Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++, vooral voor duurzame warmte

De NVDE bepleit een forse uitbreiding van het budget voor de SDE++ in 2022. Er is op korte termijn extra actie nodig om de Nederlandse en Europese klimaatdoelen voor 2030 te halen, zeker voor duurzame warmte. Uit analyse van CE Delft blijkt dat de recent gepresenteerde Europese Green Deal zal leiden tot lagere SDE-uitgaven. De NVDE schat in dat er hierdoor zeker twee miljard extra ruimte is voor 2022, wellicht in te zetten in een aparte ronde voor duurzame warmte eerder in het jaar. Daarnaast moet de regeling op een paar punten voor duurzame warmte worden verbeterd.

“Het doel van 49% emissiereductie in 2030 is met de huidige plannen nog niet in beeld. De SDE++ is de belangrijkste motor om die reducties te realiseren,” zegt Olof van der Gaag, directeur NVDE. “Omdat het tijd kost projecten te realiseren, moeten er op korte termijn een paar tandjes bij, ook in de SDE++. Afgelopen jaren is er budget voor duurzame energie onbenut gebleven, en soms zelfs teruggestort in de staatskas. Met een stijgende Europese CO2-prijs door de Green Deal komt er de komende jaren meer geld vrij in de SDE++. Al dat geld is keihard nodig om voldoende CO2 te reduceren en de klimaatdoelen te halen. Op basis van het CE-Delft onderzoek denken wij dat er ruimte is om de energietransitie een extra boost te geven van twee miljard, met name voor duurzame warmte.”

Duurzame warmte
Ruim de helft van ons energiegebruik bestaat uit warmte. De verduurzaming daarvan loopt nog flink achter ten opzichte van die van bijvoorbeeld elektriciteit. De projecten voor duurzame warmte scoren gemiddeld echter niet goed in de SDE++-regeling. In de rangschikking op subsidie-intensiteit verliest warmte onder andere van CCS en zon en wind. In de SDE++ ronde van 2020 kwamen maar weinig warmteprojecten in aanmerking voor subsidie.

Er moet dus voldoende geld worden vrijgemaakt om te zorgen dat de regeling ook goed gaat werken voor duurzame warmte: geo-, bio- en aquathermie, en ook voor warmtepompen en e-boilers. Het is belangrijk dat duurzame warmte in 2022 zo snel mogelijk op gang kan komen. Alleen dan kunnen bijvoorbeeld de gemeenten hun warmtenetten nog voor 2030 laten aanleggen met duurzame warmtebronnen. Gezien de lange doorlooptijden zou dit al in het voorjaar mogelijk moeten zijn. Dit vraagt in ieder geval om een vroegere openstelling, en mogelijk om een apart budget voor warmteprojecten.

Meer budgettaire ruimte
Gelukkig zijn er ook financiële mogelijkheden. De analyse van CE Delft laat zien dat er in de periode 2013-2019 gemiddeld bijna 500 miljoen euro per jaar aan kasuitgaven voor de SDE niet zijn besteed. Eind 2019 was er een begrotingsreserve van 3,2 miljard euro. Dat geld wordt dus vertraagd en soms helemaal niet benut voor verduurzaming, zoals de Algemene Rekenkamer ook al meerdere keren aangaf. Tijdens de Coronacrisis is een deel van die reserve nodig voor extra uitgaven die nodig zijn door lagere energieprijzen maar de NVDE verwacht mede op basis van de analyse van CE Delft dat dit niet structureel is

De feitelijke uitgaven van de overheid hangen onder andere af van het percentage projecten dat wordt gerealiseerd, de energieprijzen en de ETS-prijs voor CO2. De feitelijke overheidsuitgaven zijn dus onzeker. De overheid moet een balans vinden tussen de zekerheid voor de schatkist (niet meer uitgeven dan begroot) en de zekerheid dat we de klimaatdoelen halen (realisatie van genoeg projecten). Die balans sloeg de afgelopen jaren structureel door ten gunste van de schatkist en ten nadele van de klimaatdoelen, concludeert de NVDE. Er lijkt dus ruimte om meer aan ‘overprogrammeren’ te doen dan nu het geval is.

