheid hangen onder andere af van het percentage projecten dat wordt gerealiseerd, de energieprijzen en de ETS-prijs voor CO2. De feitelijke overheidsuitgaven zijn dus onzeker. De overheid moet een balans vinden tussen de zekerheid voor de schatkist (niet meer uitgeven dan begroot) en de zekerheid dat we de klimaatdoelen halen (realisatie van genoeg projecten). Die balans sloeg de afgelopen jaren structureel door ten gunste van de schatkist en ten nadele van de klimaatdoelen, concludeert de NVDE. Er lijkt dus ruimte om meer aan ‘overprogrammeren’ te doen dan nu het geval is.

De kans is klein dat met een ophoging van het budget de begroting wordt overschreden. De uitgaven worden altijd begroot op basis van de recentste Klimaat-en Energieverkenning (KEV) van PBL. CE Delft concludeert dat daar het meest actuele klimaatbeleid van de Europese Commissie, Nederland en buurlanden niet in zit. Omdat dat beleid wordt aangescherpt zal met name de CO2-prijs in het ETS hoger komen te liggen dan nu in de KEV geraamd. Zo stond in de KEV een ETS-prijs van €36 per ton in 2030, terwijl die nu al tegen de €60 per ton staat. Een hogere CO2-prijs spaart de overheid geld in de SDE++ omdat de CO2-kosten die een bedrijf uitspaart van de subsidie worden afgetrokken. CE Delft verwacht niet dat de energieprijzen structureel lager uitkomen dan de KEV, ondanks de tijdelijke dip door corona. Al met al vindt de NVDE dat er ruimte is voor twee miljard euro extra ruimte in de SDE++-ronde van 2022.

Een SDE++ die beter werkt voor duurzame warmte
Daarnaast stelt de NVDE voor om de komende tijd te zorgen dat de tariefsystematiek van de SDE++ voor warmte verder wordt verbeterd. Vooral de methode voor het correctiebedrag, dat staat voor de marktprijs van de geproduceerde warmte, verdient aanpassingen. De ‘waarde van warmte’ hangt sterk af van de locatie, en de manier waarop daar momenteel in de SDE++ wordt omgegaan maakt dat in veel situaties projecten toch niet rendabel te krijgen zijn. De NVDE zal op dit punt met concrete voorstellen komen. Ook de manier waarop de ETS-prijs hierin wordt meegenomen verdient verheldering. Een afgeschermd budget voor duurzame warmte (via schotten of een specifieke SDE-ronde) biedt de meeste kans dat warmteprojecten tijdig van de grond komen. De NVDE brengt samen met EZK richting het najaar de voor-en nadelen van dergelijke aanpassingen in kaart.

De onderbesteding in de SDE++ ook structureel verkleinen
De analyse van CE Delft doet ook een aantal aanbevelingen om de structurele onderbesteding in de SDE++ te verkleinen: zo kan een statiegeldregeling voor aanvragen de realisatiegraad van beschikte projecten verhogen, helpt het wanneer met actuelere ramingen van energie- en CO2-prijzen wordt gewerkt, en kan de transparantie over de budgettering worden verbeterd. CE Delft bepleit ook om systematisch een deel van de begrotingsreserve te activeren, wanneer die hoger is dan 50% van de jaarlijkse uitgaven (de jaarlijkse uitgaven zijn ruim drie miljard euro).

Achtergrondinformatie is te vinden in de studie van CE Delft “Beter benutten van SDE++-budgetten”.

Inbreng Energie-Nederland hoorzitting en debat Tweede Kamer prijsplafond

9 november 2022
Vandaag vindt er een hoorzitting plaats in de Tweede Kamer over het door minister Jetten voorgestelde prijsplafond. De CEO’s van Essent, Greenchoice en Eneco nemen hieraan deel. Aansluitend zal er een commissiedebat in de Tweede Kamer zijn over het prijsplafond.
Lees verder

Blijf inzetten op uitrol congestiemanagement en invoeren verzwaren-tenzij tenders

9 november 2022
Energie-Nederland vindt dat vol moet worden ingezet op de uitrol van congestiemanagement. Daarnaast kunnen netbeheerders “verzwaren-tenzij tenders” opzetten waarbij de netbeheerder flexibele capaciteit kan inkopen. Ook cruciaal is dat ACM kijkt naar een herziening van de transporttariefstructuur. Met name het
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op de vijf belangrijkste maatregelen die de Europese Commissie voorstelt voor het herinrichten van de gasmarkt

