In gesprek met ACM over de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier

De energiesector wil de kwaliteit van de verschillende wervingskanalen en de tevredenheid van consumenten bij een overstap van leverancier verhogen. Een van de initiatieven die zij genomen heeft is de aanscherping van de Gedragscode Consument en Energieleverancier, waarin de gedragsregels voor de werving van consumenten voor energiecontracten staan. Per 1 januari is de aangescherpte gedragscode van kracht. Naar aanleiding daarvan ging Energie-Nederland in gesprek met Lars van de Braak, Teammanager Directie Consumenten bij de ACM, over de visie van de ACM op werving en de waarde van de gedragscode. “Wij vinden het positief dat de leveranciers in de Gedragscode duidelijk hebben gemaakt hoe werving van nieuwe klanten er volgens hen in de praktijk zou moeten uitzien. We zien de inhoud van de Gedragscode als een standaard voor de hele sector.”

Consumentenbescherming en correcte werving van consumenten is een belangrijk thema voor de ACM. Wat is de visie van de ACM op een correcte werving van energiecontracten?
Dat klopt. Onze visie is dat consumenten ongeacht via welk kanaal ze worden benaderd een vrije en geïnformeerde keuze moeten kunnen maken. Energieleveranciers die contracten verkopen aan nieuwe klanten moeten zich daarom aan het consumentenrecht houden, net als alle andere handelaren die, online of offline, diensten of producten verkopen. Dat betekent onder andere dat ze aan consumenten juiste en volledige informatie moeten geven, bijvoorbeeld over de prijs en de overige voorwaarden van het contract. Ze moeten de consument vertellen wie ze zijn en om welke reden ze de consument benaderen. Daarnaast mogen ze de consument niet op een misleidende of agressieve manier proberen over te halen om een contract te sluiten. Deze regels gelden ook voor intermediairs die namens de leveranciers contracten verkopen.
Wij gaan ervan uit dat deze regels bekend zijn en willen dat energieleveranciers en intermediairs zich eraan houden. Helaas krijgen we nog steeds veel klachten over werving voor energiecontracten. Daarom doen wij er onderzoek naar. Consumenten voelen zich misleid of agressief benaderd. Ook krijgen we zeer veel klachten van mensen die gebeld worden terwijl ze bij het Bel-me-niet-register aangegeven hebben dat ze niet gebeld willen worden.

Hoe kan volgens de ACM de aangescherpte Gedragscode Consument en Energieleverancier bijdragen aan een correcte werving?
De nieuwe Gedragscode laat zien dat het correct werven van consumenten door energieleveranciers meer aandacht krijgt. Naleving van de Gedragscode draagt eraan bij dat consumenten vertrouwen hebben in energieleveranciers en dat ze niet worden gehinderd of misleid als ze overstappen. Dat vinden we belangrijk. In de Gedragscode geven energieleveranciers aan hoe ze te werk gaan als ze nieuwe klanten werven. Ze gaan in op specifieke omstandigheden en gevallen die zich bij werving voor energiecontracten kunnen voordoen. Zo staat er dat een leverancier of intermediair duidelijk moet maken wie hij is en namens wie hij contracten verkoopt. Er staan uitgebreidere passages over colportage en telemarketing in en er wordt ingegaan op de afhandeling van klachten. Wij vinden het positief dat de leveranciers in de Gedragscode duidelijk hebben gemaakt hoe werving van nieuwe klanten er volgens hen in de praktijk zou moeten uitzien.

De Gedragscode Consument en Energieleverancier is zelfregulering die is ontwikkeld door en voor de leden van Energie-Nederland in aanvulling op bestaande wetgeving. Welke waarde hecht de ACM aan de kracht van zelfregulering?
Zelfregulering in de energiemarkt biedt de kans op het verder invullen van een gelijk speelveld voor alle bedrijven en de kans om als sector een stap vooruit te zetten in consumentenbescherming. Het effect van zelfregulering kan groot zijn, daarom is de ACM blij dat Energie-Nederland de Gedragscode heeft aangepast. De kracht van zelfregulering hangt wel af van de mate waarin partijen elkaar aanspreken op naleving van die zelfregulering. Tegelijk is het belangrijk te begrijpen dat zelfregulering de wet niet kan vervangen. Bij misstanden zal de ACM altijd op basis van de wet handhaven. Bedrijven kunnen zich dan niet achter zelfregulering verschuilen.

