Rubriek verkiezingen: 4 vragen over energie aan politieke partijen. Deze keer aan… Joris Thijssen (PvdA)

De Tweede Kamer verkiezingen komen steeds dichterbij. Een belangrijk moment voor de energietransitie. Het nieuwe kabinet zal namelijk voor de komende jaren de koers gaan bepalen voor de verdere verduurzaming van het energiesysteem. Belangrijk om goed geïnformeerd naar de stembus te gaan. Maar, wat vinden politieke partijen het belangrijkste als het gaat over de energietransitie? En wat doen ze eigenlijk zelf om bij te dragen aan de klimaatdoelen? Energie-Nederland stelt vier vragen over energie aan politieke partijen. Met deze keer vier vragen aan… Joris Thijssen, kandidaat voor de Tweede Kamerverkiezingen voor de PvdA. 

1. Wat staat bovenaan de agenda van de PvdA als het gaat over de energietransitie?
“Twee punten: 1) het moet effectief zijn en 2) het moet eerlijk zijn. De PvdA pakt de klimaatcrisis aan. We hebben daarvoor een heel pakket aan maatregelen zoals zorgen dat de vervuiler betaalt met een CO2-heffing. Ook wil de PvdA de verhuurdersheffing teruggeven aan de woningbouwcorporaties en zorgen dat die wordt ingezet om hun huizen te isoleren. Deze maatregelen zullen ook helpen bij een eerlijk beleid. Daarnaast willen we doorbraken. Acht jaar geleden heeft de PvdA ervoor gezorgd dat er massaal windmolens op de Noordzee gebouwd gingen worden. Een paar jaar later was de 100% schone elektriciteit uit die molens goedkoper dan uit vervuilende kolencentrales. Zonder subsidie. Dergelijke doorbraken moeten we weer forceren zodat de verduurzaming hopelijk veel sneller gaat dan we nu kunnen bedenken.”

2.  Welke maatregel moet zeker in het Regeerakkoord als de PvdA gaat deelnemen aan het nieuwe kabinet?
“Er is niet één maatregel: het Regeerakkoord moet zorgen voor ten minste 55% CO2 reductie in 2030. We kunnen het klimaat niet een beetje redden, want er is geen planeet B. En het moet eerlijk(er), dus er moet op zijn minst zoiets komen als een CO2-heffing. Die maatregel is én effectief én maakt de verdeling eerlijker.”

3. In december 2020 zijn de regeringsleiders akkoord gegaan met het verhogen van het EU broeikasgasemissie-reductiedoel voor 2030 naar ten minste 55%. 
Hoe gaat Nederland bijdragen aan deze versnelling en wat betekent dit voor het huidige Nederlandse reductiedoel van 49%?
“Nederland gaat zorgen voor ten minste 55% CO2 reductie en draagt zo haar deel bij aan de EU-doelstelling. Het huidige reductiedoel moet dus worden opgehoogd. Verder wil de PvdA voor doorbraken zorgen die ook in andere landen gebruikt kunnen worden, zoals de PvdA eerder voor elkaar heeft gekregen (en de windsector natuurlijk) met wind op zee.”

4. Hoe draagt u zelf bij aan de energietransitie?
“Mijn jaren ’30 huis is energieneutraal door na-isolatie, een warmtepomp en zonnepanelen. Verder gebruik ik een speed pedelec, om elke dag 24km heen en terug te fietsen naar kantoor, ben ik flexitariër en de afgelopen jaren niet met het vliegtuig op vakantie gegaan. Nog belangrijker: ik heb 2 jaar geleden met 40.000 mensen gedemonstreerd voor een veilig klimaat tijdens de klimaatmars en 20 jaar bij Greenpeace gewerkt om te strijden voor een balans tussen de mens en onze planeet.”


Benieuwd wat de PvdA en andere politieke partijen nog meer vinden over onderwerpen als elektriciteit, mobiliteit en energiebesparing? Bekijk dan het handige verkiezingsoverzicht van Energie-Nederland en kijk en vergelijk zelf verschillende standpunten met elkaar.


 

Reactie op eenzijdig beïndigen van energielevering

14 oktober 2021
Energie-Nederland krijgt veel vragen over het eenzijdig opzeggen van energie leveringscontracten door DGB. Deze energieleverancier is geen lid van Energie-Nederland en we onderschrijven de reactie van ACM op het eenzijdig beëindigen van energielevering    
Lees verder

Ingrijpen in warmtetarieven onverstandig – inbreng Energie-Nederland voor Commissiedebat EZK

13 oktober 2021
De afgelopen weken staan in het teken van de stijgende energieprijzen. De stijgende energieprijzen raken huishoudens en bedrijven hard. Energie-Nederland waardeert de inzet van kabinet en kamer om de ergste gevolgen te verkleinen. De stijgende prijzen hebben ook gevolgen voor
Lees verder

