Hoe gaat de EU zich voorbereiden op het verhoogde 55%-reductiedoel? En welke impact heeft dit op Nederlandse bedrijven?
Op 11 december 2020 zijn de regeringsleiders van de 27 EU-Lidstaten akkoord gegaan met het verhogen van het EU broeikasgasemissie-reductiedoel voor 2030 van 40% naar ten minste 55% ten opzichte van 1990. De nieuwe doelstelling is inmiddels ingediend bij de UNFCCC als nieuwe bijdrage van de EU aan de uitvoering van het Parijsakkoord.
Herziening van de Europese Klimaat- en Energiewetgeving in 2021
De Europese Commissie kan en moet nu dus aan de slag met het verwerken van de verhoogde doelstelling in Europese klimaat- en energiewetgeving om het doel ook echt te gaan halen. In strategieën zoals de Renovation Wave (gericht op de gebouwde omgeving), en de European Industrial Strategy die voortvloeien uit de Europese Green Deal kondigde de Commissie al aan het merendeel van de Europese Klimaat- en Energiewetgeving in 2021 te zullen herzien. Met een verhoogde doelstelling zijn deze herzieningen des te meer nodig om het gewenste tempo van emissiereductie te bereiken.
Met name in juni staat er veel te gebeuren op Europees Klimaat- en Energiegebied. Hoekstenen van het Europees beleid zoals deRenewable Energy Directive, Energy Taxation Directive, Energy Efficiency Directive, het Emission Trading System en de Effort Sharing Regulation moeten in juni in herziene versie worden gepubliceerd door de Europese Commissie. Hierna onderhandelen de Commissie, de Raad van de EU en het Europees Parlement over het concept.
Impact Nederlandse bedrijven
De wijzigingen kunnen veel impact hebben op Nederlandse bedrijven. Zo kan besloten worden het afbouwpad voor het aantal ETS-rechten op de markt steiler te maken, kan een hoger doel voor het aandeel hernieuwbare energie in 2030 worden gesteld, of kunnen gefaseerd energie-efficiëntie eisen voor bestaande bouw worden ingevoerd.
Het is voor de Nederlandse overheid en Nederlandse bedrijven belangrijk om voorbereid te zijn op het verhoogde doel van ten minste 55% en wetgeving van de EU die Nederland stuurt in het bereiken hiervan. Immers bepaalt het Europese beleid grotendeels welke stappen Nederland zelf nog moet zetten om het 2030-doel te halen en voor een groot deel hoe groot die stappen zijn voor bepaalde sectoren. Daarin heeft Nederland een extra uitdaging: Waar Nederland dit voorjaar naar de stembus gaat en een nieuw kabinet geformeerd zal moeten worden, dendert de Europese trein door. Nederland zal binnen Europa haar belangen moeten behartigen, terwijl het kabinet demissionair is en dossiers in Nederland controversieel worden verklaard tijdens de kabinetsformatie.

Inbreng Energie-Nederland hoorzitting en debat Tweede Kamer prijsplafond
9 november 2022
Blijf inzetten op uitrol congestiemanagement en invoeren verzwaren-tenzij tenders
9 november 2022
Reactie Energie-Nederland op de vijf belangrijkste maatregelen die de Europese Commissie voorstelt voor het herinrichten van de gasmarkt
8 november 2022
Energie-Nederland verwelkomt hulp aan klanten via prijsplafond
7 november 2022
Dag van het Klimaatakkoord & aanbieding routekaart waterstof
3 november 2022
KEV 2022; Een klein stapje de goede kant op, maar snel aanvullend beleid nodig om klimaatdoelen te behalen
3 november 2022
Energie-Nederland betreurt de uitspraak over Porthos
2 november 2022
Energie-Nederland ondertekent intentieverklaring “Samen schuldregelingen redden”
31 oktober 2022
Energie-Nederland is positief dat klanten minder snel kunnen worden afgesloten deze winter
25 oktober 2022
Verplicht publiek eigendom warmtenetten vertraagt warmtetransitie
20 oktober 2022
Reactie op voorstel Europese Commissie om in te grijpen in de gasmarkt
20 oktober 2022