Heeft de inhoud van de aangescherpte Gedragscode ook effect op de handhaving door de ACM?
De ACM let ook in 2021 scherp op agressieve en misleidende werving door energieleveranciers. Dit ondermijnt het vertrouwen dat consumenten hebben in de energiemarkt, terwijl consumentenvertrouwen juist van groot belang is met het oog op de energietransitie. Het lopende aangekondigde onderzoek van de ACM naar werving gaat nog door in 2021. We kunnen daarbij ook handhaving inzetten.
De regels waaraan energieleveranciers en intermediairs zich moeten houden zijn niet nieuw. Het zal daarom ook geen effect hebben op de handhaving van de ACM. De ACM is wel blij dat de Gedragscode nu nog duidelijker toelicht wat die regels zijn bij werving en wat een goede invulling van die regels is. Dat zou naleving makkelijker moeten maken.

De energieleveranciers nemen op meerdere vlakken actie om de kwaliteit van de wervingskanalen te verbeteren. Onder andere zijn zij CIRE (Centraal Intermediair Register Energiemarkt) gestart. Wat vindt de ACM van dit initiatief en merken jullie al een verbetering hierdoor?
De ACM staat achter de uitgangspunten die met CIRE worden nagestreefd. In het wervingsproces zijn transparantie en herleidbaarheid belangrijke voorwaarden om consumenten de bescherming te bieden waar zij recht op hebben. Als duidelijk is door wie en namens wie een consument benaderd is, en deze partijen zijn vindbaar en aanspreekbaar, dan stelt dat de consument in staat zijn recht te halen in geval van problemen. CIRE draagt daaraan bij. Het is te vroeg om te kunnen spreken van merkbare verbetering, zoals gezegd ontvangen we nog veel klachten over werving.

Welke aanbevelingen wil de ACM doen aan de bedrijven die de Gedragscode ondertekend hebben en aan hen die dat nog niet gedaan hebben?
Wij zouden energieleveranciers willen aanbevelen om frequentere en betere kwaliteitscontroles te doen, bijvoorbeeld op basis van het controleren van volledige verkoopgesprekken bij telemarketing en colportage. Onze oproep aan allepartijen die energiecontracten verkopen is: zorg dat u de consument op een juiste en volledige wijze informeert en dat u hem op een herkenbare en correcte manier benadert, en zorg dat u consumenten in staat stelt u te bereiken met klachten. Iedere verkoper van energiecontracten kan de Gedragscode, naast de wet, als naslagwerk gebruiken, zodat hij weet aan welke regels hij zich moet houden. Ook als een partij niet heeft getekend, heeft hij zich aan de inhoud van de code te houden.

Verkiezingen 2021: Overzicht standpunten politieke partijen energietransitie

13 januari 2021
Op 17 maart dit jaar gaan we weer met zijn allen naar de stembus. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het volgende kabinet zal immers een grote rol spelen in de verdere verduurzaming van ons energiesysteem. Hoe denken de grootste politieke partijen over onderwerpen als elektriciteit, mobiliteit en energiebesparing? Aan de hand van vier hoofdthema’s heeft Energie-Nederland een overzicht gemaakt met de standpunten van de verschillende politieke partijen.
Lees verder

Hoe gaat de EU zich voorbereiden op het verhoogde 55%-reductiedoel? En welke impact heeft dit op Nederlandse bedrijven?

12 januari 2021
Op 11 december 2020 zijn de regeringsleiders van de 27 EU-Lidstaten akkoord gegaan met het verhogen van het EU broeikasgasemissie-reductiedoel voor 2030 van 40% naar ten minste 55% ten opzichte van 1990. De nieuwe doelstelling is inmiddels ingediend bij de UNFCCC als nieuwe bijdrage van de EU aan de uitvoering van het Parijsakkoord. Hoe nu verder?
Lees verder

Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020

5 januari 2021
Energieleveranciers willen bijdragen aan het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt. Daarom heeft Energie-Nederland de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld. In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die erop aan kunnen spreken als het toch nog mis gaat.
Lees verder

Biomassa in de gebouwde omgeving inderdaad noodzakelijk om de klimaatdoelen te halen