De kans is klein dat met een ophoging van het budget de begroting wordt overschreden. De uitgaven worden altijd begroot op basis van de recentste Klimaat-en Energieverkenning (KEV) van PBL. CE Delft concludeert dat daar het meest actuele klimaatbeleid van de Europese Commissie, Nederland en buurlanden niet in zit. Omdat dat beleid wordt aangescherpt zal met name de CO2-prijs in het ETS hoger komen te liggen dan nu in de KEV geraamd. Zo stond in de KEV een ETS-prijs van €36 per ton in 2030, terwijl die nu al tegen de €60 per ton staat. Een hogere CO2-prijs spaart de overheid geld in de SDE++ omdat de CO2-kosten die een bedrijf uitspaart van de subsidie worden afgetrokken. CE Delft verwacht niet dat de energieprijzen structureel lager uitkomen dan de KEV, ondanks de tijdelijke dip door corona. Al met al vindt de NVDE dat er ruimte is voor twee miljard euro extra ruimte in de SDE++-ronde van 2022.

Een SDE++ die beter werkt voor duurzame warmte
Daarnaast stelt de NVDE voor om de komende tijd te zorgen dat de tariefsystematiek van de SDE++ voor warmte verder wordt verbeterd. Vooral de methode voor het correctiebedrag, dat staat voor de marktprijs van de geproduceerde warmte, verdient aanpassingen. De ‘waarde van warmte’ hangt sterk af van de locatie, en de manier waarop daar momenteel in de SDE++ wordt omgegaan maakt dat in veel situaties projecten toch niet rendabel te krijgen zijn. De NVDE zal op dit punt met concrete voorstellen komen. Ook de manier waarop de ETS-prijs hierin wordt meegenomen verdient verheldering. Een afgeschermd budget voor duurzame warmte (via schotten of een specifieke SDE-ronde) biedt de meeste kans dat warmteprojecten tijdig van de grond komen. De NVDE brengt samen met EZK richting het najaar de voor-en nadelen van dergelijke aanpassingen in kaart.

De onderbesteding in de SDE++ ook structureel verkleinen
De analyse van CE Delft doet ook een aantal aanbevelingen om de structurele onderbesteding in de SDE++ te verkleinen: zo kan een statiegeldregeling voor aanvragen de realisatiegraad van beschikte projecten verhogen, helpt het wanneer met actuelere ramingen van energie- en CO2-prijzen wordt gewerkt, en kan de transparantie over de budgettering worden verbeterd. CE Delft bepleit ook om systematisch een deel van de begrotingsreserve te activeren, wanneer die hoger is dan 50% van de jaarlijkse uitgaven (de jaarlijkse uitgaven zijn ruim drie miljard euro).

Achtergrondinformatie is te vinden in de studie van CE Delft “Beter benutten van SDE++-budgetten”.

Reactie op eenzijdig beïndigen van energielevering

14 oktober 2021
Energie-Nederland krijgt veel vragen over het eenzijdig opzeggen van energie leveringscontracten door DGB. Deze energieleverancier is geen lid van Energie-Nederland en we onderschrijven de reactie van ACM op het eenzijdig beëindigen van energielevering    
Lees verder

Ingrijpen in warmtetarieven onverstandig – inbreng Energie-Nederland voor Commissiedebat EZK

13 oktober 2021
De afgelopen weken staan in het teken van de stijgende energieprijzen. De stijgende energieprijzen raken huishoudens en bedrijven hard. Energie-Nederland waardeert de inzet van kabinet en kamer om de ergste gevolgen te verkleinen. De stijgende prijzen hebben ook gevolgen voor
Lees verder

Zienswijze Energie-Nederland op ontwerpbesluit congestiemanagement ACM

5 oktober 2021
Ontwerpbesluit congestiemanagement biedt afwegingskader voor netbeheerders om verzoeken voor transport te behandelen, maar moet worden aangepast om markt niet onnodig buiten werking te stellen. Energie-Nederland heeft een zienswijze ingediend naar aanleiding van het ontwerp codewijzigingsbesluit van ACM over congestiemanagement. Energie-Nederland
Lees verder

Prijsvorming op de Nederlandse gas- en elektriciteitsmarkt

30 september 2021
De energierekening stijgt door hoge energieprijzen op de groothandelsmarkt. Vrije prijsvorming betekent dat prijzen zullen stijgen in tijden van schaarste, dit is belangrijk voor leveringszekerheid. Net zo goed zullen er periodes zijn met lage prijzen. Wanneer consumenten kiezen voor een vaste prijs voor
Lees verder

Miljoenennota 2022: Grote stap in de goede richting, bestuurlijke lef nu nodig.