Zienswijze Energie-Nederland op ontwerpbesluit congestiemanagement ACM

5 oktober 2021
Ontwerpbesluit congestiemanagement biedt afwegingskader voor netbeheerders om verzoeken voor transport te behandelen, maar moet worden aangepast om markt niet onnodig buiten werking te stellen. Energie-Nederland heeft een zienswijze ingediend naar aanleiding van het ontwerp codewijzigingsbesluit van ACM over congestiemanagement. Energie-Nederland
Lees verder

Prijsvorming op de Nederlandse gas- en elektriciteitsmarkt

30 september 2021
De energierekening stijgt door hoge energieprijzen op de groothandelsmarkt. Vrije prijsvorming betekent dat prijzen zullen stijgen in tijden van schaarste, dit is belangrijk voor leveringszekerheid. Net zo goed zullen er periodes zijn met lage prijzen. Wanneer consumenten kiezen voor een vaste prijs voor
Lees verder

Miljoenennota 2022: Grote stap in de goede richting, bestuurlijke lef nu nodig.

21 september 2021
Vandaag heeft demissionaire kabinet Rutte III de begroting voor 2022 gepresenteerd. Hierin werd duidelijk dat zij volgend jaar ruim 6,8 miljard euro extra uittrekt voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Het zal onder andere worden gebruikt voor investeringen in noodzakelijke
Lees verder
Nationaal Isolatieprogramma

Isoleren moet sneller, slimmer en socialer

13 september 2021
Het Nederlandse isolatiebeleid moet op de schop: het isoleren van woningen moet sneller, slimmer en socialer. ChristenUnie, CDA en GroenLinks, ondersteund door maatschappelijke partners NVDE, Natuur & Milieu, Consumentenbond, Koninklijke Bouwend Nederland, Energie Nederland, Techniek Nederland en VENIN,  slaan de
Lees verder

Cora van Nieuwenhuizen wordt nieuwe voorzitter Vereniging Energie-Nederland

31 augustus 2021
De Algemene Ledenvergadering van brancheorganisatie Vereniging Energie-Nederland heeft Cora van Nieuwenhuizen vanmorgen benoemd tot voorzitter. Zij zal op 1 oktober 2021 aantreden en neemt het stokje over van Medy van der Laan die 6 jaar aan het roer stond.
Lees verder

Energie-Nederland uit zorgen over Europese herziening biedzones

3 augustus 2021
Energie-Nederland is van mening dat bij de indeling in biedzones gekeken moet worden naar de goede werking van de markt als geheel. Het efficiënt managen van congesties is daarbij één aspect. Maar er is meer. Opsplitsing van biedzones leidt onherroepelijk tot lagere liquiditeit. Dat betekent dat het duurder wordt om risico’s af te dekken. Daarbij gaat het niet alleen om de day-ahead markten, maar zeker ook om de termijnmarkten en de intraday- en onbalansmarkten. Met name de marktintegratie van productie uit zon en wind zal moeilijker en dus duurder worden. Maar ook de werking van de retailmarkt ondervindt nadelen van een minder liquide groothandelsmarkt.
Lees verder

Oproep aan informateur Hamer: behalen klimaatdoelen vraagt investeren in mensen, scholing en arbeidsmarkt

27 juli 2021
Het grote tekort aan technische vakkrachten vormt een belemmering voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Om dit risico te onderstrepen hebben de WENB en brancheverenigingen van de energiesector een dringende oproep gedaan aan informateur Hamer. De energiesector en werkgeversvereniging WENB
Lees verder

Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++, vooral voor duurzame warmte

22 juli 2021
Energie-Nederland steunt voorstel van NVDE voor forse uitbreiding SDE++ in 2022, vooral voor duurzame warmte.
Lees verder

Reactie Energie-Nederland op ‘Fit for 55’ pakket

14 juli 2021
De Europese Commissie publiceert onder de naam Fit-For-55 diverse wetsvoorstellen om de Europese wetgeving in lijn te brengen met het Europese doel van 55% minder CO2 uitstoot in 2030. Energie-Nederland steunt de duidelijke richting en keuze voor aanscherping van de reductiedoelen vanuit Europa.
Lees verder

Warmtetransitie in de gebouwde omgeving: tandje erbij echt nodig!

8 juli 2021
Op 6 juli presenteerde Maarten van Poelgeest, de voorzitter van het Uitvoeringsoverleg Gebouwde Omgeving, het Ecorys-rapport over de onrendabele top voor de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. De hoofdconclusie is helder: met het bestaande beleid komen we in 2030 uit op 1,7 MTon CO2-reductie, de helft van de 3,4 MTon uit het Klimaatakkoord. Er zijn dus extra stappen nodig om het doel te halen. “Een tandje erbij”, zegt Van Poelgeest. Verder is Energie-Nederland verheugd dat het rapport nadrukkelijk inzet op twee sporen: de wijkaanpak (of gebiedsgerichte aanpak) én het individuele spoor, waar vooral huiseigenaren worden verleid om verduurzamingsstappen te zetten, bijvoorbeeld op natuurlijke momenten als een verbouwing.
Lees verder