8 november 2022
De Europese Commissie heeft op 18 oktober een reeks maatregelen aangekondigd, waarmee zij de hoge gasprijzen wil aanpakken en leveringszekerheid wil waarborgen. In het artikel “Reactie op voorstel Europese Commissie om in te grijpen in de gasmarkt”, worden de maatregelen
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt hulp aan klanten via prijsplafond

7 november 2022
Minister Jetten heeft vandaag de Tweede Kamer geïnformeerd over onder andere het tijdelijke prijsplafond. Energie-Nederland is tevreden dat het kabinet (in de brief EZK-prijsplafond) de keuze heeft gemaakt voor een prijsplafond als compensatiemaatregel voor de hoge energierekening van huishoudens en
Lees verder

Dag van het Klimaatakkoord & aanbieding routekaart waterstof

3 november 2022
Vandaag tijdens de Dag van het Klimaatakkoord is de Routekaart Waterstof aan minister Jetten overhandigd. De Routekaart Waterstof is een initiatief van het Nationaal Waterstof Programma (NWP). In deze Routekaart roepen de deelnemers, een samenwerking tussen de overheid en een
Lees verder

KEV 2022; Een klein stapje de goede kant op, maar snel aanvullend beleid nodig om klimaatdoelen te behalen

3 november 2022
Op 1 november is de Klimaat-en Energieverkenning 2022 gepubliceerd. De conclusie is dat we maar met kleine stappen de goede kant op gaan; er is dan ook snel extra kabinetsbeleid nodig om de reductiedoelen te behalen. De broeikasgasuitstoot in Nederland
Lees verder

Energie-Nederland betreurt de uitspraak over Porthos

2 november 2022
Energie-Nederland betreurt de uitspraak over Porthos, hierdoor gaat kostbare tijd verloren en wordt de energietransitie vertraagd. Projecten om CO2 te besparen, denk aan de bouw van windmolenparken, moeten snel doorgang kunnen vinden om de ambitieuze doelstellingen van 55% CO2 reductie
Lees verder

Energie-Nederland ondertekent intentieverklaring “Samen schuldregelingen redden” 

31 oktober 2022
Door de hogere energieprijzen hebben meer huishoudens moeite om hun energierekening te betalen. Bij deze groeiende groep zijn op dit moment niet altijd middelen of regelingen beschikbaar om te voorkomen dat nieuwe achterstanden ontstaan. Energie-Nederland ziet het als haar verantwoordelijkheid
Lees verder

Energie-Nederland is positief dat klanten minder snel kunnen worden afgesloten deze winter

25 oktober 2022
Vandaag heeft minister Jetten van Klimaat en Energie een tijdelijke aanscherping van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit, gas en warmte bekendgemaakt. Hierdoor kunnen huishoudens en andere kleinverbruikers minder snel afgesloten worden, als zij hun energierekening niet meer kunnen
Lees verder

Verplicht publiek eigendom warmtenetten vertraagt warmtetransitie

20 oktober 2022
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil de warmte-infrastructuur verplicht in publiek eigendom brengen in de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw). Naar verwachting wordt hierover morgen in de ministerraad besloten. Energie-Nederland vindt dit schadelijk, want het leidt tot vertraging van
Lees verder

Reactie op voorstel Europese Commissie om in te grijpen in de gasmarkt

20 oktober 2022
De Europese Commissie heeft op 18 oktober een reeks maatregelen aangekondigd, waarmee zij de hoge gasprijzen wil aanpakken en leveringszekerheid wil waarborgen. Het voorstel bestaat onder andere uit het plan dat de EU-lidstaten gezamenlijk gas inkopen via een nieuw Europees
Lees verder

Energie-Nederland verwelkomt definitief prijsplafond

4 oktober 2022
Vandaag heeft het kabinet bekendgemaakt hoe het prijsplafond voor een basisverbruik per 1 januari 2023 ingevuld gaat worden. Energie-Nederland is blij met dit besluit; het is hard nodig om huishoudens en andere kleinverbruikers te beschermen tegen de hoge energieprijzen. “We
Lees verder