21 september 2021
Vandaag heeft demissionaire kabinet Rutte III de begroting voor 2022 gepresenteerd. Hierin werd duidelijk dat zij volgend jaar ruim 6,8 miljard euro extra uittrekt voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Het zal onder andere worden gebruikt voor investeringen in noodzakelijke
Lees verder
Nationaal Isolatieprogramma

Isoleren moet sneller, slimmer en socialer

13 september 2021
Het Nederlandse isolatiebeleid moet op de schop: het isoleren van woningen moet sneller, slimmer en socialer. ChristenUnie, CDA en GroenLinks, ondersteund door maatschappelijke partners NVDE, Natuur & Milieu, Consumentenbond, Koninklijke Bouwend Nederland, Energie Nederland, Techniek Nederland en VENIN,  slaan de
Lees verder

Cora van Nieuwenhuizen wordt nieuwe voorzitter Vereniging Energie-Nederland

31 augustus 2021
De Algemene Ledenvergadering van brancheorganisatie Vereniging Energie-Nederland heeft Cora van Nieuwenhuizen vanmorgen benoemd tot voorzitter. Zij zal op 1 oktober 2021 aantreden en neemt het stokje over van Medy van der Laan die 6 jaar aan het roer stond.
Lees verder

Energie-Nederland uit zorgen over Europese herziening biedzones

3 augustus 2021
Energie-Nederland is van mening dat bij de indeling in biedzones gekeken moet worden naar de goede werking van de markt als geheel. Het efficiënt managen van congesties is daarbij één aspect. Maar er is meer. Opsplitsing van biedzones leidt onherroepelijk tot lagere liquiditeit. Dat betekent dat het duurder wordt om risico’s af te dekken. Daarbij gaat het niet alleen om de day-ahead markten, maar zeker ook om de termijnmarkten en de intraday- en onbalansmarkten. Met name de marktintegratie van productie uit zon en wind zal moeilijker en dus duurder worden. Maar ook de werking van de retailmarkt ondervindt nadelen van een minder liquide groothandelsmarkt.
Lees verder

Oproep aan informateur Hamer: behalen klimaatdoelen vraagt investeren in mensen, scholing en arbeidsmarkt

27 juli 2021
Het grote tekort aan technische vakkrachten vormt een belemmering voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Om dit risico te onderstrepen hebben de WENB en brancheverenigingen van de energiesector een dringende oproep gedaan aan informateur Hamer. De energiesector en werkgeversvereniging WENB
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op ‘Fit for 55’ pakket

14 juli 2021
De Europese Commissie publiceert onder de naam Fit-For-55 diverse wetsvoorstellen om de Europese wetgeving in lijn te brengen met het Europese doel van 55% minder CO2 uitstoot in 2030. Energie-Nederland steunt de duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.
Lees verder

Warmtetransitie in de gebouwde omgeving: tandje erbij echt nodig!

8 juli 2021
Op 6 juli presenteerde Maarten van Poelgeest, de voorzitter van het Uitvoeringsoverleg Gebouwde Omgeving, het Ecorys-rapport over de onrendabele top voor de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. De hoofdconclusie is helder: met het bestaande beleid komen we in 2030 uit op 1,7 MTon CO2-reductie, de helft van de 3,4 MTon uit het Klimaatakkoord. Er zijn dus extra stappen nodig om het doel te halen. “Een tandje erbij”, zegt Van Poelgeest. Verder is Energie-Nederland verheugd dat het rapport nadrukkelijk inzet op twee sporen: de wijkaanpak (of gebiedsgerichte aanpak) én het individuele spoor, waar vooral huiseigenaren worden verleid om verduurzamingsstappen te zetten, bijvoorbeeld op natuurlijke momenten als een verbouwing.
Lees verder

Energiebedrijven verbaasd over opzegging Convenant Duurzame Biomassa door vijf NGO’s

7 juli 2021
Reactie namens Energie-Nederland op het besluit van de Milieuorganisaties om uit het Coventant Duurzame Biomassa te stappen. We hebben vanochtend kennisgenomen van het concept-rapport dat door SOMO is opgesteld en het besluit van de milieuorganisaties om uit het Convenant Duurzame Biomassa te stappen. We zijn verbaasd dat dit niet eerder in de overleggen die we met elkaar hebben is voor besproken of aangekondigd.
Lees verder