18 december 2020
Reactie op PBL-rapport over de gebouwde omgeving ‘Advies uitfasering houtige biogrondstoffen voor warmtetoepassingen’, 18-12-2020 Uit onafhankelijk onderzoek van PBL blijkt dat het gebruik en de stimu­lering van duurzame biomassa in de gebouwde omgeving de komende jaren noodzakelijk is. PBL geeft
Lees verder

Concept Energiewet ter consultatie

18 december 2020
Op 17 december heeft het ministerie van EZK de concept Energiewet gepubliceerd. Dit is een belangrijke stap in de transitie naar een toekomstbestendig en duurzamer energiesysteem. Met de concept Energiewet worden de verouderde Elektriciteits- en Gaswet samengevoegd en wordt het
Lees verder

Een bewogen jaar achter de rug, een bewogen jaar ‘to come’

9 december 2020
Niemand zal 2020 ooit vergeten. Het Corona-jaar. Waar een aantal sectoren zeer zwaar te lijden hebben onder de maatregelen van het kabinet, springt de Energiesector er redelijk uit.
Lees verder

3 vragen aan Zenzi Pluut, partner bij TwynstraGudde, over de OTE

9 december 2020
30 November kwam de Overlegtafel Energievoorziening voor de laatste keer samen. Na 6 jaar stopt de OTE, een informeel overlegorgaan waarin verschillende partijen ‘met de benen op tafel’ vooruitkijken naar de energievoorziening van de toekomst. Energie-Nederland stelde 3 vragen aan de onafhankelijk voorzitter van de OTE Zenzi Pluut (TwynstraGudde) over de waarde die het platform had.
Lees verder

Kernenergie: onrendabele business case of ‘must have’ om de klimaatdoelen te halen?

8 december 2020
Het zal niemand ontgaan zijn dat de laatste maanden de discussie over het gebruik van en de noodzaak voor kernenergie in onze toekomstige energievoorziening behoorlijk is opgelaaid. Energie-Nederland bracht voor- en tegenstanders bij elkaar om het gesprek met elkaar aan te gaan en ze te voeden met cijfers tijdens onze Ontbijtsessie van 8 december. Drie sprekers belichtten beide kanten van het verhaal.
Lees verder

Hier meegestookte biomassa uit Baltische staten voldoet aan strengste duurzaamheidseisen ter wereld

3 december 2020
Kolencentrales in Nederland zetten ook biomassa uit Estland en Letland in. Uit onafhankelijk toezicht blijkt dat de gebruikte biomassa voldoet aan de gestelde voorwaarden. Dit geldt voor alle herkomstlanden en dus ook voor de Baltische staten. Er wordt dus geen biomassa afkomstig uit oerbossen ingezet. Bovendien is van belang dat energiebedrijven alleen rest- en afvalstromen gebruiken.
Lees verder

Campagne ‘Het ware verhaal van het warmtenet’ voor groter draagvlak warmtetransitie

11 november 2020
De leden van Energie Nederland Eneco, Ennatuurlijk, Eteck, Gasunie, Vattenfall, lanceren vandaag samen met Natuur & Milieu, de Natuur en Milieufederaties, Gasunie en Veolia Nederland de campagne ‘Het ware verhaal van het warmtenet’. Zij vinden het belangrijk om mensen, nu de warmtetransitie in de gebouwde omgeving echt op gang komt, bekender te maken met warmtenetten.
Lees verder

3 Vragen aan Marthijn Junggeburth, duurzaamheidsmanager bij Bavaria

10 november 2020
Gaat ijzerpoeder de industrie helpen verder te verduurzamen? Bavaria ziet er kansen in en start deze maand een experiment om ijzerpoeder in te zetten in hun brouwproces. Energie-Nederland stelde duurzaamheidsmanager Marthijn Junggeburth 3 vragen.
Lees verder

Convenant brengt mensen met financiële problemen sneller in beeld

10 november 2020
Hoe eerder mensen met financiële problemen in beeld zijn, hoe beter. Lagere schulden zijn immers makkelijker op te lossen en veroorzaken daardoor minder schade in relaties, werk of gezondheid. Daarom ondertekende Medy van der Laan, voorzitter Energie-Nederland, vandaag het nieuwe landelijke Convenant Vroegsignalering schulden. Dat is ontwikkeld door de NVVK-Vereniging Geldontzorgers, samen met energieleveranciers, drinkwaterbedrijven, verhuurders, zorgverzekeraars en de VNG.
Lees verder